Tjej behöver hjälp med skidor!

Albertina51

Ny medlem
Hej!

Bor i ett litet samhälle, med ganska många mil till närmaste stad, och måste alltså beställa skidor.. Litar inte riktigt på att de på Intersport kan hjälpa mig heller. Vet att jag egentligen borde testa skidor och pjäxor osv. Har tyvärr ingen möjlighet till det och tänkte vända mig till er här på freeride!

Jag är en tjej som inte skulle vilja kalla mig själv nybörjare, typ medelgod skidåkare, som alltid åkt pist, men som nu också skulle vilja åka lite mer offpist. Fortfarande mestadels i pisten. Väger ca 80kg och är 168 cm lång. Så frågan alltså, vilka skidor skulle ni rekommendera mig? Vilken längd? Och vilka pjäxor med vilken flex?

Och, har ni tips på vartifrån man kan beställa billigast (inkl. med frakt osv).

Vet att det är jättesvårt, men uppskattar verkligen eran hjälp!
Tack på förhand

Har inga direkta svar men.

Beställ skidor från sport-conrad.com och köp pjäxor där du ska åka, då kan de hjälpa dig där om de trycker någonstans med mera. Du kan så klart beställa pjäxor på nätet men de skall provas innan så har du störst chans att bli nöjd. Köp även formgjuten sula så har du en skön skidåkning framför dig.

Vart ska du åka?

Hej!

Jag håller med
@Scubamike i stort men kan försöka komma med lite mer konkret info som du var ute efter.

Dock vill även jag betona att pjäxorna gör du _verkligen_ bäst i att köpa hos en riktig pjäxdoktor. Jag gjorde så att jag köpte mina på plats, i mitt fall Åre, hos en pjäxdoktor jag har förtroende för.

Det hände efter att jag gjort som du är inne på - köpt på mer eller mindre egen hand, med så kallad "hjälp" av en någon som absolut inte var en pjäxdoktor och hade någon som helst koll. Det resulterade i att jag efter ett tag märkte att de inte alls passade mina fötter och jag fick ont och var tvungen att köpa nya. Efter pjäxdoktorns pjäxor har jag inte haft något problem och då är det heller inget problem att jag bor väldigt långt borta från pjäxdoktorn.

Vad gäller skidor, så är här mina anteckningar av vad jag testat i den kategori du är ute efter. Kanske kan det hjälpa dig även om de är något esoteriska...

Jag = 165 lång, 56 kg, hyfsat vältränad medelgod åkare. Jag har åkt mest offpist men har nu varit inriktad på att bli bättre i pisten. Jag är ingen tekniskt fulländad åkare men jag tar mig ner överallt på ett tillräckligt snyggt sätt =)
Jag gillar lite större, surfiga svängar än ärtiga kortsvängar. Idag har jag ett par gamla Dynastar Sultan Legend 85 och ett par Black Crows Camox Freebird.

Extreme pt 84 womens - Jag tycker de flesta extremskidor är lite väl tunga och svårmanövrerade för mig, men det är fortfarande bra skidor med fint grepp och sköna svängar, både för pist och offpist.

Völkl Kenja - Populära skidor i den kategori du är ute efter. Jag tyckte de var väldigt trevliga att åka på.

K2 Potion 80 - helt OK skidor för någon som inte vill vidare, men jag tyckte den var för mjuk och vek. Lite stadiumskida på nåt sät.

K2 AMP 80xti - Dessa gillade jag! De var lagom tunga för att kunna svänga men fortfarande tillräckligt vridstyva för att hålla grepp och fart. Kändes kvicka på nåt sätt, jämfört med t ex Extrem-skidorna.

Dynastar power track 78 - Dessa gillade jag också, passade bra i den surfiga stil jag har. Är dock osäker på hur dessa blir när man pressar på, osäker på om de håller måttet då.

Blizzard Black Pearl - bra, roliga all-round skidor som också är populära.

Head Absolut joy - En av de bättre all-round skidorna tycker jag, lätta men vridstyva och höll när jag pressade på lite.

Völkl rtm 81 - Bra kantgrepp fast de var iofs nyslipade. Gick snabbt och hårt. Ej för tunga eller styva, även om t ex absolut joy och amp 80 xti var mjukare, amp 80 xti kanske mer lekfulla än både rtm och absolut joy.

Vad gäller butiker så kolla på sport-conrad, skidbutiken.com t ex. Finns många trådar på forumet om detta redan.

HTH,
pickpack

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp