Tokvarmt lager2?

Niiiicke

Medlem
Tokvarmt lager2?
Någon som har tips på tokvarma lager2 set dvs. tröja + byxa. Fick tips på mountain hardwear:s monkey man och boris, någon som har erfarenhet av det? Och vad tar man till byxor som lager 2? Kom gärna med tips på bra märken!

Hörde från en försäljare på naturkompaniet http://www.naturkompaniet.se/ att Haglöf barrier jacket är mycket varmare än den tjockaste fleecen som finns på marknaden. Dessutom är den avsevärt lättare jämfört med fleecen, något som har koll???

Senast ändrad:
Tokvarmt lager2?
Haglöfs barrier jkt och liknande från andra märken är mkt riktigt varmare än fleece (nästan lika varma som dun). Det beror iofs på fyllnadsgraden men sett till vikten så är de mkt varmare.
Skulle inte rekommendera dem för aktiv sport om du inte är väldigt frusen. Vill du ändå ha en liknande jacka eller byxor(de kan vara väldigt trevliga) så är mitt tips att den är fylld med Primaloft.

Tokvarmt lager2?
balanselius sa:
Haglöfs barrier jkt och liknande från andra märken är mkt riktigt varmare än fleece (nästan lika varma som dun). Det beror iofs på fyllnadsgraden men sett till vikten så är de mkt varmare.
Skulle inte rekommendera dem för aktiv sport om du inte är väldigt frusen. Vill du ändå ha en liknande jacka eller byxor(de kan vara väldigt trevliga) så är mitt tips att den är fylld med Primaloft.
Har en förmåga att frysa när jag åker speciellt lift de största pudermånaderna på vintern. Har rätt så tunt lager 2 nu och tänkte jag skulle gardera mig. Men inte kan det bli förvarmt med en barrier jacket när man åker snowboard? Känns som att fleece trots allt är skönare att ha som jacka och byxa som lager 2 men svårt att välja bara....

Senast ändrad:
Tokvarmt lager2?
Har en syntetjacka (som Barrier) som jag använder för skidåkning när det är väldigt kallt ofta i kombination med stark vind. Men oftast har jag med mig den endast som extra värme vid raster osv. på toppturer. Tänk på att en sådan jacka ofta står emot vind en hel del. Det i kombination med en skaljacka kan bli i tätaste laget. Skulle istället rekommendera ett ställ i ullfrotté i lite kraftigare kvalitet. Värmer bra utan att kännas klumpigt och har kvar den värmande egenskapen även om kläderna blir fuktiga. Ull klår alla gånger alla syntetiska ställ förutom till utseendet då.

Senast ändrad:
Tokvarmt lager2?
Jag har en Monkey man jacket som jag tycker är bra. Den är rejält varm och ventilerar bra. Har även en syntetfoderjacka, en Mountain Equipment Cirrus jacket (numera ersatt av Nordland Jacket). Den är ungefär lika tjock som Haglöfs Barrier, kanske något tunnare.

Har inte använt min syntetjacka tillräckligt mycket för att lämna något riktigt kvalificerat omdömme än men mitt intryck hittils är att den känns ungefär lika varm som Monkeyjackan, kanske lite varmare.

Syntefoderjackan har några fördelar mot långhårig fleece. De är vindresistenta och tål lite duggregn (utan att bli för täta som tex. windstopperfleece som ventilerar ganska dåligt) vilket gör att de även passar bra som lite varmare vindjacka/rastplagg vid många andra aktiviterer såsom fjällvandring etc.

Den glatta ut- och insidan glider bra mot andra klädlager. Långhårig fleece har en tendens att hugga tag i både underställ och ytterlager (självklart beroende på hur ytan på de andra lagren ser ut) vilket gör att det kan kännas osmidigt åtminstonde till en början innan lagren har hamnat på rätt plats.

Viktmässigt ligger Monkeyjackan och de flesta syntetjackor ganska lika, ca 500g. Det finns några nyare och lite lättare syntetlager tex. Haglöfs Barrier Pullover och Mountain Equipment Compressor Jacket som ligger på ca 300g.

Monkeyjackan är dock inte lika komprimerbar som en syntetjacka och tar ganska mycket plats i packningen.

