Jag har en Monkey man jacket som jag tycker är bra. Den är rejält varm och ventilerar bra. Har även en syntetfoderjacka, en Mountain Equipment Cirrus jacket (numera ersatt av Nordland Jacket). Den är ungefär lika tjock som Haglöfs Barrier, kanske något tunnare.
Har inte använt min syntetjacka tillräckligt mycket för att lämna något riktigt kvalificerat omdömme än men mitt intryck hittils är att den känns ungefär lika varm som Monkeyjackan, kanske lite varmare.
Syntefoderjackan har några fördelar mot långhårig fleece. De är vindresistenta och tål lite duggregn (utan att bli för täta som tex. windstopperfleece som ventilerar ganska dåligt) vilket gör att de även passar bra som lite varmare vindjacka/rastplagg vid många andra aktiviterer såsom fjällvandring etc.
Den glatta ut- och insidan glider bra mot andra klädlager. Långhårig fleece har en tendens att hugga tag i både underställ och ytterlager (självklart beroende på hur ytan på de andra lagren ser ut) vilket gör att det kan kännas osmidigt åtminstonde till en början innan lagren har hamnat på rätt plats.
Viktmässigt ligger Monkeyjackan och de flesta syntetjackor ganska lika, ca 500g. Det finns några nyare och lite lättare syntetlager tex. Haglöfs Barrier Pullover och Mountain Equipment Compressor Jacket som ligger på ca 300g.
Monkeyjackan är dock inte lika komprimerbar som en syntetjacka och tar ganska mycket plats i packningen.
Ett annat alternativ är såklart en dunjacka. Dun har en väldigt hög värmekapacitet och är lätt. Det finns några varianter som funkar som mellanlager. Patagonia har sin Down Sweater som är en ganska tunn dunjacka som i första hand är tänkt att vara ett mellanlager. Den är väldigt lätt (ca 300g). Skulle gissa på att den är snäppet vamare än de flesta syntetjackor.
Marmot Zeus är en liknande jacka och så finns ju Klättermusen Liv.
Det finns även lite tjockare dunjackor som går att trycka in som mellanlager men det kräver att skaljackan inte sitter för tajt. Om man trycker in dunjackan under ett för trångt skal så tappar man ju loftet och därigenom värmen och då är det ju ingen vits med att ha en så pass tjock jacka. Tycker också att det är ganska sällan som man behöver så mycket värme som de erbjuder.
Några exempel på det är Mountain Hardwear Phantom Jacket, ME Xero Jacket m fl.
Dun har som sagt en hög värmekapacitet, är väldigt lätt och går att komprimera väldigt mycket.
Det har dock sina nackdelar. Dun är känsligt för fukt, dunet tappar sin värmande effekt om det blir för blött och det kan också ta permanent skada av att ligga fuktigt länge. Det är även omständigt att tvätta ett dunplagg och det finns en risk jackans egenskaperna försämras efter en tvätt.
Inget som man bör svettas i alltså.
Dunet mår inte heller bra av att ligga komprimerat för länge så man bör inte glömma jackan i komprimerat läge i några veckor.
Sammanfattningsvis är jag jäkligt nöjd med min "apjacka". Som ett väldigt varmt andralager är den riktigt bra och det är sällan om jag behöver något varmare.
Syntetfoderjackor är varma och har även andra fördelar.
Dunjackor är varmast (för sin vikt), lätta men känsliga för fukt.
Angående byxor så är benen inte lika känsliga för kyla. Stora värmeproducerande muskler och inga känsliga organ bidrar till det.
Jag tycker att man kommer långt med en lite kraftigare långkalsong i merinoull t ex. Icebreaker i 260g eller Lundhags 245g. Ännu bättre kan långkalsonger i ullfrotté vara t ex. Woolpower 200 (ullfrotté är tjockt och luftigt = varmt).
Om man åker i ett väldigt tunt skal såsom trelagers goretex kan man dock behöva mer på benen än så. Smidigast och säkert tillräckligt vamt är väl en byxa i powerstretch, bla. Marmot och Houdini har sådana. Woolpower gör sin långkalsong i 400g också och den kan vara ett alternativ.
Det finns syntetfodrade byxor t ex. ME Cirrus och MH Compressor men det känns som om det ska vara jäkligt kallt för att det ska behövas.
Åter till överkroppen så kan en alternativ förstärkning vara ett "mittemellanlager" dvs. ett lite kraftigare underställ i ull/ullfrotté eller tunnare fleece som du har utanpå ditt tunna underställ och under det tjockare mellanlagret.
Flera lager ger större möjligheter till att anpassa klädsen utfrån väder och aktivitet. Speciellt ett plagg i merinoull (250-280g) eller ullfrotté (woolpower 200) har en oanad effekt tycker jag.
Min nuvarande favorit är en Ortovoxtröja i merinoull på 280g med en riktigt hög och bra krage.
Blev ett lite långt inlägg men jag hoppas att det kan vara till hjälp. Passa på att kolla in reorna som är just nu (bl.a. Naturkompaniet och Addnature). Läge för att fynda.