Tjej, Lotus 120 och...Marker Duke?

Hej,

Har precis fatt mina vackra DPS lotus (120 i midjan) i brevladan samt ett par Marker Duke bindingar. Lotusen ar ju otroligt latta skidor...men Duken ar ju ganska tung som binding. Nu borjar jag fundera pa om jag ska byta Duken till nagot lattare...Jag vager ca 65 kg.

Oser ju garna pa och ar stark MEN det hade ju varit coolt att kunna anvanda Lotusen pa langre turer. Vad rekommenderar ni? Behalla Duken aller byta til nagot annat och i sa fall vad? Bindningen maste ju passa en 120 skida. Hur fungerar Dynafiten pa en sadan skida? Har inget emot att kopa pjaxor...

O ytterligare en fraga; vad for skins skulle ni rekommendera...

tusen tack

Behåll duken!
Tycker det är att gå över ån efter vatten att ha dynafit på ett par lagg som louts 120.

puss

kör du på duken, du kommer nog tyckta det är tungt i början men du vänjer dig nog som jag.
JAg går med Black dimond sts glide lite skins( tror att de heter så). Jag tycker dom funkar utmärkt att gå med. Tar lite för mkt plats i min 22 l rygga men vad gör det.

Duken är extremt tung, långa turer kommer du svära över. jämförelse tabell på vikter: http://www.wildsnow.com/articles/weights/backcountry-skiing-weights.html
Inte kul att gå med 1,5 liter vatten extra(skillnaden mellan duke å dynafit)
men vill du ha skistoppers så är det bara duken som har så pass breda.
Ja har ett par dynafit på mina Auror(94mm midja) väldigt bra känsla i bindningen, nära kontakt med skidan. Så de funkar fint på mina iallafall. inte i närheten av 120 men.
Diamir Freeride plus står man ganska högt över skidan med, en bra och stabil bindning (enligt min pojkvän) men man mister lite av kontakten med skidan.

Ja kör på BDs Mohair Mix GlideLite STD, funkar bra

Tack for tipsen,

Satte till slut pa Duken i allafall och ar faktiskt supernojd. Bindingen ar styv och kanns valdigt saker. Gjorde en tur pa ca 1000 hojdmeter pa ca 3500 m hojd vilket kandes forvanansvart latt. Visst ar det nagot tungt for langre turer, men pa nervagen behover man inte sa mycket ben for att fa Lotusen att flyta. Grymt.

Kopte dessutom BDs Acsension. funkade bra.

Camillschen sa:
Tack for tipsen,

Satte till slut pa Duken i allafall och ar faktiskt supernojd. Bindingen ar styv och kanns valdigt saker. Gjorde en tur pa ca 1000 hojdmeter pa ca 3500 m hojd vilket kandes forvanansvart latt. Visst ar det nagot tungt for langre turer, men pa nervagen behover man inte sa mycket ben for att fa Lotusen att flyta. Grymt.

Kopte dessutom BDs Acsension. funkade bra.
Nice setup!
Kör själv wailer 105 + dukes.

Tycker duken i kombination med dps är en schysst kombination. dukens tyngd kompenseras av skidans låga vikt.
(Mina gamla topptursskidor med Naxo NX21 väger 1kg mer än mina nya wailer 105 med dukes, och då kör jag ändå den lite tyngre "charger edition")
Var piece of kaka att gå över 1200 höjdmeter innan, och nu kan jag sikta ännu högre när jag har sparat ett kilo på skidorna! Känner personligen inte att jag har lust att knata mer än så i vilket fall som helst...

Lite OT men ändå.

Åker mestadels telis men hyrde förra veckan randonné-utrustning för en tur i en dal mellan Serre Che och La Grave (Vallon di Fontinel - fin nybörjartur 1600-2950 m). Polarn gick på sina vanliga Scratch med trekkers och orkade med riktigt bra men fan va gött det var för mig - uppåt! Utrustningen var ju hur lätt som helst och när det blev brant och isigt klickade jag bara i skarknivarna. Neråt kändes hoppet mellan mina egna Atua (96mm) med alpinpjäxor och mjukfladdriga Randoskidor (65 mm?) med ganska låga randoskor dock jäddrigt stort på den bristande skaren. Polarn njöt av åket i den orörda dalen med obegränsat med linjer medan jag själv jagade runt efter o-kartong. Efter ett tag hittade men balansen (och mjuksnön) något så när men kontentan är att det är ju två helt olika inriktningar. Många höjdmeter - komma högt upp utan att slita hund kontra att gå lite färre höjdmetrar och njuta mer av åkningen utför. Där finns inget rätt eller fel där (i min värld) bägge varianterna har sin charm men det går ju att välja turer efter utrustning så mitt tips till dom som står som åsnan mellan hötapparna är att vara ärlig mot dig själv. Sen är nog Telisar ändå bäst i slutändan (lätt uppför / kul utför)
/Matte

Sitter på ett par K2 Coomba som jag funderar på att montera Duke på. Vad har ni för pjäxor till? Vanliga alpina eller kör ni på kraftigare Randopjäxor typ Scarpa Laser eller liknande?

John

Camillschen, vad tycker du om Lotusen som skida då, det sa du inget om...

Jag älskar mitt par mer och mer för varje åkdag jag får med dem. Plattformen man har att landa på efter klippor och annat skoj är grym och stabiliteten är underbar för att käka fallhöjd, bara att peka och vänta lite med svängarna... Men samtidigt är de sjukt smidiga att kasta runt! Fantastisk skida!

Jag haller med! ar imponerad av hur lattsvangda de ar! Dessutom ar de ultra latta och framfor dig har du alltid att par spetsar som dyker upp ur snon, oavsett hur aggresivt du kor. Kanner mig supersaker pa dem. Enda problemet som jag ser det ar att man tar berget i 3 stora svangar istallet for 15, vilket innebar att det roliga ar over sa mycket fortare:) Och sedan kan man ju alltid klaga pa toppskiktet, mina skidor ser efter 6 dagars skidakning ut som om de varit med i 3 sasonger. men overlag: fantastiskt

Tillbaka
Topp