Ett annat alternativ är såklart en dunjacka. Dun har en väldigt hög värmekapacitet och är lätt. Det finns några varianter som funkar som mellanlager. Patagonia har sin Down Sweater som är en ganska tunn dunjacka som i första hand är tänkt att vara ett mellanlager. Den är väldigt lätt (ca 300g). Skulle gissa på att den är snäppet vamare än de flesta syntetjackor.

Marmot Zeus är en liknande jacka och så finns ju Klättermusen Liv.

Det finns även lite tjockare dunjackor som går att trycka in som mellanlager men det kräver att skaljackan inte sitter för tajt. Om man trycker in dunjackan under ett för trångt skal så tappar man ju loftet och därigenom värmen och då är det ju ingen vits med att ha en så pass tjock jacka. Tycker också att det är ganska sällan som man behöver så mycket värme som de erbjuder.

Några exempel på det är Mountain Hardwear Phantom Jacket, ME Xero Jacket m fl.

Dun har som sagt en hög värmekapacitet, är väldigt lätt och går att komprimera väldigt mycket.

Det har dock sina nackdelar. Dun är känsligt för fukt, dunet tappar sin värmande effekt om det blir för blött och det kan också ta permanent skada av att ligga fuktigt länge. Det är även omständigt att tvätta ett dunplagg och det finns en risk jackans egenskaperna försämras efter en tvätt.

Inget som man bör svettas i alltså.

Dunet mår inte heller bra av att ligga komprimerat för länge så man bör inte glömma jackan i komprimerat läge i några veckor.

Sammanfattningsvis är jag jäkligt nöjd med min "apjacka". Som ett väldigt varmt andralager är den riktigt bra och det är sällan om jag behöver något varmare.

Syntetfoderjackor är varma och har även andra fördelar.

Dunjackor är varmast (för sin vikt), lätta men känsliga för fukt.

Angående byxor så är benen inte lika känsliga för kyla. Stora värmeproducerande muskler och inga känsliga organ bidrar till det.

Jag tycker att man kommer långt med en lite kraftigare långkalsong i merinoull t ex. Icebreaker i 260g eller Lundhags 245g. Ännu bättre kan långkalsonger i ullfrotté vara t ex. Woolpower 200 (ullfrotté är tjockt och luftigt = varmt).

Om man åker i ett väldigt tunt skal såsom trelagers goretex kan man dock behöva mer på benen än så. Smidigast och säkert tillräckligt vamt är väl en byxa i powerstretch, bla. Marmot och Houdini har sådana. Woolpower gör sin långkalsong i 400g också och den kan vara ett alternativ.

Det finns syntetfodrade byxor t ex. ME Cirrus och MH Compressor men det känns som om det ska vara jäkligt kallt för att det ska behövas.

Åter till överkroppen så kan en alternativ förstärkning vara ett "mittemellanlager" dvs. ett lite kraftigare underställ i ull/ullfrotté eller tunnare fleece som du har utanpå ditt tunna underställ och under det tjockare mellanlagret.

Flera lager ger större möjligheter till att anpassa klädsen utfrån väder och aktivitet. Speciellt ett plagg i merinoull (250-280g) eller ullfrotté (woolpower 200) har en oanad effekt tycker jag.

Min nuvarande favorit är en Ortovoxtröja i merinoull på 280g med en riktigt hög och bra krage.

Blev ett lite långt inlägg men jag hoppas att det kan vara till hjälp. Passa på att kolla in reorna som är just nu (bl.a. Naturkompaniet och Addnature). Läge för att fynda.

Tokvarmt lager2?
NP_Sweden sa:
balanselius sa:
Har en förmåga att frysa när jag åker speciellt lift de största pudermånaderna på vintern. Har rätt så tunt lager 2 nu och tänkte jag skulle gardera mig. Men inte kan det bli förvarmt med en barrier jacket när man åker snowboard? Känns som att fleece trots allt är skönare att ha som jacka och byxa som lager 2 men svårt att välja bara....
du fick ju rätt uttömmande svar i de senare kommentarerna, men vad det gäller frusenhet så är den så extremt individuell, jag själv använder tex oftast inte ett lager 2 alls utan kör 80% med bara underställ och skalplagg men så har jag varm hjälm, varma vantar, ryggskydd, ryggsäck varmt runt halsen osv. Alla såna små detaljer gör stor skillnad, att bara gå på ett varmare andralager är inte allltid bäst om det är nåt annat som gör att du "fryser". Oavsett så skiljer det mycket från person till person och du kanske inte skulle ha några problem att åka i ett syntetstoppat mellanlager, jag har sett folk åka skdior i Marmot 8000m parka (en av världens varmaste jackor) och de såg inte ut att vantrivas. Kroppen verkar i många fall anpassa sig till även "för varma" plagg på bekostnad av att man alltid måste klä sig lite varmare sedan.

