Topptur feb/mar Jotunheimen med omnejd

kebacken

Aktiv medlem
Hej!

Har varit på flera fina vårturer på många ställen i Norge.
I våras var jag i Jotunheimen (igen) men provade också veg 51 ner mot Valdresflye eftersom vi bodde strax söder om Lom.
Vi spanade många fina åk strax under trädgränsen på väg upp på kalfjället och tanken slog mig att det kanske är stor chans till bra kallsnö-åkning här tidigare under vintern.
Det är ca 6h restid till Lom för mig, strax längre än till Jämtland (Åre).

Är det någon som har erfarenhet av både toppturer men också mindre turer i området och hur snöförhållanden och kan vara?
Är medveten om att veg 55 och 51 inte är öppet hela vägen på vintern, men i områdena dit vägen når?
Eller har någon tips på områden med turmöjlighet och chans till större mängder snö eller mindre vindutsatt?

Är så evinnerligt trött på att resa långt för att massera varenda ledyta i kroppen med blomkålssnö efter några timmars turande (och anmarcher!), och det är så långt att vänta till våren...

Väg 51 över valdresflya är stängd vintertid och när den öppnar beror på snömängd. Lite längre söderut nära Beitostölen finns det många fina toppturer som ligger nära vägen. Området runt Synshorn och Bitihorn är lättillgängligt och populärt!

Vill du ha tips på topptursområden som funkar tidigt på säsongen och inte alltför långt bort?

Spiterstulen öppnar 14 mars och där når du Skandinaviens högsta toppar. Jag skulle personligen inte åka hit tidigare än så (även om det säkerligen finns fina turer)

Vill du åka tidigare och ändå hitta mäktiga toppturer på hyfsat avstånd så tycker jag att Hemsedal/Solheisen är underskattat för toppturer (med fördelen att du kan åka lift om det snöar). och därifrån är det inte långt till Sogndal med ännu bättre toppturer (och puder mekkat Sogn skisenter).

Annars är mina favvo-toppturer i Jämtland för jan-feb:
Bydalen (beroende på snöläget), Almdalen (kräver skoter eller boka med skjuts med STF Almdalen), Oldklumpen och Mjölkvattnet (kräver skoter).

Det finns även fina skogsturer i Edsåsdalen, Husåsidan och up mot -Skäckerfjällen (krävs tält eller boende på Kolåsens fjällhotell)

Vill du ha tips på topptursområden som funkar tidigt på säsongen och inte alltför långt bort?

Spiterstulen öppnar 14 mars och där når du Skandinaviens högsta toppar. Jag skulle personligen inte åka hit tidigare än så (även om det säkerligen finns fina turer)

Vill du åka tidigare och ändå hitta mäktiga toppturer på hyfsat avstånd så tycker jag att Hemsedal/Solheisen är underskattat för toppturer (med fördelen att du kan åka lift om det snöar). och därifrån är det inte långt till Sogndal med ännu bättre toppturer (och puder mekkat Sogn skisenter).

Annars är mina favvo-toppturer i Jämtland för jan-feb:
Bydalen (beroende på snöläget), Almdalen (kräver skoter eller boka med skjuts med STF Almdalen), Oldklumpen och Mjölkvattnet (kräver skoter).

Det finns även fina skogsturer i Edsåsdalen, Husåsidan och up mot -Skäckerfjällen (krävs tält eller boende på Kolåsens fjällhotell)
Som sagt, har inte så mycket sug efter Jämtländska fjäll längre.

Jag tänkte mer på området runt Lemonsjöen och Beitostölen. Men det kanske inte är så "snösäkert" där? Man msåte kanske närmre kusten/längre in i Jotun...

Som sagt, har inte så mycket sug efter Jämtländska fjäll längre.

Jag tänkte mer på området runt Lemonsjöen och Beitostölen. Men det kanske inte är så "snösäkert" där? Man msåte kanske närmre kusten/längre in i Jotun...
nä, Norge är ju något annat än Jämtland (liiite vassare fjäll ;)

Mina tips var kanske mer utifrån frågeställningen var det finns fina turer tidigt på säsongen (innan "storbergs säsongen" börjar)

Men har du åkt i de fjällen jag nämnde? (turerna kring Mjölkvattnet håller nära nog Norgeklass)

Jo jag har varit i skräcker och oldklumpen. Det var stenhårt och mycket blomkol. Men solen sken! :) Förutom Oldklumpen, där hittade vi bra snö.
Som sagt, tänker att dessa isbetäckta berg gör sig bäst på våren, precis som många andra ställen.
Mjölkvattnet är ju en fördel om man har skoter, och är kanske intressant. Men då är det längre bort än till Lom för mig, eller Hemsedal.

BUMP :)

Ingen annan som kan tipsa om bra topptursområde i väst-Norge februar/mars?
Ett ställe som får hyffsat med nederbörd. Hellre nära Otta/Lom än Hemsedal

Området i och kring Haukelifjell och Röldal har en egen topptursförare, Toppturer i sörvest finns att köpa på Fri Flyt

Tillbaka
Topp