Bindningar till Black Crows Atris?

Hakke1

Ny medlem
Hej!
Dags att uppgradera skidor och efter en del research blir det Black Crows Atris 184 cm. Det jag behöver hjälp/råd med är valet av bindningar. Jag åker ca 2v per år och har ett par Dalbello Panterra som införskaffades för 3 år sen - är såpass nöjd med dom att jag inte vill byta till ett par techpjäxor.
Bakgrund:
-Åker mestadels pist men börjar söka mig allt mer mot offpisten beroende på resesällskap.
-Inte börjat tura än men kan komma att hända kortare turer vid resor framöver.
-I UCPA-mått är jag expert i pist, confirmé+ i offpist.
-Chargear inte särskilt utan gillar att surfa/leka fram med långa svängar.
-179 cm lång, 90 kg tung.
-Nuvarande lagg: Line Prophet 90 (11/12) med Marker Jester-bindningar, väldigt nöjd med dessa.

Kollat på Marker F12 Tour EPF och Marker Baron EPF 13 då jag kan använda mina pjäxor i dem både vid nedförsåkning och eventuella turer. Läst mig till att de ändå blir rätt tunga. Någon av shiftbindningarna vore ju schysst ur den aspekten men då måste jag införskaffa nya pjäxor, vilket inte känns värt med nuvarande åktid.

Vad tycker ni kunniga på Freeride? Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning,
Hakke1

Hej!
Dags att uppgradera skidor och efter en del research blir det Black Crows Atris 184 cm. Det jag behöver hjälp/råd med är valet av bindningar. Jag åker ca 2v per år och har ett par Dalbello Panterra som införskaffades för 3 år sen - är såpass nöjd med dom att jag inte vill byta till ett par techpjäxor.
Bakgrund:
-Åker mestadels pist men börjar söka mig allt mer mot offpisten beroende på resesällskap.
-Inte börjat tura än men kan komma att hända kortare turer vid resor framöver.
-I UCPA-mått är jag expert i pist, confirmé+ i offpist.
-Chargear inte särskilt utan gillar att surfa/leka fram med långa svängar.
-179 cm lång, 90 kg tung.
-Nuvarande lagg: Line Prophet 90 (11/12) med Marker Jester-bindningar, väldigt nöjd med dessa.

Kollat på Marker F12 Tour EPF och Marker Baron EPF 13 då jag kan använda mina pjäxor i dem både vid nedförsåkning och eventuella turer. Läst mig till att de ändå blir rätt tunga. Någon av shiftbindningarna vore ju schysst ur den aspekten men då måste jag införskaffa nya pjäxor, vilket inte känns värt med nuvarande åktid.

Vad tycker ni kunniga på Freeride? Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning,
Hakke1

Du har ju räknat ut det helt själv :) Det är precis som du skriver, de blir tyngre med rambindningen men hur långt ska du gå? Kortare turer går kanon med rambindning, ja det blir lite tyngre men du har väl inte bråttom upp? Det är nedför man vill ladda :p

Ja, shift är sjukt nice om du har pengar att lägga på det & pjäxor, men det får du fundera själv vad du tycker är värt. Blir billigare med ram och gamla pjäxorna.

Tror det kommer komma många shift förespråkare snart, och det är väl helt okej. Men kom ihåg att det har gått bra med rambindningar i många år förut ;)

Hakke1

Ny medlem
Du har ju räknat ut det helt själv :) Det är precis som du skriver, de blir tyngre med rambindningen men hur långt ska du gå? Kortare turer går kanon med rambindning, ja det blir lite tyngre men du har väl inte bråttom upp? Det är nedför man vill ladda :p

Ja, shift är sjukt nice om du har pengar att lägga på det & pjäxor, men det får du fundera själv vad du tycker är värt. Blir billigare med ram och gamla pjäxorna.

Tror det kommer komma många shift förespråkare snart, och det är väl helt okej. Men kom ihåg att det har gått bra med rambindningar i många år förut ;)
Tack för svar Mattias!
Haha ja, möjligen! En del av frågan där är ju också vilken rambindning som man ska välja? Känns ju som en djungel🤷‍♂️

Tack för svar Mattias!
Haha ja, möjligen! En del av frågan där är ju också vilken rambindning som man ska välja? Känns ju som en djungel🤷‍♂️
Jag och många kollegor med mig kör F12. Lite lättare och lite billigare, och duger gott åt oss. Kör lite hårdare än medelturisten då jag är instruktör men droppar inget större än 3-4 m så inga megapåfrestningar men duger för de flesta. Har dock inte testat baron men det är så jag resonerat iaf. Å andra sidan väger du 15kg mer än mig men borde gå ändå..

PS. Har Atris, älskar skidan men valde att inte ha nån turbindning på för jag tycker den är för tung att tura med, men roligast lössnö skidan! .DS

yiu-han

Medlem
Kör på Baron till Atris. Det är en väldigt stabil och stryktålig bindning.

Innan jag tog klivet över till Shift körde jag rambindningar i många år och det fungerar utmärkt till att tura med. Visst kan man gå lite snabbare och längre med lättare saker men det gör du ändå inte ännu. Baron kan du lita på i alla väder på den nivån du är nu.

Jag har testat Salomon/Atomic Tracker, Marker Baron och Tyrolia Adrenalin under många år och Baron är en väldigt bra bindning för din situation. Sista åren körde jag Adrenalin för att den var lite smidigare att skifta mellan åk/gåläge. Men dom hade en tendens att slitas snabbare än Baronen.

Jag har faktiskt till och med kört kombon Panterra, Atris, Baron en säsong och det funkar utmärkt till allt.

Bilagor

Om jag var du och planerade på att tura lite mer och röra dig mer in i offpisten så skulle jag göra investeringen och köpa ett par shift och nya pjäxor med tech inserts. Dom kommer vara grymma i minst några år framöver och du kommer inte behöva byta eller uppgradera utrustning igen. Jag är iallafall sjukt nöjda med mina och kommer åka allt ifrån pist till dagsturer och branta rännor på dom i år!

Hakke1

Ny medlem
@yiu-han och @mattiasstolt Stort tack för svar! Står mellan Barons och Duke just nu. Väger ju ca 90 kg, med pjäxor, kläder och ryggsäck klockar man strax över 100 kg. Pallar Baron med det eller ska jag gå för Duke?

RandoRugge

Ny medlem
Jag har sedan flera år också kört med Marker Jester på mina Vökl Mantra. Men när jag kompletterade med ett par lätta skidor med tech-bindning, så monterade jag ett par Marker F12 Tour på mina Völkl Mantra. Detta för att slippa släpa med dubbla par pjäxor o hålla på byta beroende på val av skidor. Som gammal race-åkare åker jag ganska hårt och offensivt, om än inte som förr när jag jag böjar bli allt äldre nu...Jag tycker att F12 tour funkar fint och har inte gjort mig besviken. Är 1,70 o väger 85 kg. Med det sagt, tror jag att både duke och baron kommer passa dig bra.

Utifrån din beskrivning, så tycker jag inte att du behöver skaffa tech eller shift nu. Shift är inte så mycket lättare.Så är du nöjd med dina pjäxor o inte kommer tura så långt eller länge, så duger rambindningar fint. När du sen, väl vill tura längre eller oftare, så kommer du ändå att vilja ha lättare grejer.

Så min rekommendation, är att fälla avgörandet på det par, duke eller baron som du får bäst pris på (inklusive montering).

Lycka till o ha en fin skidsäsong!

Hakke1

Ny medlem
@RandoRugge Tack för ditt utförligt svar! Är inte assugen på att köpa nya pjäxor mtp den ringa åktiden varje år, utan är mest ute efter ett par ordentliga skidor med bindningar som funkar till det mesta - även en kortare dagstur.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp