Tips på Wide Freestyle bräda?

Hybban

Ny medlem
Söker en bräda som helst är twin, för att köra mycket i park och lek men en del större hopp och kanske backcountry, om det är möjligt..

Är 187 lång, 76kg och typ 46 i skor.

Nån som har nåra tips på en skön bräda?

Gnu 11 up 158 borde funka utmärkt. Kolla även in Never Summer Legacy och Option Sansalone Widw som båda är grymma brädor för oss med lite större fötter. Även Option Axis är ett klockrent alternativ. Ingen av dem är 100% twin men både Never Summer Legacy och Gnu 11 up är väldigt nära.

Senast ändrad:
Ja Nitro har faktiskt riktigt bra med widebrädor. jag har ingen erfarenhet av nitro så jag kan inte hjälpa dig mer än att jag tror att man får mycket för pengarna. Nitro brukar ligga bra i pris och kvaliteten verkar bra.

Mattisch sa:
att köra backcountry med samma bräda som man använder i parken går inte...den glider bakåt då.
Glider bakåt?
Det beror ju på vad brädan är lämpad för. Busåkning eller allmänt allround freestyle åkning.
De brädor som har tagits upp funkar ju skillat både i bc och park!

Hybban sa:
Nån som vet nått om Lib Tech Jamie Lynn's Phoenix? den finns i 157 wide (25,9)
Jepp, det är en direktionell "all mountain freestyle". Om du vet hur Jamie Lynn åker så vet du också vilken typ av åkning som den passar bäst till. Stor åkning i hög fart är väl den korta sammanfattningen.

Med 46 i boots så tycker jag helt klart att den är i smalaste laget för dig. Om du kör stort stance med mycket duck så funkar det nog, men du har nog roligare på en bräda över 26,4.

Hybban sa:
Söker en bräda som helst är twin, för att köra mycket i park och lek men en del större hopp och kanske backcountry, om det är möjligt..

Är 187 lång, 76kg och typ 46 i skor.

Nån som har nåra tips på en skön bräda?
här skall du få lite Burtontips :)

Burton KING 158(26cm i midjan) eller 162(26,2)

Bakmonterad 2,5cm twintip, freestyle för storfotade.. du leker i parken .. KING.en e lagom mjuk för dig..

/Pinn

..

eller varför inte en Dominant ren parkbräda.. 159.an e 26 i midjan.. centrerad twin

:) för Twin 161.an e bara 25,9 i midjan.. och vi försöker hålla oss till 26+ till dina fossingar

/Pinn

vill helst ha en centrerad twin, dominanten verkar okej men har hört att den inte alls funkar nån annanstans än parken. vill ha en bräda som kan funka iaf någorlunda i backcountry miljö oxå.

mer info på dominanten? :D

blir nog en sådär 70% parkåkning, och även den tiden utanför parken så kommer det nog att lekas en hel del, så jag har börjat funderat lite på dominanten faktiskt. mer synpunkter =)

Hybban sa:
Gnu 11 up verkar jävligt schysst men har sjukt långt baksjuten stance :/
Den har verkligen inget sjukt långt bakskjuten stance! Stancet är i princip helt centrerat över den effektiva åklängden. Att sedan nosen är något längre (ca 2 cm) än tailen gör att stancet kanske ser ut att vara förskjutet mot tailen men det är bara en illusion.

Jag var nere på lagret och mätte på en Gnu 11 up 158.

Stancet är helt centrerat över den effektiva kantlängden och nosen är 1 cm längre än tailen. Mycket närmare 100% twin kommer man inte.

Jag gick o krashade min Nidecker Smoke igår och skulle snabbt behöva skaffa mig en nu bräda. Gnu 11 verkar vara nåt för mig då ja behöver en lite bredare twintip. Skulle annors vilja ha en årets modell av Nidecker Smoke 158xl men kan inte hitta den nånstans, är det dyrt att beställa direkt från fabriken om det är möjligt?
Min egentliga fråga är alltså, varifrån kan jag köpa en Gnu 11 till ett mänskligt priv, kraven är att den skall skickas till Finland, eller tja, int är det väl omöjligt att hämta en sådan runtomkrim stockholm trakten men det skulle ju vara trevligt att få den på posten ;)

Ja alltså jag har åkt bräda runt 8 år, jag är 185cm lång och väger ca. 90kg vilken får mig att fundera på om jag skall ha en extra stark bräda p.ga. vikten? Även om jag har åkt länge har jag aldri satt mig in i brädval. Gillar twintip, det vet jag. Någon som vet nåt om hållbarheten på en Gnu 11? Jag åker MYCKE park och för det mesta kör ja stora hopp. Enligt mig kan man åka puder med vilken bräda som helst ;D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp