Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Topptur med Atris, vilken bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1226934" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har ett par Tecton också och den är inte perfekt den heller, men den stora fördelen där är att den hela tiden utvecklas. Den och kanske framförallt Vipec som ju står för tådelen i Tecton är väl inne på sin fjärde version nu och nu börjar det bli riktigt bra. Men man kan inte komma ifrån att den känns extremt plastig. Det verkar dock hålla helt ok, men jag har kört sönder ett par genom att skruvarna drogs rakt genom bottenplattan. Och jag har bytt ut båda tådelarna på grund av bootcrush-problemet. Jag har haft en diskussion med konstruktören på Fritschi eftersom jag anser att den bottenplattan är onödigt svag runt skruvhålen utan anledning. Plattan är "urfräst" (gjuten såklart, men principen...) på undersidan för att spara vikt och det är väl ok, men de skulle ha lämnat några mm mer material runt hålen. Som det är nu kan man i princip skruva skruven rakt igenom plattan om man tar i rejält eftersom plasten flexar. Det ska man såklart inte göra, men man kan tydligt se att plattan expanderar redan vid normala skruvmoment vid montering. När skidan sedan flexar vid åkning äter sig skruvskallen ner genom plasten efterhand. Bottenplattan är sannolikt designad för Vipec där krafterna är betydligt mindre.</p><p></p><p>Längdjusteringen är också vekt konstruerad. Det känns bara som en tidsfråga innan den lilla plastskruven ger sig. Där skulle dom verkligen ha haft en metallskruv och en metallförstärkning i plattan ala Marker Royal. </p><p></p><p>Åkmässigt imponerar Tecton tycker jag. Den sitter riktigt bra, men jag har inte vågat mig på att verkligen ladda ur den riktigt fullt ut i pist än. Det tar emot mentalt, dels pga bottenplattan i häldelen och dels för att det bara känns lite osäkert med pin. Jag skulle ju inte säga att jag vågar köra hårdare med Tecton i pist än vad jag gör med Shift. Det är snarare tvärtom i dagsläget, men som sagt är det mycket en mental spärr och det beror också på att jag har Tecton på ett par Pescado just nu. Det är ju inte direkt någon skida jag tar när jag ska bränna hård pist (även om den faktiskt överraskar positivt i den aspekten). Jag har däremot kört på strax under fullt i pist och Tecton är en av väldigt få bindningar med turfunktion som jag hittills aldrig har fått tjuvsläpp med. Jag är annars en notorisk tjuvsläppare så det är ett väldigt gott betyg. MEN jag hade förmodligen inte fått släpp med Shift heller om jag hade kört på samma sätt. Shift har släppt när jag går upp i fullt tryck i hård pist. Shifts problem är i aspekten tjuvsläpp att man TROR att det ska gå att åka fullt och då gör/gjorde det även när det hårt och slagit. </p><p></p><p>Det finns också en osäkerhet i vad som egentligen händer med tådelens utlösning om häldelen släpper uppåt i ett slag i pisten eller i puckling terräng utan att man ramlar framåt. Tådelens utlösning är dels i sidled med stöd av häldelen och dels framåt när man ramlar hela vägen och trycker ur bindningen med pjäxan. Men om häldelen är loss och man INTE ramlar hela vägen framåt släpper den inte. I den senaste versionen har dessutom höjden på tåklacken som ska öppna bindningen minskats rejält och pjäxan måste rotera betydligt längre. Så långt att det inte är säkert att den gör det. Och i det fria roterande läget sitter pjäxan riktigt hårt i tådelen. Så hårt att jag är tveksam till att ett knä håller belastningen. Jag testade med mina kasserade tådelar och det känns som att antingen bindningen eller pjäxan går sönder före att det släpper. Ett sådant fall är osannolikt, men definitivt inte omöjligt och jag tror att det skulle innebära i princip garanti på en ordentlig knäskada. Jag bara väntar på att någon testar den varianten, men det verkar som tur är vara väldigt ovanligt. Annars skulle man ha hört något.</p><p></p><p>Men överlag gillar jag Tecton på skidor som drar sig ett par snäpp mer mot tur.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1226934, member: 12152"] Jag har ett par Tecton också och den är inte perfekt den heller, men den stora fördelen där är att den hela tiden utvecklas. Den och kanske framförallt Vipec som ju står för tådelen i Tecton är väl inne på sin fjärde version nu och nu börjar det bli riktigt bra. Men man kan inte komma ifrån att den känns extremt plastig. Det verkar dock hålla helt ok, men jag har kört sönder ett par genom att skruvarna drogs rakt genom bottenplattan. Och jag har bytt ut båda tådelarna på grund av bootcrush-problemet. Jag har haft en diskussion med konstruktören på Fritschi eftersom jag anser att den bottenplattan är onödigt svag runt skruvhålen utan anledning. Plattan är "urfräst" (gjuten såklart, men principen...) på undersidan för att spara vikt och det är väl ok, men de skulle ha lämnat några mm mer material runt hålen. Som det är nu kan man i princip skruva skruven rakt igenom plattan om man tar i rejält eftersom plasten flexar. Det ska man såklart inte göra, men man kan tydligt se att plattan expanderar redan vid normala skruvmoment vid montering. När skidan sedan flexar vid åkning äter sig skruvskallen ner genom plasten efterhand. Bottenplattan är sannolikt designad för Vipec där krafterna är betydligt mindre. Längdjusteringen är också vekt konstruerad. Det känns bara som en tidsfråga innan den lilla plastskruven ger sig. Där skulle dom verkligen ha haft en metallskruv och en metallförstärkning i plattan ala Marker Royal. Åkmässigt imponerar Tecton tycker jag. Den sitter riktigt bra, men jag har inte vågat mig på att verkligen ladda ur den riktigt fullt ut i pist än. Det tar emot mentalt, dels pga bottenplattan i häldelen och dels för att det bara känns lite osäkert med pin. Jag skulle ju inte säga att jag vågar köra hårdare med Tecton i pist än vad jag gör med Shift. Det är snarare tvärtom i dagsläget, men som sagt är det mycket en mental spärr och det beror också på att jag har Tecton på ett par Pescado just nu. Det är ju inte direkt någon skida jag tar när jag ska bränna hård pist (även om den faktiskt överraskar positivt i den aspekten). Jag har däremot kört på strax under fullt i pist och Tecton är en av väldigt få bindningar med turfunktion som jag hittills aldrig har fått tjuvsläpp med. Jag är annars en notorisk tjuvsläppare så det är ett väldigt gott betyg. MEN jag hade förmodligen inte fått släpp med Shift heller om jag hade kört på samma sätt. Shift har släppt när jag går upp i fullt tryck i hård pist. Shifts problem är i aspekten tjuvsläpp att man TROR att det ska gå att åka fullt och då gör/gjorde det även när det hårt och slagit. Det finns också en osäkerhet i vad som egentligen händer med tådelens utlösning om häldelen släpper uppåt i ett slag i pisten eller i puckling terräng utan att man ramlar framåt. Tådelens utlösning är dels i sidled med stöd av häldelen och dels framåt när man ramlar hela vägen och trycker ur bindningen med pjäxan. Men om häldelen är loss och man INTE ramlar hela vägen framåt släpper den inte. I den senaste versionen har dessutom höjden på tåklacken som ska öppna bindningen minskats rejält och pjäxan måste rotera betydligt längre. Så långt att det inte är säkert att den gör det. Och i det fria roterande läget sitter pjäxan riktigt hårt i tådelen. Så hårt att jag är tveksam till att ett knä håller belastningen. Jag testade med mina kasserade tådelar och det känns som att antingen bindningen eller pjäxan går sönder före att det släpper. Ett sådant fall är osannolikt, men definitivt inte omöjligt och jag tror att det skulle innebära i princip garanti på en ordentlig knäskada. Jag bara väntar på att någon testar den varianten, men det verkar som tur är vara väldigt ovanligt. Annars skulle man ha hört något. Men överlag gillar jag Tecton på skidor som drar sig ett par snäpp mer mot tur. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Topptur med Atris, vilken bindning?
Tillbaka
Topp