OT: i sthlms tunnelbana sitter många påpälsade i stora expeditionsdunjackor med halsdukar utan att knäppa upp dem och det är rumstemp i vagnarna, sen tycker de att det är kallt ute när de kliver av, undrar varför...

Senast ändrad:
Tokvarmt lager2?
Tusen tack för de riktigt bra och många svaren. Det blev en Monkey man jacket, tror mer på den än syntetjackan trots allt, får se om jag har rätt eller fel. Och BJORK52, riktigt riktigt bra svar ang. lager2. Ska försöka få freeride att spara denna tråd, så bra är den!

bjork52 sa:
Jag har en Monkey man jacket som jag tycker är bra. Den är rejält varm och ventilerar bra. Har även en syntetfoderjacka, en Mountain Equipment Cirrus jacket (numera ersatt av Nordland Jacket). Den är ungefär lika tjock som Haglöfs Barrier, kanske något tunnare.

Har inte använt min syntetjacka tillräckligt mycket för att lämna något riktigt kvalificerat omdömme än men mitt intryck hittils är att den känns ungefär lika varm som Monkeyjackan, kanske lite varmare.

Syntefoderjackan har några fördelar mot långhårig fleece. De är vindresistenta och tål lite duggregn (utan att bli för täta som tex. windstopperfleece som ventilerar ganska dåligt) vilket gör att de även passar bra som lite varmare vindjacka/rastplagg vid många andra aktiviterer såsom fjällvandring etc.

Den glatta ut- och insidan glider bra mot andra klädlager. Långhårig fleece har en tendens att hugga tag i både underställ och ytterlager (självklart beroende på hur ytan på de andra lagren ser ut) vilket gör att det kan kännas osmidigt åtminstonde till en början innan lagren har hamnat på rätt plats.

Viktmässigt ligger Monkeyjackan och de flesta syntetjackor ganska lika, ca 500g. Det finns några nyare och lite lättare syntetlager tex. Haglöfs Barrier Pullover och Mountain Equipment Compressor Jacket som ligger på ca 300g.

Monkeyjackan är dock inte lika komprimerbar som en syntetjacka och tar ganska mycket plats i packningen.

Ett annat alternativ är såklart en dunjacka. Dun har en väldigt hög värmekapacitet och är lätt. Det finns några varianter som funkar som mellanlager. Patagonia har sin Down Sweater som är en ganska tunn dunjacka som i första hand är tänkt att vara ett mellanlager. Den är väldigt lätt (ca 300g). Skulle gissa på att den är snäppet vamare än de flesta syntetjackor.

Marmot Zeus är en liknande jacka och så finns ju Klättermusen Liv.

Det finns även lite tjockare dunjackor som går att trycka in som mellanlager men det kräver att skaljackan inte sitter för tajt. Om man trycker in dunjackan under ett för trångt skal så tappar man ju loftet och därigenom värmen och då är det ju ingen vits med att ha en så pass tjock jacka. Tycker också att det är ganska sällan som man behöver så mycket värme som de erbjuder.

Några exempel på det är Mountain Hardwear Phantom Jacket, ME Xero Jacket m fl.

Dun har som sagt en hög värmekapacitet, är väldigt lätt och går att komprimera väldigt mycket.

Det har dock sina nackdelar. Dun är känsligt för fukt, dunet tappar sin värmande effekt om det blir för blött och det kan också ta permanent skada av att ligga fuktigt länge. Det är även omständigt att tvätta ett dunplagg och det finns en risk jackans egenskaperna försämras efter en tvätt.

Inget som man bör svettas i alltså.

Dunet mår inte heller bra av att ligga komprimerat för länge så man bör inte glömma jackan i komprimerat läge i några veckor.

Sammanfattningsvis är jag jäkligt nöjd med min "apjacka". Som ett väldigt varmt andralager är den riktigt bra och det är sällan om jag behöver något varmare.

Syntetfoderjackor är varma och har även andra fördelar.

Dunjackor är varmast (för sin vikt), lätta men känsliga för fukt.

Angående byxor så är benen inte lika känsliga för kyla. Stora värmeproducerande muskler och inga känsliga organ bidrar till det.

