Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på topptursskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1211012" data-attributes="member: 59831"><p>Läste bara Blisters review på årets modell av 186an, dom vägde strax över 2,3 kg st. För ett par 100mm skidor så är det extremt tungt, men om du har en annan årsmodell som är så pass mycket lättare som 2 kg prick så är det nog inga problem att tura med. </p><p>Min "lätta" 98 mm toppturskida (Line Vision 98) väger typ 1550 gram i 186, och jag kan trycka på rätt rejält med den, samtidigt har jag en lika bred skida som jag använder i pist och lek i sverige som väger 2100 gram, självklar känner man skillnad i hur den beter sig i hög fart och hårda svängar över ojämn terräng. </p><p>Om du bestämmer dig för 2 skidor så kanske något runt 1700-1900 gram med en Shift kan vara en bra mellanmjölks-variant. Att slänga på en Shift på ett par 1500 grammare eller lättare är lite overkill enligt mig, då gör sig en lättare tech-bindning bättre och du får då något du kan ta på riktigt långa turer. Mellanmjölksvarianten med Shift och runt 1700-1800 grams skida å får du ett kapabelt allt i allo paket som troligtvis gör dina extra Enforcer överflödiga. Det låter på dig som att du kommer spendera fler dagar i skidanläggningar och göra kortare turer? Om så är fallet så är mellanmjölksvarianten bra tror jag, men spenderar du mer än hälften av dagarna ute på fjället med att tura lite längre (typ 2-6 timmar per dag) så skulle jag nog investera i en dedikerad setup för det. Just my 5 cents.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1211012, member: 59831"] Läste bara Blisters review på årets modell av 186an, dom vägde strax över 2,3 kg st. För ett par 100mm skidor så är det extremt tungt, men om du har en annan årsmodell som är så pass mycket lättare som 2 kg prick så är det nog inga problem att tura med. Min "lätta" 98 mm toppturskida (Line Vision 98) väger typ 1550 gram i 186, och jag kan trycka på rätt rejält med den, samtidigt har jag en lika bred skida som jag använder i pist och lek i sverige som väger 2100 gram, självklar känner man skillnad i hur den beter sig i hög fart och hårda svängar över ojämn terräng. Om du bestämmer dig för 2 skidor så kanske något runt 1700-1900 gram med en Shift kan vara en bra mellanmjölks-variant. Att slänga på en Shift på ett par 1500 grammare eller lättare är lite overkill enligt mig, då gör sig en lättare tech-bindning bättre och du får då något du kan ta på riktigt långa turer. Mellanmjölksvarianten med Shift och runt 1700-1800 grams skida å får du ett kapabelt allt i allo paket som troligtvis gör dina extra Enforcer överflödiga. Det låter på dig som att du kommer spendera fler dagar i skidanläggningar och göra kortare turer? Om så är fallet så är mellanmjölksvarianten bra tror jag, men spenderar du mer än hälften av dagarna ute på fjället med att tura lite längre (typ 2-6 timmar per dag) så skulle jag nog investera i en dedikerad setup för det. Just my 5 cents. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på topptursskidor?
Tillbaka
Topp