Tips på varm (dun)jacka

Wasti

Ny medlem
Tips på varm (dun)jacka
Brukar inte låta vädret styra mina skiddagar men ibland blir det j*vligt svinkallt att vara ute i backen och skulle behöva tipps på en bra jacka vid dessa tillfällen.

I nuläget använder jag Norrönas Lofoten med olika tjocka fleas tröjor/jackor beroende på kylan men när termometern börjar visa -15° till -30° så blir det lite väl kallt. Någon som har ett bra tipps på en bra jacka att ha vid dessa temperaturer? Dun är väl det bättre alternativet även om det kan kännas lite klumpigt.

Alla förslag är välkomna.

//W

Tips på varm (dun)jacka
norröna har ju en riktigt lång dunjacka. eller, om det är dun vet jag inte, men den är lång och varm iaf.
cross sportswear har en riktigt jäkla varm dunjacka, samma med sweet protection.

tycker annars primaloft är klart bättre än dun. håller värmen, andas bättre, tar mindre plats.

Tips på varm (dun)jacka
Om du är nöjd med din Lofoten jackan så finns det en Norröna Lofoten med Primaloft. Jag har både den och skaljackan. Jackan är hur bra som helst och väldigt varm. Har använt den dagar då det har varit -35 och det har varit helt OK. Jag kan varmt rekomendera den.

Tips på varm (dun)jacka
Gazza1 sa:
Om du är nöjd med din Lofoten jackan så finns det en Norröna Lofoten med Primaloft. Jag har både den och skaljackan. Jackan är hur bra som helst och väldigt varm. Har använt den dagar då det har varit -35 och det har varit helt OK. Jag kan varmt rekomendera den.
instämmer! vidare kan lofoten primaloften vara den skönaste skidjacka jag nånsin haft. :)

Tips på varm (dun)jacka
Det finns tonvis med jackor som fungerar bra ner till -30 utan att vara dun. Fjällräven kodiak parka har jag själv kvalitetssäkrat ner till -25 och snålblåst, fungerade jättebra! Blir det kallare, stoppa på dig dina förstärkningsplagg under!

Tips på varm (dun)jacka
Lee-nus sa:
norröna har ju en riktigt lång dunjacka. eller, om det är dun vet jag inte, men den är lång och varm iaf.
cross sportswear har en riktigt jäkla varm dunjacka, samma med sweet protection.

tycker annars primaloft är klart bättre än dun. håller värmen, andas bättre, tar mindre plats.
Instämmer delvis där samt att primaloft hanterar fukt (svett) bättre än dun som vi vet reducerar sin förmåga att värma när det blir fuktigt. Men att primaloft tar mindre plats än dun, icke. Dun är överlägset primaloft/andra syntet blandningar i fråga om volym, vikt och förmåga att isolera.

Tips på en tunn dunjacka som du kan ha under din Lofoten är flash jacket från Wester Mounatinerring, http://www.getout.se/sv/artiklar/flash-jacket-herr-black.html Vikt: 260 gram (stl M).

Tips på varm (dun)jacka
Rudolfsson sa:
Lee-nus sa:

Instämmer delvis där samt att primaloft hanterar fukt (svett) bättre än dun som vi vet reducerar sin förmåga att värma när det blir fuktigt. Men att primaloft tar mindre plats än dun, icke. Dun är överlägset primaloft/andra syntet blandningar i fråga om volym, vikt och förmåga att isolera.

Tips på en tunn dunjacka som du kan ha under din Lofoten är flash jacket från Wester Mounatinerring, http://www.getout.se/sv/artiklar/flash-jacket-herr-black.html Vikt: 260 gram (stl M).
okej, det var lite förhastat uttryckt, det finns förstås dunjackor som blir mikroskopiskt små. vad jag menade var snarare att det är mindre bylsigt att åka skidor i. åtminstone känner jag själv så. :)

Tips på varm (dun)jacka
Har en Sweet Sinner som jag åker med. Det är en utav dom bästa jackorna jag någonsin haft, varm och framför allt tålig, den håller för grenar och annat skit : ) Åker med den ända in på våren, spelar ingen roll om det blir varmt iom ventilationen (dragkedjor)under armarna. Kompisen köpte en Norröna Lyngen, tyget var som papper i jämförelse med Sinnern, den höll typ en vecka. Köp en Sinner.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp