Tips på snow boots?

Tips på snow boots?
Hej

Jag har visserligen 20 år i gamet, men ingen koll på utrustning längre. Verkar inte som att det går att få tag snowboardgrejer i det övre segmentet över huvudtaget i Sverige heller..

Jag letar iallafall efter tills på nya boots. Kör ett par Salomon från 2006 som nu är för mjuka. De ska palla lite carving, men inte vara så hårda att man känner att man står för brett.

Tar gärna emot tipps. Har MP 28.5, ganska bred fot och lite högt fotvalv. Ngn som testat. Burton step in? Eftersom jag kör hardboots också vet jag att den typen av bindning, om bra gjord, ger överlägsen kontakt med brädan och avlastar fötterna en hel del

Tips på snow boots?
Burtons DriverX och Salomons Malamute är väl de styvaste hardbootsen på marknaden. Sen vet jag inte om definitionen av styvhet är något som förändras över tid av marknaden eller om det är något som dör av med tiden. Jag har ett par DriverX med 4-5 år på nacken och de är fan så mycket mjukare än mina Ion som jag köpte för två år sedan. Om de har mjuknat eller om det görs styvare boots nuförtiden vet jag inte...
Sen gör ju bindningen en hel del också, förmodligen mer än bootsen...

Ang StepIns så är jag lite fundersam över hur responsen är. Visst, du har direkt kontakt med bindningen genom hälen. Men du har ju på sin höjd ett vristspänne som sitter på dojan. Spontant känns det som att en vanlig bindning som man drar i botten ger mer kontakt med brädan än stepons. Men jag har inte provat så det är bara teori från min sida.

Tips på snow boots?
Tack för svar.

Verkar som om Malamute är väl beprövad. Jag har märkt att många boots kommer med en plastbit för att öka styvheten framåt. Kanske det ställs högre krav på styvhet nu är förr.

Tips på snow boots?
sailortrash sa:
Tack för svar.

Verkar som om Malamute är väl beprövad. Jag har märkt att många boots kommer med en plastbit för att öka styvheten framåt. Kanske det ställs högre krav på styvhet nu är förr.
Exakt en sån plastbit har jag i mina DriveX. Effekten är försvinnande liten tycker jag. Nya Ions är fortfarande styvare.

Tips på snow boots?
Och ion säljs ju tillochmed i Sverige! Så den kan man ju få lyxen att prova.

Ngn som testat nitro select? Den finns också att testa i sthlm

Tips på snow boots?
Jag kör med malamute, tycker de är klockrena. Tre plastbitar får man med per boot och ger lite effekt ändå tycker jag, skönt att kunna plocka ur dem när man bara vill slöåka någon dag :P

Tips på snow boots?
nu har jag testat

Ion

Vans Infuse

Vans Verse

salomon Hifi

och måste bara säga..what the fuck!

bootsen är ju supermjuka allihopa!?!

Vans verse var styv så att det kändes bra, övriga gav ju knappt ngt mothugg alls. Speciellt Ion blev jag förvånad över, som jag testade för länge sen och då var den bra styv. På de flesta kan du ju inte ens snöra linern mer än till hälften...klart man inte får bra stöd!! endast salomon verkar fatta att det är basic..

Gick direkt hem och och testade mina Salomon F-Ltd (2006), som då räknades som en ganska mjuk freestyleboot. trots 12 år på nacken var den minst lika styv som en ny ion. Endast Verse (3800:-) var styvare.

klart besviken, vad får man för pengarna? blir till att köra vidare på befintliga + spännremmar från okq8 att använda som boosterstrap..

viss förhoppning finns ang malamute, men de är inte särskilt höga efter att ha testat ovan "all mountain" modeller

Tips på snow boots?
Se om du får tag på ett par gamla 32 forecast ^_^ https://www.evo.com/outlet/snowboard-boots/32-thirty-two-forecast-boot

Hade sånna tidigare och de var riktigt bra, men möglade i källaren så fick slänga :(

Sen testade jag adidas blauvelt som ska vara deras styvaste boot? Men den funkade inte alls, var som gympadojjor.

Tycker ändå att malamuten som jag kör nu håller klass med 32 bootsen så jag tror du skulle gilla dem ^_^ annars kanske 32 Jones MTB. Deeluxe lär väl ha någon styv med iom att de gör hardboots för snowboard.

Senast ändrad:
Tips på snow boots?
ja deeluxe har ju slalomarvet, men då får man chansa från ngn tysk webbshop. Har inte sett att de går att prova i Sverige.

Ska utvärdera mina gamla boots v 9 i idre, sen får vi se vad det blir av det hela..

Tips på snow boots?
Det blev ett par Ion till slut. Inte superstyva, men sköna och verkar allround nog. efter 2 1/2 timma i söndags i mina gamla boots fick jag rätt ont på fotvalvet, så det blev till att prioritera boots denna vinter..
Framför allt föll jag för deras speedlace system, sjukt enkelt, pålitligt och med bra effekt. Lite orolig för kvalitén dock. Både sula och yttertyg verkar i klenaste laget och jag förväntar mig skav och slitage rätt fort. Den ger inte ett gediget intryck tyvärr, men jag kanske underskattar den.

Men jag kör inte så mkt så det borde väl ta 3-4 år innan men behöver plocka fram silvertejpen...

Tillbaka
Topp