tjejbräda utan "tjejigt" utseende?

ortlund

Ny medlem
Hej!
Har precis lärt mig åka snowboard och tänker definitivt åka mer! Vill köpa utrustning (dvs bräda och bindningar) och letar efter nåt bra. Jag har fått för mig att det är bättre för mig som tjej att åka på en som är anpassad för tjejer men även om man inte ska välja bräda efter utseende så vill jag verkligen inte ha en med typiskt "tjejigt" utseende, det vill säga typ rosa eller full med blommor eller liknande. Hur stor skillnad är det egentligen på en "tjejbräda" och en "vanlig"? (170 lång, 65kg) Jag kommer antagligen hålla mig mest i pisten, när jag åka lite bättre blir det kanske lite skog med men ingen park.
Tack på förhand!

"anpassad för tjejjer" är ju skid/brädvärldens största lögn någonsin. Pjäxor/boots köper jag att det behövs skillnader i pjäxan mellan könen, men det allmänna skid/brädutbudet är ju unisex - d.v.s. avsedda för människor, oavsett kön.
Tjejmodeller handlar om grafik och utseende - guld och glitter och rosa fjärilar säljer bra!
Så kika på vilken bräda som helst som passar åkare i din storlek!

Nojlas sa:
"anpassad för tjejjer" är ju skid/brädvärldens största lögn någonsin. Pjäxor/boots köper jag att det behövs skillnader i pjäxan mellan könen, men det allmänna skid/brädutbudet är ju unisex - d.v.s. avsedda för människor, oavsett kön.
Tjejmodeller handlar om grafik och utseende - guld och glitter och rosa fjärilar säljer bra!
+1

åh okej, den länkade brädan var riktigt snygg :)
Men hur fungerar det med bredd på dem? är alla brädor som inte är wide i samma bredd eller hur vet man att bootsen får plats?

Man måste ta reda på hur bred varje bräda är. Det finns inga standardmått. De flesta webbutiker skriver ut måtten på brädorna. Annars får man kolla på märkets egen webbsida.

Nojlas sa:
Stämmer väl inte till 100% på brädor vad jag vet iallafall. Tjejanpassade brädor är smalare och har oftast mjukare flex..

fick en "tjejbräda" i julklapp, och nej USCH tycker jag... så beställde hem en Forumbräda unisexmodell isf.
Många faktorer som spelar in, mjukhet utseende osv. När de gäller bindningar är tjejbindningen smalare, bättre passform efter en tjejboots.

Tillbaka
Topp