Topptur med Atris, vilken bindning?

Rossirossi

Medlem
Hej!

Har bläddrat lite i forumet här nu men verkar inte hitta någon med den setup jag fått för mig att bygga till nästa säsong nu.

Pjäxor - Lange xt3 130
Skidor - Black Crows Atris (184)
Bindning har jag inte köpt ännu, men valet har stått mellan Salomon shift och Markers Duke PT, men efter all skit jag läst om shift just nu (tådelen som löser ut) så känns Duken som det självklara valet.

Jag har aldrig toppturat men vill gärna ha möjligheten för det, därav den tunga setupen samt att jag värdesätter utförsåkningen och att detta blir mitt första toppturskit. Tanken är att gå ifrån lift alt. från skoter.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker/tänker om prylarna samt så hade jag komiskt nog önskat att ni kunde utbilda mig på om jag ska ha PT 12 eller 16, hämtat ur annan tråd ”Häldelarna är hämtade från olika bindningar:
Inter Pivot 3 = Griffon 13 ID och Jester 16 ID
Hollow Linkage 2 = Squire 11 ID
Misstänker att häldelen på Squire är lite klenare i alla avseenden då den är lättare. Kan det även vara så att den består av lite mer plats/komposit?”

samt vad är det som avgör storleken på stoppersen (skidans bredd?) och vad ska jag i så fall ha för mått på bindningen till ett par Black Crows Atris?

Jag är 180 och väger 80kg. Jag har åkt en del skidor men är inte supervass.

// Oscar 😃

Senast ändrad:

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag hade nog valt duke pt16 då hälen framstår som klart rejälare om man ändå ska åka mestadels i pist eller pistnära med setupen. Angående duke vs shift hade jag nog valt duke som du är inne på. Vilken DIN du åker på är dock lite avgörande av vilken duke du vill välja. Men eftersom du väger ~80kg lär du nog köra iaf 8 eller nåt så då bör pt16 funka fint. Men behöver du under 8 i DIN borde du nog kolla på pt12 eller shift.

Har själv åkt på shiften och är väl ganska nöjd men tror jag hade uppskattat duke pt då den iaf vid första anblick ser klart rejälare ut (om än klart tyngre). Har tex sabbat ena afd plattan på mina shift. Någon spiral eller liknande har lossnat så den hänger typ löst numera och isbildning under den har blivit ett litet problem utöver alla de vanliga problemen...Angående stoppersbredd, atrisen är 108 i midjan så en stopper på typ 110mm hade vart bra. Försök få på en så smal stopper som möjligt tycker jag. Annars är de risk att de sticker ut över kanten vilket gör att du trampar på dem när du turar eller att de fastnar i saker.

Sen angående skidlängd hade jag tipsat om att gå på 189cm istället. Har själv ett par atris i 184 och jag är 176cm lång och upplever inte alls skidorna som långa. Gött med den extra längden för lite extra stabilitet och flyt.

Senast ändrad:

Rossirossi

Medlem
Jag hade nog valt duke pt16 då hälen framstår som klart rejälare om man ändå ska åka mestadels i pist eller pistnära med setupen. Angående duke vs shift hade jag nog valt shift som du är inne på. Vilken DIN du åker på är dock lite avgörande av vilken duke du vill välja. Men eftersom du väger ~80kg lär du nog köra iaf 8 eller nåt så då bör pt16 funka fint. Men behöver du under 8 i DIN borde du nog kolla på pt12 eller shift.

Har själv åkt på shiften och är väl ganska nöjd men tror jag hade uppskattat duke pt då den iaf vid första anblick ser klart rejälare ut (om än klart tyngre). Har tex sabbat ena afd plattan på mina shift. Någon spiral eller liknande har lossnat så den hänger typ löst numera och isbildning under den har blivit ett litet problem utöver alla de vanliga problemen...Angående stoppersbredd, atrisen är 108 i midjan så en stopper på typ 110mm hade vart bra. Försök få på en så smal stopper som möjligt tycker jag. Annars är de risk att de sticker ut över kanten vilket gör att du trampar på dem när du turar eller att de fastnar i saker.

Sen angående skidlängd hade jag tipsat om att gå på 189cm istället. Har själv ett par atris i 184 och jag är 176cm lång och upplever inte alls skidorna som långa. Gött med den extra längden för lite extra stabilitet och flyt.
Tack för bra svar!
Duke pt16 har bara 100 samt 125mm. Antar att 100 ej går på atrisen på 108? Läst en del där folk skriver om att böja stopersen beroende på för stora eller små, vad är din erfarenhet kring det?

angående längden så vet jag ej om jag törs köra på 189, blir mer aggressivt då. Har prövat åka på ett par 184, tror det får vara för den här gången och kanske i framtiden dra på något längre!

MnO

Aktiv medlem
Duke PT är väl inte heeelt givet ändå i dagsläget med tanke på att det har gått sönder en hel del tådelar? Som vanligt hörs och syns de som har haft problem mest, men det ligger ändå i farans tydliga riktning att Marker kommer med en förstärkning för lägesväxlarspaken i någon form. Shift har sina problem och Duke PT har sina skulle jag säga i dagsläget. Ingen av dom är given.

Rossirossi

Medlem
Duke PT är väl inte heeelt givet ändå i dagsläget med tanke på att det har gått sönder en hel del tådelar? Som vanligt hörs och syns de som har haft problem mest, men det ligger ändå i farans tydliga riktning att Marker kommer med en förstärkning för lägesväxlarspaken i någon form. Shift har sina problem och Duke PT har sina skulle jag säga i dagsläget. Ingen av dom är given.
Nej det är väl i och för sig sant.. men har bildat mig den uppfattningen att shiftens problem är ”större” än markers. Känns som att fler har fått reklamera shifts då tådels infettningen inte funkat medan lägesspaken på marker har kunnat bytas enkelt hos närmsta shop. Jag kanske har helt fel..

xQubeZ

Aktiv medlem
Tack för bra svar!
Duke pt16 har bara 100 samt 125mm. Antar att 100 ej går på atrisen på 108? Läst en del där folk skriver om att böja stopersen beroende på för stora eller små, vad är din erfarenhet kring det?

angående längden så vet jag ej om jag törs köra på 189, blir mer aggressivt då. Har prövat åka på ett par 184, tror det får vara för den här gången och kanske i framtiden dra på något längre!
Är nog tyvärr svårt o böja en 100mm broms till atrisen. Men ifall du inte ska montera själv fråga dem där du köper ifrån. De har antagligen monterat ett gäng av bindningen så de vet vad som funkar bäst.

Nja, ingen av dem verkar ju helt perfekt. Tycker imo att shiften dock är lite väl överhypad i hur bra den är efter jag använt den i ett år. Men kan mycket väl vara så för Duke PT med. Inte åkt på den själv.

termons

Aktiv medlem
Nja, ingen av dem verkar ju helt perfekt. Tycker imo att shiften dock är lite väl överhypad i hur bra den är efter jag använt den i ett år. Men kan mycket väl vara så för Duke PT med. Inte åkt på den själv.
Shift var ju först och är också störst i segmentet och är därför hypad och utskälld.
Shift är också ytterst komplicerad(mystisk) att ställa in och använda. Det borde vara en tre dagars obligatorisk nätkurs hur använda om Salomon ville få ner klagomålen.

Själv har jag och min polare nu fått in inställningarna och användandet i skick och inte haft problem med varken bromsar eller tådel.

Hawk100

Aktiv medlem
Varför vill man ha en bindning som går till 16 om man väger drygt 80 kg?? I min värld hade 12 varit fullt tillräckligt.....
Vill man tura då och då och har möjlighet att välja en lättare bindning med häldel i komposit låter det som ett självklart val för mig.......

”Jag har åkt lite skidor men är inte supervass” låter inte som en beskrivning av någon som bränner av Bec de Rosses innan frukost och slänger feta raggare utför Högsta högsta på eftermiddagarna så behovet av en monsterbindning fattar jag inte alls.....
Är det möjligtvis så att det varit kvalitetsproblem men den lättare häldelen kan jag möjligtvis förstå att ni rekommenderar annan produkt.

Rossirossi

Medlem
Varför vill man ha en bindning som går till 16 om man väger drygt 80 kg?? I min värld hade 12 varit fullt tillräckligt.....
Vill man tura då och då och har möjlighet att välja en lättare bindning med häldel i komposit låter det som ett självklart val för mig.......

”Jag har åkt lite skidor men är inte supervass” låter inte som en beskrivning av någon som bränner av Bec de Rosses innan frukost och slänger feta raggare utför Högsta högsta på eftermiddagarna så behovet av en monsterbindning fattar jag inte alls.....
Är det möjligtvis så att det varit kvalitetsproblem men den lättare häldelen kan jag möjligtvis förstå att ni rekommenderar annan produkt.
Pt16 är dock rekommenderad från 60kg+.
Monsterbindning och monsterbindning. Shiften och duken är väl dom två hybridbindningarna som finns på marknaden nu (kan finnas ett märke till) och vill inte ha en techbindning då jag inte avser att tura så mycket och vill heller inte ha en rambindning.

MnO

Aktiv medlem
Pt16 är dock rekommenderad från 60kg+.
Monsterbindning och monsterbindning. Shiften och duken är väl dom två hybridbindningarna som finns på marknaden nu (kan finnas ett märke till) och vill inte ha en techbindning då jag inte avser att tura så mycket och vill heller inte ha en rambindning.
Tycker det är en bra synpunkt från Hawk100. PT12 glöms bort som alternativ. Jag har inte hört någon som har testat den ens. Det är såklart Squire-häldelen som skrämmer bort folk. Jag kör själv på 10.5 i DIN och kör alltid på Griffon istället för Jester och Baron istället för Duke, men Squire och Tour kan jag inte ens testa ett åk utan att de flyger av. Då är det främst tådelen som släpper så det är svårt att avgöra hur PT12 skulle funka.

Rossirossi

Medlem
Tycker det är en bra synpunkt från Hawk100. PT12 glöms bort som alternativ. Jag har inte hört någon som har testat den ens. Det är såklart Squire-häldelen som skrämmer bort folk. Jag kör själv på 10.5 i DIN och kör alltid på Griffon istället för Jester och Baron istället för Duke, men Squire och Tour kan jag inte ens testa ett åk utan att de flyger av. Då är det främst tådelen som släpper så det är svårt att avgöra hur PT12 skulle funka.
Absolut, pt12 är ju ändå upp till 110kg.
Att hälen ska vara svag och gå sönder är det enda jag sett folk skriva om här på forumet, i övrigt inget som du själv säger. Tester jag läst är enbart om 16 med.

Köpte precis ett par 184 långa atris och valde då shiftbindningar. Premiärkörde setupen förra veckoslutet uppe i riksgränsen. Nu blev det inget turande (var inte målet denna resa heller) men vill liksom du kunna ha möjligheten. Jag har därför ingen erfarenhet av hur bindningen är att tura med. Har dock testat funktionen ”på torra land” och tycker inte alls det är så krångligt som en del på forumet. Kolla på en youtubevideo en gång och gör sedan likadant så fattar du sen. Busenkelt om man är normalbegåvad!

Sen har jag också läst om problemen som en del har haft, men jag tänker att det är klart att det blir just personer som haft problem som skriver i de trådarna. Salomon är ju ändå en av de stora i skidvärlden och bindningarna satt på typ varannan skida uppe i gränsen. Det måste betyda att folk är nöjda överlag. Skulle man ha otur bör det inte vara några stora problem att reklamera tänker jag.

det som fällde avgöranden för mig (övervägde också duke PT var två saker. Dels vikten. Även om jag mest kör luftburet så blir viktstraffet ganska stort när du väl ska uppför. Atrisen plus shift känns faktiskt som en ganska lätt setup. Hade likadana skidor innan men med marker griffon och det är en kännbar skillnad när man bär skidorna över axeln till exempel.

det andra skälet är faktiskt rent estetiskt. Duke PT är stor, ful och klumpig och shift är slimmad, snygg och diskret. Ett inte helt oviktigt skäl, enligt mig.

det var också lite en prisfråga. Shiften går att hitta lite prisnedsatt om man googlar runt lite. Upplevde att det var svårare med duke:en.

utför är shiften rena drömmen tycker jag. Funkar och känns som vilken alpinbindning som helst. Nu är jag ingen expert utan skulle nog beskriva min åkförmåga som din ungefär, men för mina ändamål känns kitet helt perfekt!

Rossirossi

Medlem
Köpte precis ett par 184 långa atris och valde då shiftbindningar. Premiärkörde setupen förra veckoslutet uppe i riksgränsen. Nu blev det inget turande (var inte målet denna resa heller) men vill liksom du kunna ha möjligheten. Jag har därför ingen erfarenhet av hur bindningen är att tura med. Har dock testat funktionen ”på torra land” och tycker inte alls det är så krångligt som en del på forumet. Kolla på en youtubevideo en gång och gör sedan likadant så fattar du sen. Busenkelt om man är normalbegåvad!

Sen har jag också läst om problemen som en del har haft, men jag tänker att det är klart att det blir just personer som haft problem som skriver i de trådarna. Salomon är ju ändå en av de stora i skidvärlden och bindningarna satt på typ varannan skida uppe i gränsen. Det måste betyda att folk är nöjda överlag. Skulle man ha otur bör det inte vara några stora problem att reklamera tänker jag.

det som fällde avgöranden för mig (övervägde också duke PT var två saker. Dels vikten. Även om jag mest kör luftburet så blir viktstraffet ganska stort när du väl ska uppför. Atrisen plus shift känns faktiskt som en ganska lätt setup. Hade likadana skidor innan men med marker griffon och det är en kännbar skillnad när man bär skidorna över axeln till exempel.

det andra skälet är faktiskt rent estetiskt. Duke PT är stor, ful och klumpig och shift är slimmad, snygg och diskret. Ett inte helt oviktigt skäl, enligt mig.

det var också lite en prisfråga. Shiften går att hitta lite prisnedsatt om man googlar runt lite. Upplevde att det var svårare med duke:en.

utför är shiften rena drömmen tycker jag. Funkar och känns som vilken alpinbindning som helst. Nu är jag ingen expert utan skulle nog beskriva min åkförmåga som din ungefär, men för mina ändamål känns kitet helt perfekt!
Tack för bra svar! Känns som att har tänkt i samma banor som jag gjort tills jag började luta mig åt duke, men nu är jag riktigt kluven!
Tycker du har en bra poäng, har sett flertalet runt Funäsdalen, Ramundberget som kör på shiften så det verkar ju uppenbarligen funka för folk.

Men skulle du säga att du kört ”hårt” eller aggressivt och är du ute i offpisten något med dina shifts på atrisen?

Tack för bra svar! Känns som att har tänkt i samma banor som jag gjort tills jag började luta mig åt duke, men nu är jag riktigt kluven!
Tycker du har en bra poäng, har sett flertalet runt Funäsdalen, Ramundberget som kör på shiften så det verkar ju uppenbarligen funka för folk.

Men skulle du säga att du kört ”hårt” eller aggressivt och är du ute i offpisten något med dina shifts på atrisen?
Nej, hårt och aggressivt kör jag nog inte, utan lite som medelgoda åkare kör mest skulle jag uppskatta. Mittemellan typ. Vi körde tre dagar i riksgränsen och en dag i Björkliden när vi var uppe. 90% offpist och 10% pist. Tycker bindningen driver på skidan kanonbra på alla sätt. Har ju som sagt inte provat den uppför men är kanonnöjd med den utför!

när jag läser tester känns duke:n lite overkill för mina behov och min åkstil. Och så är den tyngre och fulare som sagt 😉

termons

Aktiv medlem
Jag kör hårt i pisten och lugnare i offpisten. Har aldrig haft problem med tjuvlösning med någon bindning. Kör på din 8.5. Om du inte tidigare har haft problem med tjuvlösningar så kommer du inte att ha det med Shift.

Rossirossi

Medlem
Jag kör hårt i pisten och lugnare i offpisten. Har aldrig haft problem med tjuvlösning med någon bindning. Kör på din 8.5. Om du inte tidigare har haft problem med tjuvlösningar så kommer du inte att ha det med Shift.
Med någon bindning så syftar du på shifts?

Kan de vara så att majoriteten av dom problem man läst här på forumet har bland de första utgåvorna från Salomons Shift och att nu 20/21 - 21/22 dom problemen kanske är åtgärdade?

termons

Aktiv medlem
Har en av de första ? utgåvorna av Shift. Funkar bra. Har tidigare kört utan problem med bla. Marker f12 tour som Mno. inte kan åka överhuvudtaget med pga av tjuvlösning. Har också kompisar som kör ”hårt” som klarat sig med f12 tour.

Menar bara att om du inte haft problem med tjuvlösningar hittills så kommer du troligtvis inte att ha problem med en rätt inställd Shift.

willfjall

Ny medlem
Tack för bra svar!

Har en Duke PT 16 med100mm stopper på 106midja, funkar fint och har inte böjt ut den.

MnO

Aktiv medlem
Har en av de första ? utgåvorna av Shift. Funkar bra. Har tidigare kört utan problem med bla. Marker f12 tour som Mno. inte kan åka överhuvudtaget med pga av tjuvlösning. Har också kompisar som kör ”hårt” som klarat sig med f12 tour.

Menar bara att om du inte haft problem med tjuvlösningar hittills så kommer du troligtvis inte att ha problem med en rätt inställd Shift.
Jag kör också fortfarande med första versionen av Shift. Jag har lärt mig leva med svagheterna. Jag har, som tur är, inte haft problem med att den hoppar ur det låsta läget vid gång, utan det är mest att stoppersen ramlar ner och att hälhöjaren fälls fram stup i ett om jag spårar själv i puder som är det störiga. För stoppersen har jag numera två gummiband som fältlösning och hälhöjaren låser jag med ett annat gummiband om det stör för mycket.

Jag har även lärt mig vart gränsen går i pist och det går att stå på rätt så bra utan att det släpper, men det finns en tydlig gräns när jag inte litar på den längre. Och som jag har konstaterat tidigare så kan den som överhuvudtaget kan formulera meningen att "Shift presterar som vilken alpinbindning som helst utför" sannolikt använda Shift utan att någonsin få problem med tjuvsläpp. Jag måste välja alpinbindning med guldvåg för att hitta en bindning som sitter när den ska och också släpper när den ska utan att för den skull väga bly. Jag kan absolut INTE ta "vilken alpinbindning som helst" och tycka att den är bra utför.

Efter att ha läst igenom tråden tror jag att Shift ändå är det bästa valet i det här fallet. Väldigt mycket lättare och fullt acceptabel prestanda. För att motivera Duke PT16:s extra vikt krävs det att man laddar på riktigt rejält. Det är först när Marker skalar bort ett antal hundra gram till från PT med en kolfiberbaserad 13-version som den blir intressant på riktigt.

Anzom

Aktiv medlem
Skulle aldrig köpa shift igen med tanke på vilka stora problem den bindningen har inneburit. För min del senast för ett år sen. Men varje individ behöver nog fråg sig saker som hur hårt man åker, vikt, längd osv. Jag ser det mer som en topptursbindning än som en alpinbindning, inte gjord för "everyday skiing", trots reklam som beskriver den som det. Det orkar den inte. Och då är kingpin ett bättre val (trots alla tidigare bekymmer) ur topptursperspektiv samt mer pålitlig överlag. Kolla på Duke PT är mitt tips. Om du inte är en tjej alt kille under 70 kg, då kan shift vara något för dig.

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Skulle aldrig köpa shift igen med tanke på vilka stora problem den bindningen har inneburit. För min del senast för ett år sen. Men varje individ behöver nog fråg sig saker som hur hårt man åker, vikt, längd osv. Jag ser det mer som en topptursbindning än som en alpinbindning, inte gjord för "everyday skiing", trots reklam som beskriver den som det. Det orkar den inte. Och då är kingpin ett bättre val (trots alla tidigare bekymmer) ur topptursperspektiv samt mer pålitlig överlag. Kolla på Duke PT är mitt tips. Om du inte är en tjej alt kille under 70 kg, då kan shift vara något för dig

Berätta mera. Såg att bindningen lossnade från skidan och att du inte lyckats ställa in Afd:n ? Det är ju ytterst irriterande men kan väl inte räknas som en defekt på bindningen? Man tänker väl i först hand att det är något fel i monteringen och att Afd:n är krånglig att ställas in ? Det är väl inget vanligt fel att bindningen lossnar från skidan ?

Anzom

Aktiv medlem
Berätta mera. Såg att bindningen lossnade från skidan och att du inte lyckats ställa in Afd:n ? Det är ju ytterst irriterande men kan väl inte räknas som en defekt på bindningen? Man tänker väl i först hand att det är något fel i monteringen och att Afd:n är krånglig att ställas in ? Det är väl inget vanligt fel att bindningen lossnar från skidan ?
Yes så tänker jag med kring det när skidan lossnar, att monteringen inte gjort korrekts. Det var väl det som blev spiken i kistan. Men dessförinnan så:

Du har rätt i att Afdn är krånglig att justera. Men Afdns platta sviktade någon mm när jag la belastning på den (trots max höjdmontering) vilket gjorde att först den ena, sen den andra fick bytas ut då de blivit defekta. Det glappar helt enkelt. Hade även problemet att bindningen släppte vid toppturandet uppför, likt många här när piggarna inte höll den fast. Kanske fick ett måndagsexemplar, men att ex droppa med den ,mer än i 2m puder, skulle jag inte göra. Och därmed är det heller ingen offpistbindning som jag skulle använda som everyday-bindning.

MnO

Aktiv medlem
Inte lätt det här. Jag har seriöst funderat på att gå tillbaka till Baron på skidor som används nästan enbart till liftburet. Men det tar ju emot såklart.

termons

Aktiv medlem
Inte lätt det här. Jag har seriöst funderat på att gå tillbaka till Baron på skidor som används nästan enbart till liftburet. Men det tar ju emot såklart.
Joo. Förstår tankegångarna bra. Det är verkligen irriterande då grejorna inte fungerar som de skall eller som man förväntar sig. Tyckte också om Baron men tungt att gå längre med.

Får se om Salomon utvecklar Shift vidare för att få bukt med tillkortakommanden. Vikten borde de också få ner ytterligare. Inte lätt..?

Iofs tar jag nuförtiden alltid lätta setupen (skida+bindning 1750g) om jag skall tura mera än litet från liften så då borde det ju funka bra med Baron på skidorna som är ämnade för främst liftåkning. Nu har jag Shift på de skidorna och är nöjd. Har inte erfarit de problem som många här har talat om.

Duke PT är inte intressant för mig pga.vikten och för att du måste av och på montera den vid transition. Då kör jag lika gärna Baron som är betydligt billigar och testad solid.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag var helt inne på Duke PT 12 till nästa lagg, tills en polare fick "lägesväljarspaken" i handen då den gick av. Även om det går att svänga in till en shop och få en ny så är det jävligt surt när man är ute på berget. De som gick med shift samma tur strulade en hel del med bl a skistoppers men de problemen gick att lösa på plats, till skillnad mot Duke.
Börjar överväga Tecton istället...

termons

Aktiv medlem
Jag var helt inne på Duke PT 12 till nästa lagg, tills en polare fick "lägesväljarspaken" i handen då den gick av. Även om det går att svänga in till en shop och få en ny så är det jävligt surt när man är ute på berget. De som gick med shift samma tur strulade en hel del med bl a skistoppers men de problemen gick att lösa på plats, till skillnad mot Duke.
Den faller bort för mig då jag kommit till att jag inte vill åka hårt i pist med pins. Också problem efter en bra afterski då du skall åka ner till byn. ;)

MnO

Aktiv medlem
Jag har ett par Tecton också och den är inte perfekt den heller, men den stora fördelen där är att den hela tiden utvecklas. Den och kanske framförallt Vipec som ju står för tådelen i Tecton är väl inne på sin fjärde version nu och nu börjar det bli riktigt bra. Men man kan inte komma ifrån att den känns extremt plastig. Det verkar dock hålla helt ok, men jag har kört sönder ett par genom att skruvarna drogs rakt genom bottenplattan. Och jag har bytt ut båda tådelarna på grund av bootcrush-problemet. Jag har haft en diskussion med konstruktören på Fritschi eftersom jag anser att den bottenplattan är onödigt svag runt skruvhålen utan anledning. Plattan är "urfräst" (gjuten såklart, men principen...) på undersidan för att spara vikt och det är väl ok, men de skulle ha lämnat några mm mer material runt hålen. Som det är nu kan man i princip skruva skruven rakt igenom plattan om man tar i rejält eftersom plasten flexar. Det ska man såklart inte göra, men man kan tydligt se att plattan expanderar redan vid normala skruvmoment vid montering. När skidan sedan flexar vid åkning äter sig skruvskallen ner genom plasten efterhand. Bottenplattan är sannolikt designad för Vipec där krafterna är betydligt mindre.

Längdjusteringen är också vekt konstruerad. Det känns bara som en tidsfråga innan den lilla plastskruven ger sig. Där skulle dom verkligen ha haft en metallskruv och en metallförstärkning i plattan ala Marker Royal.

Åkmässigt imponerar Tecton tycker jag. Den sitter riktigt bra, men jag har inte vågat mig på att verkligen ladda ur den riktigt fullt ut i pist än. Det tar emot mentalt, dels pga bottenplattan i häldelen och dels för att det bara känns lite osäkert med pin. Jag skulle ju inte säga att jag vågar köra hårdare med Tecton i pist än vad jag gör med Shift. Det är snarare tvärtom i dagsläget, men som sagt är det mycket en mental spärr och det beror också på att jag har Tecton på ett par Pescado just nu. Det är ju inte direkt någon skida jag tar när jag ska bränna hård pist (även om den faktiskt överraskar positivt i den aspekten). Jag har däremot kört på strax under fullt i pist och Tecton är en av väldigt få bindningar med turfunktion som jag hittills aldrig har fått tjuvsläpp med. Jag är annars en notorisk tjuvsläppare så det är ett väldigt gott betyg. MEN jag hade förmodligen inte fått släpp med Shift heller om jag hade kört på samma sätt. Shift har släppt när jag går upp i fullt tryck i hård pist. Shifts problem är i aspekten tjuvsläpp att man TROR att det ska gå att åka fullt och då gör/gjorde det även när det hårt och slagit.

Det finns också en osäkerhet i vad som egentligen händer med tådelens utlösning om häldelen släpper uppåt i ett slag i pisten eller i puckling terräng utan att man ramlar framåt. Tådelens utlösning är dels i sidled med stöd av häldelen och dels framåt när man ramlar hela vägen och trycker ur bindningen med pjäxan. Men om häldelen är loss och man INTE ramlar hela vägen framåt släpper den inte. I den senaste versionen har dessutom höjden på tåklacken som ska öppna bindningen minskats rejält och pjäxan måste rotera betydligt längre. Så långt att det inte är säkert att den gör det. Och i det fria roterande läget sitter pjäxan riktigt hårt i tådelen. Så hårt att jag är tveksam till att ett knä håller belastningen. Jag testade med mina kasserade tådelar och det känns som att antingen bindningen eller pjäxan går sönder före att det släpper. Ett sådant fall är osannolikt, men definitivt inte omöjligt och jag tror att det skulle innebära i princip garanti på en ordentlig knäskada. Jag bara väntar på att någon testar den varianten, men det verkar som tur är vara väldigt ovanligt. Annars skulle man ha hört något.

Men överlag gillar jag Tecton på skidor som drar sig ett par snäpp mer mot tur.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu väger jag inte 100 kg och tycker det är fort nog runt 70 km/h i pisten, men inte känner jag några begränsningar med mina Tecton. Kör dem på ett par Rustler 11 (första utgåvan av Tecton på dem) och på ett par Cochise 106 (senaste utgåvan på dem). "DIN" på 7. Kommer man inte ner i pisten på såna får man kanske kolla upp sin teknik? Slätt och lättåkt i pist ju.
Känns mycket värre att åka på återfrusen, spårad, kramsnö där det bara slamrar under fötterna. Det höll de bra för nu under påskhelgen. Märker ju å andra sidan att de flesta inte ens åker ut ur pisten de dagarna...

Rossirossi

Medlem
Känner att detta blev riktigt krångligt. Funderar på att montera en vanlig bindning istället trots att det är toppturandet jag vill åt, UTAN att göra avkall på ”everyday” åkningen då jag har för avsikt att åka 90% liftburet.

Rossirossi

Medlem
Trodde detta skulle bli ett relativt enkelt val och att jag skulle bespara mig ett besök hos sportshopen alt. Alpingaraget men känns nästan som att det är den vägen jag kommer få gå och diskutera allt de ni diskuterat här. Men ni får jättegärna fortsätta kommentera erfarenheter och förslag på bindning.

Anzom

Aktiv medlem
Trodde detta skulle bli ett relativt enkelt val och att jag skulle bespara mig ett besök hos sportshopen alt. Alpingaraget men känns nästan som att det är den vägen jag kommer få gå och diskutera allt de ni diskuterat här. Men ni får jättegärna fortsätta kommentera erfarenheter och förslag på bindning.
Köpte ett par Look pivot i syfte att montera på Cast. Det tror jag hade hållt fint. Liknar varianten som PT har blivit på flera sätt. Att åka med ett par pivot nedför är helt magiskt i jämförelse. Älskar dem. Vill jag topptura kör jag nu Kingpin på ett andra par. Men man ska ju också komma ihåg att det är någon form av skidnördsforum det här. Många klarar sig fint på en hybridbindning. Sen om man åker mer än en månad per år, och vill köra lite hårdare, så kanske det är bra att fundera över något mer hållbart.

Blir frustrerad när jag ser många duktiga åkare åka på hybridbindningar. Är det för att de är sponsrade eller är det faktiskt så att de tycker att det är en bra bindning.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Nu väger jag inte 100 kg och tycker det är fort nog runt 70 km/h i pisten, men inte känner jag några begränsningar med mina Tecton. Kör dem på ett par Rustler 11 (första utgåvan av Tecton på dem) och på ett par Cochise 106 (senaste utgåvan på dem). "DIN" på 7. Kommer man inte ner i pisten på såna får man kanske kolla upp sin teknik? Slätt och lättåkt i pist ju.
Känns mycket värre att åka på återfrusen, spårad, kramsnö där det bara slamrar under fötterna. Det höll de bra för nu under påskhelgen. Märker ju å andra sidan att de flesta inte ens åker ut ur pisten de dagarna...
Vad väger du? Jag skulle förmodligen också kunna åka hårt i pist med den, men har som sagt aldrig testat, främst pga skidvalet.

Jag skulle säga att Shift och Tecton är två bindningar som har landat i en roll från olika håll för mig.

När man först klämmer på och kliver i en Shift tror man är svaret på allt och att den ska palla everyday även i hård pist. Den känns solid och väldigt välbyggd trots sin lätta vikt. Sen efterhand visar det sig att den inte gör det riktigt fullt ut när det släpper lite här och där och krånglar lite allmänt. Men man lär sig svagheterna och efterhand kan man leva med den och då funkar det helt ok. Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa en ny idag om jag skulle bli av med den jag har. Men den lever inte upp den initiala hypen.

Tecton å andra sidan ser och känns bedrövligt plastig ut i första intrycket och det är nästan så att man tror att häldelen ska gå sönder första gången man kliver i. Jag trodde verkligen att den skulle falera inom några dagar bara i början. Men sen när tiden går så visar det sig att den pallar mycket mer än man tror och den växer in i rollen som väldigt pålitlig. Jag har fortfarande inte hittat gränsen för vad den klarar av i hård åkning eftersom den aldrig har släppt. Sen har jag iofs kört sönder en bottenplatta och den är fortfarande likadan, men det kan också ha varit ett måndagsex eftersom de nya plattorna har hållit ihop i två säsonger nu.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Känner att detta blev riktigt krångligt. Funderar på att montera en vanlig bindning istället trots att det är toppturandet jag vill åt, UTAN att göra avkall på ”everyday” åkningen då jag har för avsikt att åka 90% liftburet.
90% liftburet med ett par baron är inga bekymmer.
Jag skulle säga att det inte finns några större anledningar att inte köra på en uppsättning bindningar med turegenskaper om du tror att du kommer att vilja tura lite i framtiden.

Jag har kört/kör med allt i från baron till market tour till Shift.

Har inte haft något bekymmer med baron bortsett från att den är tung.

Marker tour har gjort jobbet men är betydligt plastigare i känslan än baron.

Jag tillhör en av dom som har kört på salomon shift i dryga två år utan bekymmer. Tycker dessutom att känslan i shift (hur jag upplever kontakten med snön) är märkbart bättre än hos baron/tour.......om man känner efter onödigt mycket.

Skulle egentligen inte tveka på någon av dessa bindningar igen men det blir nog shift på nästa par också.

Av mina vänner, där några turar väldigt mycket, som kör shift så har alla varit relativt nöjda. Inte en enda har haft några större problem efter att de blivit korrekt justerade. Och vi pratar nog närmare ett tiotal personer. Man hör oftare om de som krånglat än om de som fungerat bra.

Välj en bindning, åk och var glad. Alla bindningar kan krångla, de flesta funkar bra.

PS. Kan tillägga att jag nog snittar ca 50 åkdagar per år och turar minst en helst fler ggr i veckan under vintern så mina shift är inga hyllvärmare ;)

PTAS!
//R

herrgard

Aktiv medlem
Kör på shift, den är framtagen för exakt det du vill göra. Se till att du får tag i nya platsbiten som håller fast lägesväljaren bättre.

Själv kör jag mina atk 12 i pist ibland och det funkar bra. Det är inte speciellt skönt när det är hårt men de sitter kvar när de ska och släpper när de ska.

Vill jag åka hård pist i hög hastighet tar jag skidorna med alpinbindningarna på :)

xQubeZ

Aktiv medlem
Köpte ett par Look pivot i syfte att montera på Cast. Det tror jag hade hållt fint. Liknar varianten som PT har blivit på flera sätt. Att åka med ett par pivot nedför är helt magiskt i jämförelse. Älskar dem. Vill jag topptura kör jag nu Kingpin på ett andra par. Men man ska ju också komma ihåg att det är någon form av skidnördsforum det här. Många klarar sig fint på en hybridbindning. Sen om man åker mer än en månad per år så kanske det är bra att fundera över något mer hållbart.

Blir frustrerad när jag ser många duktiga åkare åka på hybridbindningar. Är det för att de är sponsrade eller är det faktiskt så att de tycker att det är en bra bindning.
Jag har nyligen blivit lockad av Cast systemet med. Inte haft några speciella problem med min shift och tycker den är rätt okej att åka på. Jag är däremot relativt lätt med mina 65kg o behöver bara 8-9 i DIN. Däremot är jag trött på de små problemen som att stoppern åker ner, hälhöjaren är riktigt dålig (iaf om man jämför med klassiska tech bindningar) och att jag nu även kört sönder en afd platta i ändå ganska vanlig åkning. Men man ska ändå inte bortse ifrån att shiftens vikt väger upp för de problemen i förhållande till de andra hybrid varianterna om man turar ofta nog med den.

Sen att sponsrade åkare gillar den är väl för de måste men de behöver ju inte heller betala för den eller köpa en ny när den går sönder. Sen åker du puder varje dag så klarar du dig på en klart ”sämre” bindning. Jag tycker min dynafit radical funkar typ lika bra som shiften om det är 30-40cm puder. Många gillar nog den trots tillkortakommanden med för att det finns inget annat o jämföra med direkt. Duke o Cast är klart tyngre.

MnO

Aktiv medlem
Det är långt från enkelt, eftersom den perfekta hybridbindningen inte finns än.
Du får göra kompromisser på olika håll beroende på vad du väljer. Jag skrev en sammanfattning i ärendet i en mailtråd för några veckor sedan. Det blir ju nästan som en sammanfattning i det här ärendet, så jag saxar in det.

Här är alternativen i korthet som jag ser det:

Duke PT 16
Oprövad ännu. Gissningsvis samma fasthållning som Baron/Duke eftersom de är baserade på samma delar. Tung som svin i jämförelse med konkurrenterna och meckigt med löstagbara tådelar när det ska optimeras för gång. Många har gått sönder i frontreglaget/spaken och det kommer nästan helt säkert en uppdatering. Det är därför läge att antingen ta det extremt försiktigt med växlingsspaken om man äger en eller vänta till uppdateringen om man inte har köpt ännu.

Duke PT 12
Ännu mer oprövad. Inte en bokstav skriven nånstans än. Fortfarande väldigt tung i förhållande till vad man får. Pallar häldelen? Squire som den baseras på gör det i alla fall inte. Återstår att se. Någon får ta en för laget och testa en och rapportera.

Salomon Shift
Borde vara bäst, men dras med både mindre och större problem beroende på vem som åker den. Stoppers ramlar ner, AFD:n flyttar sig och är vek och flexar/glappar när det är hårt. Hälhöjare saknar vettig låsning på vissa bindningar, men är trögare på andra. Oklart om det är olika versioner. Låsarmen fram ramlar ner från låst gåläge till halvlåst läge för många, men inte alla. Där har Salomon kommit med en uppdatering äntligen. Många har problem med fasthållning trots korrekt inställd förspänning, men samtidigt är det betydligt fler som inte har det. Överlag är nog ändå dom flesta väldigt många nöjda och Salomon är snälla med reklamationer dessutom. Har du haft problem med tjuvsläpp historiskt är det läge att skippa Shift. Har du inte det och kan leva med lite flaws och kanske ha nåt gummiband i fickan är Shift ändå svårslagen i relation till marknaden, främst pga den låga vikten och smidigheten i att ha en alpinbindning i i- och urstigning och säkerhetsfunktioner.

ATK Freeraider/Raider/C-Raider 12/14/16
Det bästa i techväg för blandåkning och det finns egentligen ingen anledning att välja något annat i den tuffare tech-segmentet idag. Turinriktat i första hand och gör den biten riktigt bra. Kanske den bästa fasthållningen i pist av alla techbindningar, men tech innebär som bekant ökad risk för knäskador och det är lite meckigare trots allt. Annars tämligen fria från konstruktionsmässiga blunders och superlätta i relation till övriga i listan. Men tech är tech med allt vad det innebär. Bäst val om du turar mycket men vill kunna åka pist nån gång ibland med samma par.

Cast
Dyrt men det bästa alternativet för de som verkligen laddar på och inte bryr sig så mycket om lite extra vikt. Det kan inte bli mer beprövat på vägen ner än med Look P15/18. Sen är den inte supersmidig om man tappar skidor i puder osv, men det kan man leva med.

Marker Kingpin
Har haft sina problem genom åren onekligen, men är skapligt iordning nu även om det går åt häldelar och mittarmar regelbundet. Pallar riktigt hård åkning om du undviker 10-versionen, framförallt hyrmodellen. Men har samma nackdel som alla pinbindningar med ökad knäskaderisk pga bakflyttad rotationsaxel och de kräver dubbla moment vid urklivning osv. Dissas av många, men har samtidigt extremt många höjdmeter problemfri åkning bakom sig för många. Tveksamt köp idag ändå.

Fritschi Tecton
Udda fågel. Utlösning i sidled fram, vilket ökar säkerheten, men inte DIN-klassad och har sina osäkerheter i vissa lägen och kraftriktningar när det gäller utlösningsfunktionen. Känns plastig och vek, men håller ändå för de flesta. En av de bästa när det gäller att växla mellan gå- och åkläge och bra turfunktioner. Frågan är bara om den håller över tid för hårdare varje-dag-åkning av blandkaraktär. Kanske är svaret för dom flesta. Mitt tips är att undvika om man väger över 85kg. För lättare åkare är den bättre än vad många tror.

Fritschi Vipec
Tecton bättre för allroundändamål. Vipec är en trevlig turbidning dock, om än med veka hälhöjare och onödigt tung. Men i min mening den bästa fasthållningen av alla rena tech, om man nu kan kalla den för det.

SkiTrab TR2
Kör. Nån måste våga. Rapportera sen. Jag trodde dock vi var klara med Beast-metall-bygel på hälen.

Marker Baron
Rambindning med hög ståhöjd och mycket flexpåverkan på skidan. Men väldigt beprövad och förmodligen den bästa fasthållningen utför av alla 13-bindningar med gåfunktion. Framförallt häldelen är riktigt bra. Tung att gå med och lite klumpig i allmänhet, men funkar bra.

Marker Duke
För kraftig. Nästan ingen behöver den. Och om man behöver den vet man om det. Och om det är fallet är Cast ett bättre val. För den som verkligen vill sitta fast och inte har techinserts dock har den fortfarande en målgrupp.

Salomon Guardian 13/16
Nej. Baron är bättre. Kass på många punkter, framförallt låsningen av häldelen som är för smal och det är rostfritt mot mjukare metall. Glappar rejält efter ett tag. Lite samma som Shift och kanske samma konstruktörer? Det är samma kombo av en bra idé men med idiotiska designdetaljer på enkla grejor gör att det falerar.

Tyrolia Adrenalin
Nja. Baron är bättre. Metall mot plast i infästningen mot bottenplattan gör att det äter plast och börjar glappa efter ett tag. Dessutom något för linjär kraftkurva i sidled i tådelen.

Marker Tour F10/F12
Ersätts helt av Shift om man har tech-inserts i pjäxorna och har råd med en dyr bindning. Tillför inget egentligen. Sämre fasthållning än Baron. Tyngre än Shift. Men lätt för att vara en rambindning om man har vanliga alpinpjäxor. En väldigt bra lösning som insteg i turvärlden för de som åker lite snällare och inte vill kosta på sig pjäxor med tech. Fungerar bra i sitt segment. Väldigt populär på begagnatmarknaden vilket skvallrar om att det finns en stor målgrupp som fortfarande vill ha den.

termons

Aktiv medlem
Känns som om jag inte åkt något annat än återfrusen vindpinad snö i offpisten de senaste två vintrarna.
Då har jag åkt oftast ( offpist) med mina Marker alpinist bindningar (300g) och de har ju fungerat felfritt hittills. Verkligen imponerad hur bra man hålls fast i slagig terräng. Så det är inte det att jag inte skulle lita på att jag hålls fast i en pin bindning som gör att jag inte vill ha en sådan då jag åker pist. Ändå gånger det har tjuvlöst för mig var med Kingpin men då också troligtvis pga. isbildning i tådelen/pinsen

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad väger du? Jag skulle förmodligen också kunna åka hårt i pist med den, men har som sagt aldrig testat, främst pga skidvalet.

Jag skulle säga att Shift och Tecton är två bindningar som har landat i en roll från olika håll för mig.

När man först klämmer på och kliver i en Shift tror man är svaret på allt och att den ska palla everyday även i hård pist. Den känns solid och väldigt välbyggd trots sin lätta vikt. Sen efterhand visar det sig att den inte gör det riktigt fullt ut när det släpper lite här och där och krånglar lite allmänt. Men man lär sig svagheterna och efterhand kan man leva med den och då funkar det helt ok. Jag skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa en ny idag om jag skulle bli av med den jag har. Men den lever inte upp den initiala hypen.

Tecton å andra sidan ser och känns bedrövligt plastig ut i första intrycket och det är nästan så att man tror att häldelen ska gå sönder första gången man kliver i. Jag trodde verkligen att den skulle falera inom några dagar bara i början. Men sen när tiden går så visar det sig att den pallar mycket mer än man tror och den växer in i rollen som väldigt pålitlig. Jag har fortfarande inte hittat gränsen för vad den klarar av i hård åkning eftersom den aldrig har släppt. Sen har jag iofs kört sönder en bottenplatta och den är fortfarande likadan, men det kan också ha varit ett måndagsex eftersom de nya plattorna har hållit ihop i två säsonger nu.
Jag väger 70 kg, så blir väl upp mot 80 kg med full utrustning på.
Håller med om att Tecton känns plastig, men som sagt inte haft några problem. Första gången jag hört om bottenplattan nu när du beskrev det.

Kanske ska nämna att jag kom från Dynafit Radical ST (gamla, utan rotation i tån) på ett par Kabookie. De tappade jag några gånger i riktigt slamrig återfrusen slask, är väl klassiskt för den typen av tech-bindning utan elasiticitet i tån. I pisten hade jag däremot aldrig några problem, höll inte igen mer med dem än jag gjorde med Salomon Warden som jag hade ett tag på ett par äldre skidor.

Åkt 50+ dagar per säsong senaste åren, tappar sällan skidorna. Pist åks i okt-nov innan det är bas, och för att komma tillbaka till liften/dalnedfarten.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp