Tips på topptursskidor?

LimpusB

Ny medlem
Tips på topptursskidor?
Har under flera år funderat på att införskaffa vettig topptursutrustning, och i år känns tiden mogen för detta särskilt när jag ändå behöver uppdatera pjäxorna.

Vill såklart provåka innan köp, men det finns ju så många olika lagg att provåka så vore uppskattat med modelltips från er som har bättre koll än jag på utbudet.

Åker till vardags oftast på ett par Nordica Enforcer 100 (längd 177 cm) som jag gillar otroligt skarpt, både i och utanför pist, men jag tänker mig att de kanske är för tunga? Om inte är det ju bara att byta ut bindningarna på dem till ett par Shiftbindningar så är jag all set. Betydligt billigare än att även köpa rena topptursskidor :)

Preferensmässigt gillar jag rätt chargiga skidor som går att stå på med och har bra grepp. Som funkar både med längre och kortare svängar. Som är lätta att speedchecka med. Precis som Enforcern, mao. Men samtidigt, topptura gör jag ju för att hitta puder och inte hård skare - så kanske är lite mer flexibel pch kan nog kompromissa bort visst grepp för bättre flyt. Är själv 175 cm/80 kg. Kommer kanske topptura 5-10 dgr per år.

Tips från samlade forumexpertisen vad jag borde spana in lite mer? Tack!

eriC1

Aktiv medlem
Tips på topptursskidor?
Enforcer är väl en rätt brutalt tung skida för 100 mm? Tror inte det är några jätteproblem om de är ett par hundra höjdmeter ett par dagar om året, och det sker i sällskap med folk som med liknande setup. Det är när man går med folk som har lätta grejer, samt går långa dagar många gånger om året som tyngden märks av som mest.
Men man hade ju kul ändå för 10 år sedan i Alperna när alla körde Bent Chetlers, Kuros, Rocker 2 122mm osv osv med Duke. Folk kunde tura 1000 hm med ett leende på läpparna även fast varje skida vägde 3,8 kilo plus hudar.

Älskar du dina skidor så prova med en Shift kanske, kör några turer och känn dig för. Sen kan du säkert få tips här om massvis av skidor som går att charga typ lika hårt som dina Enforcer men väger ett halvkilo mindre. Bra gåläge och hudar med bra glid gör också mycket för upplevelsen av hur effektivt man kan röra sig i bergen.

Mitt tips annars om du bara vill ha en skida till allt skulle väl vara att provåka något med liknande shape som dina Enforcer, finns väldigt mycket som går att trycka på rejält hårt med som ändå väger en bra bit under 2 kg.

jaksu

Aktiv medlem
Tips på topptursskidor?
+1 att testa med Enforcer + Shift combon. Jag är en av dem som har turat med Salomon Rocker 2 122 192 cm + Salomon Guardian :D

Samtidigt skulle jag vilja rekommendera att du sänker charge nivån några steg när på backcountry.

LimpusB

Ny medlem
Tips på topptursskidor?
+1 att testa med Enforcer + Shift combon. Jag är en av dem som har turat med Salomon Rocker 2 122 192 cm + Salomon Guardian :D

Samtidigt skulle jag vilja rekommendera att du sänker charge nivån några steg när på backcountry.

Så sant. Nivån kanske bör sänkas någon nivå eller två då. Och då öppnas det ju helt plötsligt upp för andra skidor. Tips där?

Senast ändrad:

LimpusB

Ny medlem
Tips på topptursskidor?
Enforcer är väl en rätt brutalt tung skida för 100 mm? Tror inte det är några jätteproblem om de är ett par hundra höjdmeter ett par dagar om året, och det sker i sällskap med folk som med liknande setup. Det är när man går med folk som har lätta grejer, samt går långa dagar många gånger om året som tyngden märks av som mest.
Men man hade ju kul ändå för 10 år sedan i Alperna när alla körde Bent Chetlers, Kuros, Rocker 2 122mm osv osv med Duke. Folk kunde tura 1000 hm med ett leende på läpparna även fast varje skida vägde 3,8 kilo plus hudar.

Älskar du dina skidor så prova med en Shift kanske, kör några turer och känn dig för. Sen kan du säkert få tips här om massvis av skidor som går att charga typ lika hårt som dina Enforcer men väger ett halvkilo mindre. Bra gåläge och hudar med bra glid gör också mycket för upplevelsen av hur effektivt man kan röra sig i bergen.

Mitt tips annars om du bara vill ha en skida till allt skulle väl vara att provåka något med liknande shape som dina Enforcer, finns väldigt mycket som går att trycka på rejält hårt med som ändå väger en bra bit under 2 kg.
Mina Enforcer väger ca 2 kg, så kanske inte brutalt tunga. Men visst, inte lätta dunungar direkt :) Hur stor är skillnaden egentligen att gå uppåt med hudar jämfört med ett par lättare turskidor - är det som natt och dag eller blir det bara liiiite jobbigare?

Har egentligen inget behov av en skida till allt, hellre hitta rätt skida till turandet om det gör stor skillnad.

eriC1

Aktiv medlem
Tips på topptursskidor?
Mina Enforcer väger ca 2 kg, så kanske inte brutalt tunga. Men visst, inte lätta dunungar direkt :) Hur stor är skillnaden egentligen att gå uppåt med hudar jämfört med ett par lättare turskidor - är det som natt och dag eller blir det bara liiiite jobbigare?

Har egentligen inget behov av en skida till allt, hellre hitta rätt skida till turandet om det gör stor skillnad.

Läste bara Blisters review på årets modell av 186an, dom vägde strax över 2,3 kg st. För ett par 100mm skidor så är det extremt tungt, men om du har en annan årsmodell som är så pass mycket lättare som 2 kg prick så är det nog inga problem att tura med.
Min "lätta" 98 mm toppturskida (Line Vision 98) väger typ 1550 gram i 186, och jag kan trycka på rätt rejält med den, samtidigt har jag en lika bred skida som jag använder i pist och lek i sverige som väger 2100 gram, självklar känner man skillnad i hur den beter sig i hög fart och hårda svängar över ojämn terräng.
Om du bestämmer dig för 2 skidor så kanske något runt 1700-1900 gram med en Shift kan vara en bra mellanmjölks-variant. Att slänga på en Shift på ett par 1500 grammare eller lättare är lite overkill enligt mig, då gör sig en lättare tech-bindning bättre och du får då något du kan ta på riktigt långa turer. Mellanmjölksvarianten med Shift och runt 1700-1800 grams skida å får du ett kapabelt allt i allo paket som troligtvis gör dina extra Enforcer överflödiga. Det låter på dig som att du kommer spendera fler dagar i skidanläggningar och göra kortare turer? Om så är fallet så är mellanmjölksvarianten bra tror jag, men spenderar du mer än hälften av dagarna ute på fjället med att tura lite längre (typ 2-6 timmar per dag) så skulle jag nog investera i en dedikerad setup för det. Just my 5 cents.

LimpusB

Ny medlem
Tips på topptursskidor?
Läste bara Blisters review på årets modell av 186an, dom vägde strax över 2,3 kg st. För ett par 100mm skidor så är det extremt tungt, men om du har en annan årsmodell som är så pass mycket lättare som 2 kg prick så är det nog inga problem att tura med.
Min "lätta" 98 mm toppturskida (Line Vision 98) väger typ 1550 gram i 186, och jag kan trycka på rätt rejält med den, samtidigt har jag en lika bred skida som jag använder i pist och lek i sverige som väger 2100 gram, självklar känner man skillnad i hur den beter sig i hög fart och hårda svängar över ojämn terräng.
Om du bestämmer dig för 2 skidor så kanske något runt 1700-1900 gram med en Shift kan vara en bra mellanmjölks-variant. Att slänga på en Shift på ett par 1500 grammare eller lättare är lite overkill enligt mig, då gör sig en lättare tech-bindning bättre och du får då något du kan ta på riktigt långa turer. Mellanmjölksvarianten med Shift och runt 1700-1800 grams skida å får du ett kapabelt allt i allo paket som troligtvis gör dina extra Enforcer överflödiga. Det låter på dig som att du kommer spendera fler dagar i skidanläggningar och göra kortare turer? Om så är fallet så är mellanmjölksvarianten bra tror jag, men spenderar du mer än hälften av dagarna ute på fjället med att tura lite längre (typ 2-6 timmar per dag) så skulle jag nog investera i en dedikerad setup för det. Just my 5 cents.
Tack! Verkligen uppskattad input. Tanken är inte att ersätta Enforcer-laggen, de gillar jag skarpt för den liftbaserade (i och utanför pist) åkningen. Jag har de i 177-längd och de ska enligt specen väga in ganska exakt på 2kg.

Men om jag tolkar dig rätt så blir det helt enkelt roligare turande med ett par lättare (runt 1500 gr) skidor och techbindning istället för att dunka på ett par shift på mina enforcer, då den lättare setupen gör så pass stor skillnad? För min del är det isf värt att lägga de slantar som krävs för en optimerad setup även om det bara blir 5-7 dgr per år turande. Har faktiskt kollat just på Line Vision (fast 108:orna) som alternativ att provåka. Du är nöjd med dem alltså som turskida?

Pillard

Aktiv medlem
Tips på topptursskidor?
Det går förstås att gå med Enforcer. Min profilbild här är tagen med lillebror Enforcer 93 (dock i 185-längd) med Shift efter en rejäl topptur på i närheten av 1000 fhm. Det var tungt, men det går. Huruvida viktbesparingen är viktig kan ju bara du själv avgöra. Har du bra kondis? Kommer de du turar med ha lätta grejer? Har de bra kondis? När jag turade fanns tillräckligt många i gänget som var långsammare, så då var det inga problem. Men kör alla andra med lätta grejer kommer du bli stressad och trött

Lefty69

Ny medlem
Tips på topptursskidor?
Ja, Salomon Rocker2 i 122 med Guardian hade jag också en gång i tiden. Grymma att åka nerför men tunga som synden på ryggen för att inte tala om uppför😁.
Har nu mitt andra par Salomon MTN Explorer 95 med ATK bindningar sedan dess och kunde inte vara nöjdare. Åker allt på dem och det är ett riktigt lätt och lättåkt setup👍

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tips på topptursskidor?
Har också E100 i 177. När jag skulle slå till velade jag mellan E (vanlig bindning) eller BC100 med shift som "allt-i-ett". Så gillar du E100 så kanske du precis som jag gillar BC100. BC saknar ju den där goa dämpade känslan men bra bett, tål hyfsad fart och kan tänka mig att den har bra flyt för sin bredd.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp