Tips sökes för Les Arcs, La Thuile och Courmayeur

MolleW

Medlem
Hej Alla!

Jag skall åka en runda till Les Arcs, La Thuile och Courmayeur. Jag undrar ifall någon har erfarenhet av dessa ställen och kan ge tips på bästa åken, bästa offpisten samt toppturer för den ej mest erfarne?

Tacksam för svar!

Har lite input på les arcs, lite svårt att veta vilken nivå du vill lägga det på men det finns gott om feta hyfsat lätta åk. Om du kollar fatmap över les arcs så finns det två som jag tycker alla som är i där ska göra:

Först ut Carro Blanc, ett riktigt långt åk som funkar bra som uppvärmning. Håll till höger och traversera så mycket du kan till ett gigantiskt fält öppnar upp sig. Sista biten av åket är på en sommarväg, väldigt svårt att hamna fel. Till slut är du nere i en by, där finns en busshållplats, ta buss(gratis) tillbaka till plan peisey.

Sedan Fond Bland Bowl aka Red Bull linecatcher. Du tar liften upp till Clocheret och på med skidorna på ryggen ganska omgående. Du har kanske 40hm "klättring" upp till en gigantisk skål, om du inte kommer direkt efter en dump kommer vägen upp vara spårad men oavsett är det inget svårt att klura ut hur man tar sig upp lättast. Väl uppe kan du gå vänster på ryggen tills du har ospårad snö under dig. När skålen tar slut och du stakat någon minut kan du antingen ta kraftigt höger och komma ut i en pist, eller så håller du lite vänster och kommer till tre långa rännor med granar som väggar, här kan det finnas orimliga mängder snö.

Finns såklart massor mer men dessa är alltid trevliga och chansen för ospårat är högst. Du kan såklart åka i nationalparken men blir du tagen utan det lilla passet kommer det kosta en hyfsad slant.

Bästa skogsåkningen hittar du under mt blanc liften, håll någon meter höger om eller åkt igenom de två stora stenpelarna du ser från toppstationen. Väl i skogen finns får du bara ta några vändor tills du hittar, det är väldigt svårt att förklara de bästa åken där. Kan iaf säga att jag har inte hittat något direkt farligt stup eller liknande där inne på 100+ åk så det är mest bara att bränna på tills du kommer ut i pisten igen.

Har gjort mer eller mindre alla åk där du hittar på fatmap så har du något speciellt du undrar så kan jag nog reda ut det!

Jag vet att det var väldigt lite toppturer men tyvärr finns det inte några riktigt smidiga i les arcs, då behöver du besöka de andra bergen i omgivningen. Är du bara där en kortare tid skulle jag fokusera på liftburet. Vill du verkligen tura där så är det till höger om grand col liften man kan göra några riktigt stora åk men de är inget jag skulle rekommendera någon som inte känner sig väldigt säker på sina grejer.

Senast ändrad:
Vi var i La Thuile på jullovet. Mycket lätt och bra liftnära off pist (eller mellan pist åkning) överallt, ingen tycks vara intresserad av offpiståkning där. Bara gå till toppen, du kan se allt från stolliftar. Och även litet bättre, när du börjar åka till La Rosiere/Franska sidan av systemet.

(Och sen reste vi dumma därifrån till Chamonix mayhem slakteri)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp