Tips, puderskidor Alperna

lilljulle

Ny medlem
Hej!
Ska nu göra min första säsong i St Anton. Åker mycket skidor och främst utanför pisten oavsett förhållanden. Har idag ett par Salomon Qst 106 jag oftast åker på och är mycket nöjd med. Men letar nu efter ett par komplement skidor till dagar med större snödumpar. Är 176 lång och väger 73kg så förhållandevis lätt. Planen är att även montera på ett par rambindningar. Kollat en del på Ross super 7 HD. Verkar som lekfulla och roliga skidor. Men ser att en del klagar på mycket fladder, som dock verkar oundvikligt. Letar efter ett par lekfulla skidor man kan utmana och utvecklas med. Så kom nu med era bästa tips och synpunkter om val utav skidor men även rambindning.

//Elias

Senast ändrad:

PlutoMaudsley

Ny medlem
Om du inte vill att det ska fladdra så tipsar jag starkt på BC Anima känns som att stå på ett par pansarvagnar (tar bort lite lekfullhet). Dom äter allt i alla förhållanden. Dock blir dom ganska tunga med en rambindning på. Jag har doch hört myvket gott om backland 117 samt k2 catamaran

BC Atris Är en bra kombo stabil men klarar det mesta och är lekfull, 109 underfot skulle jag tro

Senast ändrad:

enriico

Medlem
Som du skriver är du relativt lätt. Därför tror jag att dina 106:eek:r utan problem kommer att "bära" dig genom alla säsongens stora dumpar. Det kommer garanterat att dyka upp andra saker att spendera pengarna under säsongen

lilljulle

Ny medlem
Tycker om dem men alltid kul med något nytt. Qst skidorna känns lite bra på allt men inte så mycket mer än så

Almen1

Medlem
Du har en mycket bra skida som täcker behovet väl. Jag skulle dock råda dig att satsa på något radikalt annorlunda som komplement. Tex en vass pistskida eller en ren topptursskida med tech bindning och tillhörande pjäxa (kolla beg). QST skidan är bra, men också lite mellan-mjölk....
Inte superskoj att ligga på samma skär dag ut och dag in när inte puder lyser med sin närvaro. Endera turar man dessa dagar, eller så rippar man pist...

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Rambindning är lite hugget som stucket vilken du skaffar skulle jag nog säga. Baron/Duke har lite högre ståhöjd än Guardian, och kräver att du tar av dig pjäxorna för att byta till gåläge, men är, baserat på vad internet säger, lite mer slit&stryktåliga. Samtliga rambindningar har en stor nackdel – vikten, och en stor fördel – du behöver inte skaffa nya pjäxor om du inte har pjäxor med pinnhål. Har du pjäxor med pinnhål så finns det ingen anledning att inte investera i ett par Shift istället, så länge plånboken är med på det hela, om du vet med dig att du vill kunna tura.

I övrigt så instämmer jag med @Almen1 – QST106 är stora nog att trivas i de flesta snödjup, och på en hel vinter är det roligare att ha två par ordentligt olika skidor än ett par breda och ett par ännu bredare. Det är tyvärr inte alltid fluffsnö.. Hade jag varit du hade jag skaffat ett par bättre begagnade pist- eller parkskidor (beroende på om du tycker bättre om dödscarving eller hopp och skutt) och slängt på ett par turbindningar på dina QST så har du en rätt kompetent uppsättning skidor.

Du beskriver QST som "lite bra på allt", och även om det kanske både låter och känns trist, så är det en bra utgångspunkt för en säsong. Du kommer förmodligen utvecklas en del över vintern, och allt eftersom så kommer du komma underfund med om du vill ha mer/mindre av vissa egenskaper hos en skida. Plus att möjligheterna att testa olika lagg är stora på säsong, både för att det kan vara skidtestardagar, och för att du kan byt-låna med kompisar med någorlunda samma sulmått.

erik_lagg

Aktiv medlem
Bra råd! Men jag skulle ha kompletterat med något lekfullt och djupsnöorienterat. Och kanske lätt samtidigt. Typ BC Nocta, eller Atomic Bent Chetler 120, givet att du har kvar dina qst som mer all-mountain. Har inte provat någon av dem dock men tänker mer ’genre-aktigt’. Men det hela hänger väl på vilka förhållanden som du vill optimera för.

PlutoMaudsley

Ny medlem
Bra råd! Men jag skulle ha kompletterat med något lekfullt och djupsnöorienterat. Och kanske lätt samtidigt. Typ BC Nocta, eller Atomic Bent Chetler 120, givet att du har kvar dina qst som mer all-mountain. Har inte provat någon av dem dock men tänker mer ’genre-aktigt’. Men det hela hänger väl på vilka förhållanden som du vill optimera för.
Haft möjlighet att prova båda! Hade valt benchetler om man ska leka runt i lössnön, annars om man vill charga så är det nocta som gäller!!!!!

Lefty69

Ny medlem
Hej
Det låter som om du suktar efter lite toppturande då du pratar om rambindningar.
Rambindningarna var en bra kompromiss en gång i tiden då du med dem kunde åka både alpint men också tura lite grann och använda vanliga pjäxor till dem.
Nackdelen är att de är tunga och att de förändrar skidans flex i mittpartiet. Pga dessa faktorer har utvecklingen gått framåt i raska tag och bl.a. Salomons Shift och Fritschis Tecton 12 erbjuder en bindning att stiga med och är samtidigt utrustade med en alpinbindningsliknande bakdel. Dessa bindningar kräver dock att du har pjäxor med pinbindningsinserts för att kunna tura med dem.
Hade själv ett par Atomic Trackers på ett par Salomon Rocker 122 och det gick bra nedför men allt vägde som synden. Bara Trackerbindningarna vägde nästan 3 kg.
Nu väger min uppsättning med skidor och pinbindningar sammanlagt 3,4 kg.
(Salomon Mtn Explorer 95 och Salomon Mtn bindningen och med dessa åker jag allt!)
Jag skulle kolla något i stil med ”hybridbindningarna” jag nämnde tidigare om du åker hårt utför men också önskar ”tura” för att komma åt häftiga åk.

Gällande skidan så finns det så många bra förslag som redan nämnts här i foren.
Fischers Rustler och framförallt Zero G serien är också riktigt häftiga alternativ.
Samma gäller G3 Findr och Seekr.
Årets nya och lättare version av Black Crows Camox är också definitivt intressant.
Jag skulle rekommendera att du testar skidorna i St Anton så du får exakt det du saknar i jämförelse till din din nuvarande uppsättning.
Lycka till👍

carl_couloir

Aktiv medlem
som många andra är inne på så rekommenderar jag att gå åt ett annat håll och komplettera antingen med ett par bra pist-lagg eller ett par bra turskidor. Salomon Qst 106 är i min bok tillräckligt bred för att klassas som puderskida så att komplettera med en ännu bredare skida, typ +120mm, för dom få tillfällena det kommer vara tokdump tycker jag känns onödigt samtidigt som du med största sannolikhet får en skida som är mycket sämre än QST:n på allt annat. Isf är det kanske bättre att sälja dina QST och satsa på något som är några mm bredare typ Blizzard Rustler 11 (som jag själv kör) eller Black Crows Atris/Amina lite beroende på dina preferenser......

/C

Amiraya

Ny medlem
Har åkt ett par veckor med Fischer Ranger 115 FR med Salomon Shift, funkar mycket bra på kort tur, i pist och i allt typ av offpist.

Hade tidigare ett par Corvus med Duke och FR 115 slår Corvus i allt utom riktigt isig pist.

Nu är QST ganska mjuka så du kanske skall snegla på ett par Anima om du vill gå upp lite i bredd.

Shift tycker jag på alla sätt är en betydligt bättre binding än Duke men den kräver tech i pjäxans tådel.

/L

Olangu

Medlem
Rambindningarna var en bra kompromiss en gång i tiden då du med dem kunde åka både alpint men också tura lite grann och använda vanliga pjäxor till dem.
Nackdelen är att de är tunga och att de förändrar skidans flex i mittpartiet.
(y)
Massor av folk skriver om vikten på rambidningar. Men det som jag tyckte var största skillnaden när jag efter många år gick från Baron till Vipec var att skidan nu kunde röra sig under foten igen. Åkningen blev både mer följsam och livlig. Kommer aldrig gå tillbaka...

Amiraya

Ny medlem
Kan bara instämma om bindningsval, körde länge på Fritschi bindningar som var lite följsamma men där tådelarna gick sönder, Markers rambindingar sitter fast, löser ut bra, men käkar plasten i pjäxorna och är otroligt stumma. Switch är riktigt följsam och har bra dämpning, Markers Kingpin är följsam men väldigt odämpad vilket känns i pisten.

VickeLang

Ny medlem
Tja! Håller inte med dom som säger att du inte behöver bredare. Klart grabben ska ha plankor under fötterna! :) är ungefär lika dimensionerad som dig (någon extra bira i magen kanske) och är stolt ägare av ett par K2 pinnacle 105 som är aningen lik qst. Fördelen med en sån midja är ju att den funkar i stortsett överallt, använder den mycke i pist och mycke offpist. Problemet börjar uppstå när du tar ett litet drop eller hopp i puder som är allt annat än extremt fluffigt. Då sjunker skidan och med otur fastnar tippen till och du flyger frammåt samtidigt som du önskar i luften att skidorna kanske var runt 120mm istället... :) been there done that så att säga.

Har du möjlighet både ekonomiskt och praktiskt så e de klart du ska ha ett par fetare också! Pudret kanske bara existerar i 15 år till så pass på! ;)

nyckfull

Ny medlem
Tror någon redan skrivit det men min rekommendation vore att vänta tills du är på plats och känna efter vad du verkligen vill ha och kanske testa en del skidor. Det är mycket roligare än många fletlaggsåkare tror att ha en "pist-racer" till de lite tråkigare dagarna.
Gällande skidan så finns det så många bra förslag som redan nämnts här i foren.
Fischers Rustler och framförallt Zero G serien är också riktigt häftiga alternativ.
Samma gäller G3 Findr och Seekr.
Om du får möjlighet att pröva G3 skidor kan jag inte göra annat än att rekomendera SENDr 112. Min favoritskida, helt perfekt i min mening, men det är dock primärt en turskida.

Tottek

Medlem
Jag hade satsat på något sånt här (om du har tec inserts på dina pjäxor) Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Black Crows Corvus https://www.blocket.se/vi/87542177.htm
O sålt dina qst 106 sen köpt ett par smalare lagg på kanske 90 också :)

Du får en tillräckligt bred skida för djupa dagar men som funkar bra utan en mega dump, samt att du slipper en tung och hög rambindning

lilljulle

Ny medlem
Tack för alla grymma svar! Har riktig beslutsångest men lutar åt att köpa en pistskida. Sen är frågan vad nästa steg blir, har inga techinserts på pjäxan så det blir en rambindning. Då återstår sedan om jag ska sälja Qst skidorna och köpa något anings bredare eller behålla och inte köpa något alls. Beror på vad som dyker upp. Nytt känns onödigt dyrt så om någon även sitter på hudar och rambindning är dem varmt välkomna att höra av sig till mig!

yiu-han

Medlem
Jag har bara kört förra säsongens 106'or men det är ju en väldigt bra säsongarskida. Lägg pengarna på en rambindning och hudar till dom så har du en grym allroundsetup för Anton-området.

Allt nära liften blir spårat där inom ett par timmar efter ett dump. Men det finns många godbitar som inte kräver många minuters hudande. Dom pengar som blir över av att inte köpa en setup till kan du lägga på att hyra lite olika saker några dagar under säsongen för att testa vad du gillar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp