Marker The Duke för lätt tjej?

WITMatrix

Ny medlem
Tjejen funderar pa att skaffa ett par turbidningar att sätta pa ett par K2 Nancy.
Har kollat pa Diamir Freeride plus och Duken, de i affären sa att hon antagligen var för lätt för The Duke, hon väger 55kg, och rekommenderade istället Diamiren.
Pa Markers hemsida star det ju att de rekommenderar en vikt pa minst 130lbs, dvs. 58-60 kg.
Blir Duken för biffig för henne eller?
Hon vill ha de till bade tur och puder samt en hel del pistakning...
Hon kör ganska vanligt, alltsa inte särskilt hárt, hoppar och droppar inget men tycker om att aka fort.

Är hon extremt vältränad och väldigt stark i bena så kanske......men det är en riktigt mastig bindning. Diamiren lär nog vara väldigt mycket skonsammare för knäna.

Diamiren är dock en betydligt sämre bindning då den inte alls är så stabil som en vanlig 2-delad bindning.

Prova att dra upp den gamla bindningen till 10 och fundera på hur det känns!

Om jag inte är helt felinformerad så kommer det en enklare Duke till nästa år, förmodligen med lättare fjäder. Kan vara värt att vänta och se om det dyker upp något på Swesport-mässan i helgen.

Stämmer bra det sockerfarsan. Kommer en "lightvariant" på Duke. Iofs först nästa år officelt men men allt går att ordna innan ;)

//H

Tror nog att Fritschin skulle passa bättre. För en tjej på 55 pannor kan den nog upplevas som ganska beefy och med godkänd stabilitet. Såvida hon inte bränner på ordentligt...
Vad kör hon för bindningar annars?
Åker hon på en DIN14-bindning och tycker den är lite småklen är det väl bara att knalla iväg och köpa dukes. Åker hon däremot på en Salomon 710 och tycker det funkar bra - kommer duken kanske bli lite i mastigaste laget.

Well, om 2-3 veckor droppar jag en rescension om duken. Ska bli intressant!

Sätt på ett par Dynafit så är problemet löst, Den idag överlägset stabilaste bindningen, enda haken är att det behövs ett par skor med Dynafit fäste. Men det finns flera på marknaden. Scarpa, Garmont, Bd och nya Dynafit
Dynafit med skistopper väger ca 700 gram mot ca 2 kilo för Markers järnklump.
Sen åker du på skidan och inte på ett par styltor, skidkänslan är helt jämförbar med en racingbindning.
Det märkliga med bindningen att man kan köra med ett betydligt softare sko utan att det känns svampigt. Skarjärn finns i dagsläget endast upp till 90 mm breda skidor.

har både en duke och diamir freeride bindnig. Och kan lätt påstå som 90 kg kille att diamiren duger åt henne. Jag har droppat mindre klippor med den även åkt hårt i dålig pist och det har bara hänt någon gång att skidan löst.
Medan duken är något som jag är mkt glad att jag köpt känns som jag åker någon av salomons bättre bindnigs modeler jämför nu med salomon 914. Plus att den känns mer stabil.

Det possitiva med båda dessa bindningarna är ju att man kan ha kvar sina pjäxor och slipper betala ett par touring pjäxor. Vilket jag tycker är bra.

Så jag tycker att hon skall köpa den bindningen som hon får bäst pris/deal på!!

Hon är ganska vältränad och stark i benen men hon kör inte jätte hárt.
Vänta pa en light variant nästa säsong är inte aktuellt för den ska användas nu.

Bytte precis mina Dynafit mot ett par Dukes dá de helt enkelt inte höll máttet för mig och är ganska känslig bindning för stötar och hárt före sá passa inte för blandad pist och offpist körning. Sen tror jag inte hon vill köpa nya skor heller... ;)

Det hon är orolig för att de inte ska lösa ut pá ett tillförlitligt sätt pga av vikten...

WITMatrix sa:
Det hon är orolig för att de inte ska lösa ut pá ett tillförlitligt sätt pga av vikten...
Det tror jag inte hon behöver vara orolig för. bara om hon/du ställer in den som man brukar göra bör det ju funka. tycker att den löser ut som den skall de gånger de har löst.

Jag kom och tänka på en till bindning i detta tema och det är ju Naxo NX 21. vilket jag inte har testat själv, men den verkar stabil eller jämförbar med diamir freeride alt. explorer. Rätta mig om jag har fel!!

men å andra sidan vad gör det om man har lite till godo på din skalan??

kalle188 sa:
men å andra sidan vad gör det om man har lite till godo på din skalan??
Problemet är väl om hon inte kommer upp till skalans början. Tveksam till att jag skulle sätta en tjej på duke:n om hon inte hade tävlingsbakgrund eller liknande drag. Knän är ju rätt bra att ha en längre tid i livet. Men med dagens inflation på din-skalan så bör väl alla ha raceprylar.

du har en liten poäng där blackriverprint.
Men för att åter komma till en dimamir bindning vs the duke så tror jag att du bör kolla på andra bindningar från dimamir tex explorer som jag har sett mång åka omkring på i alperna dock kanske inte med den styvasde skidan eller i gs banan men ändå tror de funkar för en 55 kg tjej dem med.

Köp en Diamir. Det funkar och räcker för mig som 80 kilos kille som kör fort i skog och pist. Har egentligen aldrig upplevt Diamir som instabil utom i ren puckelpist då den löste ut.

Detta problemet ska delvis vara åtgärdat på nya modellen.

Vad skall en 55 kilos åkare med en DIN 15 bindning till?

Finns ingen som helst anledning att köpa Duke för henne.

Det finns massor av randonee bindingar som en lättare person kan använda hur bra som helst.

Tex

Marker Duke går från 6-16 på din skalan så den är ju verka ganska mastig för en tjej på 55 pannor, men har hon lite skiddagar i benen så vet jag flera tjejer som kör på den bindningen utan problem! den är ju vridstyv som en vanlig alpinbindning,om man jämför med andra turbindningar... lycka till

Sent inlägg men... Ska man ha en randonnee bindning brukar man tura och duken väger bly att ta med upp på berget.

Marwe sa:
Sent inlägg men... Ska man ha en randonnee bindning brukar man tura och duken väger bly att ta med upp på berget.
Bly? Ca 400 gram mer än Diamir och då är det en sjukt mycket bättre bindning eller hur?

//H

Tillbaka
Topp