(Tjej)pjäxor för techbindning, tex dynafit khion/neo, scarpa mistral/gea RS och BD shiva

HannaDE

Medlem
(Tjej)pjäxor för techbindning, tex dynafit khion/neo, scarpa mistral/gea RS och BD shiva
Hej offpistentusiaster!! Ska köpa nya pjäxor, har du erfarenhet av dessa eller andra liknande modeller? Alldra skojigast vore såklart att höra vad tjejer tycker om de, men kanske flest killar som skriver här så jag får kanske hålla tillgodo med er åsikt också :) Oavsett vill jag veta allt du har att säga om dem! Styvhet, hur de är uppför hur de är nedför? hur innerskon är om de går att forma i plasten över framfoten bra? Allt kort sagt!
Om någon dessutom har förslag på (tjej)pjäxa för bred fot mottages tips tacksamt!

Senast ändrad:
Tjejen köpte Salomon Mtn Explore och de tryckte vi ut skalet på i framfoten för att rymma hennes ganska... intressant formade fötter, kan vi väl säga :) De sitter bra, sjukt lätta och upplevs stabila nedför. Hon har bara åkt ett par dagar, och inte gått uppåt i dem, så det finns inte så mycket att säga annat än att de sitter bra och känns gedigna. Skidorna har varit ett par Fischer Hannibal 94.

Senast ändrad:
Jag har BD Shiva 110 MX från 2013/2014. Jag har turat med dem, som mest endagsturer i 4-5 dagar på raken på runt 1000-1500 höjdmeter/dag, dvs det går att överleva ett par dagar på dem.

De införskaffades med hjälp av kompetent bootfitter som redan innan tagit fram alpinpjäxor åt mig.

Jag är jättenöjd med dem, kör dem på Black Crows Camox Freebird med Dynafit ST (jag blandar alltid ihop FT/ST men det är iaf den som bara går upp till DIN12 som inte är en av de där superlätta varianterna).

Det går bra uppför, jag tycker rörelsefriheten är bra men jag har iofs inte testat något annat heller. Passformen är ju upp till dina fötter, men för mig sitter de jättebra och jag har inte behövt göra några ändringar alls. Har dock formgjuten sula.

Beroende på hur svettigt det blir finns det skavsårstendenser på insidan av foten, men jag gissar att det är samma vad man än köper. Jag förbehandlar med Leukoplast och efterbehandlar med Compeed.

Nerför är det väldigt stabilt och jag har aldrig känt mig begränsad av pjäxorna, däremot av bindningarna som är känsliga för snö som ibland letat sig in på fel ställe när man ska sätta på sig skidorna och därför löser ut.

Jag har alltid trott att jag har en bred fot, men enligt min bootfitter så har jag inte breda fötter i pjäxvärlden iaf =)
Hittills har hen tagit fram lågvolymsvarianter åt mig.

Tillbaka
Topp