Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tjejskidor - riktiga råd!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ichigo" data-source="post: 830500" data-attributes="member: 104769"><p>Bra tråd! De bästa tjejskidor behöver liksom inte vara = de skidor som tillverkarna etiketterar som tjejskidor, har jag upptäckt. </p><p></p><p>Var uppe i Tandådalen på skidtestarhelgen och har sammanställt vad jag tyckte om det jag provade där nedan. </p><p></p><p>Stats på mig</p><p></p><p>165cm, 54 kg</p><p>Åker på: Dynastar Sultan 80 (2010), 158 cm. Kärlek direkt. Kan behöva kompletteras med ett par mer \"avancerade\" skidor snart. </p><p>Åkstil: Född på skidor men haft ett långt (massivt) uppehåll. Rätt så kass teknik (dock på bättringsvägen), gillar att åka fort och klämma i kanterna. Ganska stark i benen.</p><p>Åker: Mest pist men även lite offpist (förhoppningsvis mer i framtiden).</p><p>I bagaget: Norrlandsuppväxt (=mycket skidåkning blev det) med 11 år slalom (gammelskidor), sen 3 år snowboard (tokmycket åkning, säsongskort i Åre), sen alldeles för långt uppehåll, i år kickstart på skidåkning igen med 1v i alperna med skidlärare + ca 8 skiddagar hemma i Sverige.</p><p></p><p>Utvärdering av testade skidor: </p><p></p><p>1: a plats Dynastar Legend Sultan 85 2011 (172 cm). Underbar! En 4wd med pigg motor. Inte ett dugg sladdrig, stabil, men lekfull. Kul både i kortsväng i brant, isig backe och långa carvingsvängar i flackare, mjuk backe. Svarade bra på när man tryckte i kanterna.</p><p></p><p>2: a plats (delad) Extrem Patriot 2011 (171 cm) och Dynastar Sultan 80 2010 (158cm, mina egna skidor för referens, så jag kan vara partisk här!). Extrem Patriot: stabil, jättekul att åka fort på, svarade bra när man tryckte i kanterna hårt i stora carvingsvängar, kändes lekfull. Jag hade lite problem med korta svängar i brant isig backe, men jag är inte bäst på det (alls). Sultan 80 är mina små, lätta engelska sportbilar och lekkamrater. Stabila men lätta och lekfulla. Lite för lätta i hög fart och stora svängar jf med Sultan 85 och Legend Patriot.</p><p></p><p>4 e plats, Dynastar Exclusive Legend Eden 2011(172cm). Enligt utsago tjemodellen av Dynastar Legend Sultan 85. Kändes bra. Åkte inte så många åk med den, men den kan eventuellt vara värd en 2/3-plats. Den enda tjejskidan jag gillade, kändes faktiskt inte alls som en tjejskida (dvs slapp och tråkig).</p><p></p><p>5:e plats Extrem Bullet 2011 (173cm). Nja. Helt okej, men inte så rolig. Kändes lite stum. Svarade inte så bra när man tryckte på. Helt okej men inget jag kommer att köpa.</p><p></p><p>6e. Dynastar Exclusive Legend Idyll 2011 (172 cm). Tjejskida. Nja igen. Inte så kul, sladdrig i kortsväng och svarade dåligt i stora svängar och när man tryckte på. Inte lekfull. Jag bytte till andra ganska fort.</p><p></p><p>7e-plats. Extrem Boop 2011 (157cm). Maaah. Sladdrig i kortsväng och död i stora svängar, hur hårt man än tryckte. Tråkig. Antagligen hade jag för korta skidor, men nääääh. Tjejvarianten av Extrem Bullet, verkar vara en sämre variant mest (antagligen för mjuk för mig).</p><p></p><p>Slutsatser:</p><p></p><p>1. Tjejer: gå inte på tjejskidförsäljningsargument om ni inte har väldigt svaga ben!</p><p>2. Man kan visst ha längre skidor än man tror, även om man är ganska lätt!</p><p>3. Dyrt är bra!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ichigo, post: 830500, member: 104769"] Bra tråd! De bästa tjejskidor behöver liksom inte vara = de skidor som tillverkarna etiketterar som tjejskidor, har jag upptäckt. Var uppe i Tandådalen på skidtestarhelgen och har sammanställt vad jag tyckte om det jag provade där nedan. Stats på mig 165cm, 54 kg Åker på: Dynastar Sultan 80 (2010), 158 cm. Kärlek direkt. Kan behöva kompletteras med ett par mer \"avancerade\" skidor snart. Åkstil: Född på skidor men haft ett långt (massivt) uppehåll. Rätt så kass teknik (dock på bättringsvägen), gillar att åka fort och klämma i kanterna. Ganska stark i benen. Åker: Mest pist men även lite offpist (förhoppningsvis mer i framtiden). I bagaget: Norrlandsuppväxt (=mycket skidåkning blev det) med 11 år slalom (gammelskidor), sen 3 år snowboard (tokmycket åkning, säsongskort i Åre), sen alldeles för långt uppehåll, i år kickstart på skidåkning igen med 1v i alperna med skidlärare + ca 8 skiddagar hemma i Sverige. Utvärdering av testade skidor: 1: a plats Dynastar Legend Sultan 85 2011 (172 cm). Underbar! En 4wd med pigg motor. Inte ett dugg sladdrig, stabil, men lekfull. Kul både i kortsväng i brant, isig backe och långa carvingsvängar i flackare, mjuk backe. Svarade bra på när man tryckte i kanterna. 2: a plats (delad) Extrem Patriot 2011 (171 cm) och Dynastar Sultan 80 2010 (158cm, mina egna skidor för referens, så jag kan vara partisk här!). Extrem Patriot: stabil, jättekul att åka fort på, svarade bra när man tryckte i kanterna hårt i stora carvingsvängar, kändes lekfull. Jag hade lite problem med korta svängar i brant isig backe, men jag är inte bäst på det (alls). Sultan 80 är mina små, lätta engelska sportbilar och lekkamrater. Stabila men lätta och lekfulla. Lite för lätta i hög fart och stora svängar jf med Sultan 85 och Legend Patriot. 4 e plats, Dynastar Exclusive Legend Eden 2011(172cm). Enligt utsago tjemodellen av Dynastar Legend Sultan 85. Kändes bra. Åkte inte så många åk med den, men den kan eventuellt vara värd en 2/3-plats. Den enda tjejskidan jag gillade, kändes faktiskt inte alls som en tjejskida (dvs slapp och tråkig). 5:e plats Extrem Bullet 2011 (173cm). Nja. Helt okej, men inte så rolig. Kändes lite stum. Svarade inte så bra när man tryckte på. Helt okej men inget jag kommer att köpa. 6e. Dynastar Exclusive Legend Idyll 2011 (172 cm). Tjejskida. Nja igen. Inte så kul, sladdrig i kortsväng och svarade dåligt i stora svängar och när man tryckte på. Inte lekfull. Jag bytte till andra ganska fort. 7e-plats. Extrem Boop 2011 (157cm). Maaah. Sladdrig i kortsväng och död i stora svängar, hur hårt man än tryckte. Tråkig. Antagligen hade jag för korta skidor, men nääääh. Tjejvarianten av Extrem Bullet, verkar vara en sämre variant mest (antagligen för mjuk för mig). Slutsatser: 1. Tjejer: gå inte på tjejskidförsäljningsargument om ni inte har väldigt svaga ben! 2. Man kan visst ha längre skidor än man tror, även om man är ganska lätt! 3. Dyrt är bra! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tjejskidor - riktiga råd!
Tillbaka
Topp