Jag tycker att man kommer långt med en lite kraftigare långkalsong i merinoull t ex. Icebreaker i 260g eller Lundhags 245g. Ännu bättre kan långkalsonger i ullfrotté vara t ex. Woolpower 200 (ullfrotté är tjockt och luftigt = varmt).

Om man åker i ett väldigt tunt skal såsom trelagers goretex kan man dock behöva mer på benen än så. Smidigast och säkert tillräckligt vamt är väl en byxa i powerstretch, bla. Marmot och Houdini har sådana. Woolpower gör sin långkalsong i 400g också och den kan vara ett alternativ.

Det finns syntetfodrade byxor t ex. ME Cirrus och MH Compressor men det känns som om det ska vara jäkligt kallt för att det ska behövas.

Åter till överkroppen så kan en alternativ förstärkning vara ett "mittemellanlager" dvs. ett lite kraftigare underställ i ull/ullfrotté eller tunnare fleece som du har utanpå ditt tunna underställ och under det tjockare mellanlagret.

Flera lager ger större möjligheter till att anpassa klädsen utfrån väder och aktivitet. Speciellt ett plagg i merinoull (250-280g) eller ullfrotté (woolpower 200) har en oanad effekt tycker jag.

Min nuvarande favorit är en Ortovoxtröja i merinoull på 280g med en riktigt hög och bra krage.

Blev ett lite långt inlägg men jag hoppas att det kan vara till hjälp. Passa på att kolla in reorna som är just nu (bl.a. Naturkompaniet och Addnature). Läge för att fynda.

Tokvarmt lager2?
Monkey jacket är som sagt mycket varm å cozy! Som tokvarm byxa rekommenderas Helly Hansens klassiska tjocka pälsfiberbyxa. Finns oftast att köpa i yrkesbutiker.

Tokvarmt lager2?
Det har ju sagts ganska mycket på denna tråd än men måste komma med ett inlägg som låter som att det skulle komma från min mormor. :-)

Glöm inte bort det understa lagret, dvs. kalsonger och strumpor. Använd inte bomull utan köp merinoulls kalsonger och strumpor. Om du är en kall person kommer det göra stor skillnad.
Se även till att det inte är någon glipa mellan byxor och jacka. Testa med att vira en halsduk runt midjan så att du har värme just i övergången mellan byxa & jacka.
I övrigt håller jag med Bjork52 att tjockare ull-underställ borde räcka.
Finns inget värre än att vara för varmt klädd och svettas floder, då kommer du att frysa mer.

Senast ändrad:
Tokvarmt lager2?
Jag fick en tröja från North Face som är någon halv fleece (\"359 g/m2 100% polyester sweater fleece\")

Beskrivning
\"When you can't choose between a sweater and a fleece, get the best of both worlds with the Men's Gordon Lyons 1/4 Zip. The top features a lofty, heavyweight sweater fleece for the wrap-around warmth and comfort of a favourite jumper, but zips up at the neck to provide the versatile convenience of a fleece. Pockets include one slashed and conveniently sized for a passport at the chest, making this a great top for travel to cool climes. Underarm gussets promote freedom of motion whether you're picking your way across the rock face or running for the train, and cuffs and collar feature bindings for a secure fit.

Feature
Brushed side against interior neck
Dries quickly to minimize heat loss
Lofty sweater fleece with a superior warmth-to-weight ratio offers comfort and travel friendly touches for your next excursion. Lofty, heavyweight sweater fleece
Media-friendly, chest passport pocket
Passport friendly
Self-binding cuff and collar
Ultraviolet Protection Factor (UPF) 50
Underarm gusset for increased mobility\"

Låter ganska bra men vad tror ni? Lämpar den här sig för fysisk aktivitet om man har den mellan skaljackan och understället?

Länk - http://se.thenorthface.com/tnf-se-e...2857#item=men\\\\\\\'s_gordon_lyons_1/4_zip_2

Tokvarmt lager2?
Ett kort tips: tänk på skorstenseffekten. Använd kapuschongen ovanpå hjälm/mössa. Om du är lagom klädd för solsidan men börjar frysa i skuggan en viss dag och sedan drar upp kapuschongen kommer du (i alla fall jag) bli för varm för skuggan (det löser man enkelt genom att dra ner blixtlås i kragen etc). Jag skulle säga att en kapuschong gör minst 5°C i skillnad.

Tillbaka
Topp