Tips på utrustning till nybörjare

Fabbi78

Medlem
Hej!
Har en dotter på 15 som har bestämt sig för att och hon ska lära sig åka snowboard. Hon har åkt skidor i flera år, men nu är det dags att prova något nytt. Och det är därför vi behöver er hjälp. Vill gärna köpa utrustning till henne så att hon kan åka i hemmabacken när det finns tillfälle under vintern. Vilken bräda och vilka boots rekommenderar ni till någon som är nybörjare? Och hur lång ska brädan vara? Hon är ca 167cm, 60kg och 39 i skostorlek.
Tacksam för alla tips och råd

Det lättaste tror jag är att börja med något liknande den jag länkar till nedan, flat dvs ingen camber och convex (formen går upp ute vid kanterna) för att minska risk för att kanten hugger fast.
Min dotter började när hon var c:a 12-13år efter att åkt skidor sen tre års ålder. Då blev det en Burton custom smalls flying v juniorbräda 134cm och sen en process smalls (flat) 142. Båda med convex form och det har funkat bra. Hon är nu 18 snart och kör på en 148cm allmountainbräda dam, men väger bara 50kg och knappa 160cm.
De flesta märken anger för vilken vikt brädan är avsedd. Det krångligaste är att ha koll på att bindningarna passar brädan och bootsen.

Tillbaka
Topp