Topptur med Atris, vilken bindning?

Rossirossi

Medlem
90% liftburet med ett par baron är inga bekymmer.
Jag skulle säga att det inte finns några större anledningar att inte köra på en uppsättning bindningar med turegenskaper om du tror att du kommer att vilja tura lite i framtiden.

Jag har kört/kör med allt i från baron till market tour till Shift.

Har inte haft något bekymmer med baron bortsett från att den är tung.

Marker tour har gjort jobbet men är betydligt plastigare i känslan än baron.

Jag tillhör en av dom som har kört på salomon shift i dryga två år utan bekymmer. Tycker dessutom att känslan i shift (hur jag upplever kontakten med snön) är märkbart bättre än hos baron/tour.......om man känner efter onödigt mycket.

Skulle egentligen inte tveka på någon av dessa bindningar igen men det blir nog shift på nästa par också.

Av mina vänner, där några turar väldigt mycket, som kör shift så har alla varit relativt nöjda. Inte en enda har haft några större problem efter att de blivit korrekt justerade. Och vi pratar nog närmare ett tiotal personer. Man hör oftare om de som krånglat än om de som fungerat bra.

Välj en bindning, åk och var glad. Alla bindningar kan krångla, de flesta funkar bra.

PS. Kan tillägga att jag nog snittar ca 50 åkdagar per år och turar minst en helst fler ggr i veckan under vintern så mina shift är inga hyllvärmare ;)

PTAS!
//R
Det är förmodligen som du skriver och även andra att man oftast bara hör om dom som har problem.

Vet du hur Salomon ställt sig till dom som försökt reklamera sina shifts eller har det bara varit den lösningen att dom byter ut DIN-fönstret osv?

jag drog ihop lite över 30 dagar denna säsong och räknar med att försöka få ihop 45 till nästa i alla fall.

Rossirossi

Medlem
Det är långt från enkelt, eftersom den perfekta hybridbindningen inte finns än.
Du får göra kompromisser på olika håll beroende på vad du väljer. Jag skrev en sammanfattning i ärendet i en mailtråd för några veckor sedan. Det blir ju nästan som en sammanfattning i det här ärendet, så jag saxar in det.

Här är alternativen i korthet som jag ser det:

Duke PT 16
Oprövad ännu. Gissningsvis samma fasthållning som Baron/Duke eftersom de är baserade på samma delar. Tung som svin i jämförelse med konkurrenterna och meckigt med löstagbara tådelar när det ska optimeras för gång. Många har gått sönder i frontreglaget/spaken och det kommer nästan helt säkert en uppdatering. Det är därför läge att antingen ta det extremt försiktigt med växlingsspaken om man äger en eller vänta till uppdateringen om man inte har köpt ännu.

Duke PT 12
Ännu mer oprövad. Inte en bokstav skriven nånstans än. Fortfarande väldigt tung i förhållande till vad man får. Pallar häldelen? Squire som den baseras på gör det i alla fall inte. Återstår att se. Någon får ta en för laget och testa en och rapportera.

Salomon Shift
Borde vara bäst, men dras med både mindre och större problem beroende på vem som åker den. Stoppers ramlar ner, AFD:n flyttar sig och är vek och flexar/glappar när det är hårt. Hälhöjare saknar vettig låsning på vissa bindningar, men är trögare på andra. Oklart om det är olika versioner. Låsarmen fram ramlar ner från låst gåläge till halvlåst läge för många, men inte alla. Där har Salomon kommit med en uppdatering äntligen. Många har problem med fasthållning trots korrekt inställd förspänning, men samtidigt är det betydligt fler som inte har det. Överlag är nog ändå dom flesta väldigt många nöjda och Salomon är snälla med reklamationer dessutom. Har du haft problem med tjuvsläpp historiskt är det läge att skippa Shift. Har du inte det och kan leva med lite flaws och kanske ha nåt gummiband i fickan är Shift ändå svårslagen i relation till marknaden, främst pga den låga vikten och smidigheten i att ha en alpinbindning i i- och urstigning och säkerhetsfunktioner.

ATK Freeraider/Raider/C-Raider 12/14/16
Det bästa i techväg för blandåkning och det finns egentligen ingen anledning att välja något annat i den tuffare tech-segmentet idag. Turinriktat i första hand och gör den biten riktigt bra. Kanske den bästa fasthållningen i pist av alla techbindningar, men tech innebär som bekant ökad risk för knäskador och det är lite meckigare trots allt. Annars tämligen fria från konstruktionsmässiga blunders och superlätta i relation till övriga i listan. Men tech är tech med allt vad det innebär. Bäst val om du turar mycket men vill kunna åka pist nån gång ibland med samma par.

Cast
Dyrt men det bästa alternativet för de som verkligen laddar på och inte bryr sig så mycket om lite extra vikt. Det kan inte bli mer beprövat på vägen ner än med Look P15/18. Sen är den inte supersmidig om man tappar skidor i puder osv, men det kan man leva med.

Marker Kingpin
Har haft sina problem genom åren onekligen, men är skapligt iordning nu även om det går åt häldelar och mittarmar regelbundet. Pallar riktigt hård åkning om du undviker 10-versionen, framförallt hyrmodellen. Men har samma nackdel som alla pinbindningar med ökad knäskaderisk pga bakflyttad rotationsaxel och de kräver dubbla moment vid urklivning osv. Dissas av många, men har samtidigt extremt många höjdmeter problemfri åkning bakom sig för många. Tveksamt köp idag ändå.

Fritschi Tecton
Udda fågel. Utlösning i sidled fram, vilket ökar säkerheten, men inte DIN-klassad och har sina osäkerheter i vissa lägen och kraftriktningar när det gäller utlösningsfunktionen. Känns plastig och vek, men håller ändå för de flesta. En av de bästa när det gäller att växla mellan gå- och åkläge och bra turfunktioner. Frågan är bara om den håller över tid för hårdare varje-dag-åkning av blandkaraktär. Kanske är svaret för dom flesta. Mitt tips är att undvika om man väger över 85kg. För lättare åkare är den bättre än vad många tror.

Fritschi Vipec
Tecton bättre för allroundändamål. Vipec är en trevlig turbidning dock, om än med veka hälhöjare och onödigt tung. Men i min mening den bästa fasthållningen av alla rena tech, om man nu kan kalla den för det.

SkiTrab TR2
Kör. Nån måste våga. Rapportera sen. Jag trodde dock vi var klara med Beast-metall-bygel på hälen.

Marker Baron
Rambindning med hög ståhöjd och mycket flexpåverkan på skidan. Men väldigt beprövad och förmodligen den bästa fasthållningen utför av alla 13-bindningar med gåfunktion. Framförallt häldelen är riktigt bra. Tung att gå med och lite klumpig i allmänhet, men funkar bra.

Marker Duke
För kraftig. Nästan ingen behöver den. Och om man behöver den vet man om det. Och om det är fallet är Cast ett bättre val. För den som verkligen vill sitta fast och inte har techinserts dock har den fortfarande en målgrupp.

Salomon Guardian 13/16
Nej. Baron är bättre. Kass på många punkter, framförallt låsningen av häldelen som är för smal och det är rostfritt mot mjukare metall. Glappar rejält efter ett tag. Lite samma som Shift och kanske samma konstruktörer? Det är samma kombo av en bra idé men med idiotiska designdetaljer på enkla grejor gör att det falerar.

Tyrolia Adrenalin
Nja. Baron är bättre. Metall mot plast i infästningen mot bottenplattan gör att det äter plast och börjar glappa efter ett tag. Dessutom något för linjär kraftkurva i sidled i tådelen.

Marker Tour F10/F12
Ersätts helt av Shift om man har tech-inserts i pjäxorna och har råd med en dyr bindning. Tillför inget egentligen. Sämre fasthållning än Baron. Tyngre än Shift. Men lätt för att vara en rambindning om man har vanliga alpinpjäxor. En väldigt bra lösning som insteg i turvärlden för de som åker lite snällare och inte vill kosta på sig pjäxor med tech. Fungerar bra i sitt segment. Väldigt populär på begagnatmarknaden vilket skvallrar om att det finns en stor målgrupp som fortfarande vill ha den.
Super tack för den summeringen!

dr_cosmo

Aktiv medlem
Det är förmodligen som du skriver och även andra att man oftast bara hör om dom som har problem.

Vet du hur Salomon ställt sig till dom som försökt reklamera sina shifts eller har det bara varit den lösningen att dom byter ut DIN-fönstret osv?

jag drog ihop lite över 30 dagar denna säsong och räknar med att försöka få ihop 45 till nästa i alla fall.
Utöver de som fått nya DIN-fönster vet jag faktiskt inte. Ingen av oss har som sagt haft några större bekymmer.

Det är som MNO säger, man lär sig leva med sakers mindre tillkortakommanden. Jag tror att det sura med shift är att de skulle kunna bli fantastiska med mindre justering av produkten.

Så är det dock med allt, Rycksäckar, jackor, pjäxor, handskar...allt.
Vi kan ägna manmånader att analysera och försöka undvika problem i förväg eller välja något som fungerar ganska bra och åka ut och ha kul.

Allt är en kompromiss ;)

//R

Rossirossi

Medlem
Utöver de som fått nya DIN-fönster vet jag faktiskt inte. Ingen av oss har som sagt haft några större bekymmer.

Det är som MNO säger, man lär sig leva med sakers mindre tillkortakommanden. Jag tror att det sura med shift är att de skulle kunna bli fantastiska med mindre justering av produkten.

Så är det dock med allt, Rycksäckar, jackor, pjäxor, handskar...allt.
Vi kan ägna manmånader att analysera och försöka undvika problem i förväg eller välja något som fungerar ganska bra och åka ut och ha kul.

Allt är en kompromiss ;)

//R
Om du inte redan är så får du kanske sadla om till säljare för nu lutar de åt shift trots allt.

trots rambindningar och skit så är det nog en hybridbindning jag vill åt..

dr_cosmo

Aktiv medlem
Om du inte redan är så får du kanske sadla om till säljare för nu lutar de åt shift trots allt.

trots rambindningar och skit så är det nog en hybridbindning jag vill åt..
Haha!

Min poäng är nog att välja någon av de som MNO rapat upp i tråden.
Det viktiga är att du fokuserar på att ha kul, inte problem med utrustningen. Det finns alltid problem om vi letar.

//R

termons

Aktiv medlem
Köpte ett par Look pivot i syfte att montera på Cast. Det tror jag hade hållt fint. Liknar varianten som PT har blivit på flera sätt. Att åka med ett par pivot nedför är helt magiskt i jämförelse. Älskar dem. Vill jag topptura kör jag nu Kingpin på ett andra par. Men man ska ju också komma ihåg att det är någon form av skidnördsforum det här. Många klarar sig fint på en hybridbindning. Sen om man åker mer än en månad per år, och vill köra lite hårdare, så kanske det är bra att fundera över något mer hållbart.

Blir frustrerad när jag ser många duktiga åkare åka på hybridbindningar. Är det för att de är sponsrade eller är det faktiskt så att de tycker att det är en bra bindning.
Hmm. Kan säga precis samma om Marker alpinist och Salomon Shift. Helt magiskt nerför.

Marker alpinist är enligt min efarenhet bättre nerför än Marker Kingpin. Jag litar på att jag inte tjuvlöser och kraftöverföringen och elasticiteten känns minst lika bra(dålig ;) ) som Kingpin. Därtill behöver jag inte vara orolig att pinsen skall lossna som det gjorde för min kamrat. (Efter det gjorde jag mig av med Kingpin ganska snabbt)

Shift är ju fantastisk nerför då den funkar som jag förväntar. Jag tjuvlöser inte och elasticiteten är tillräcklig. Varför skulle jag inte tycka att den är magisk nerför? 😄

Finns ju som sagt tex. Cast eller Baron/Duke också om man inte hålls fast i Shiften. Uppför är dom tyngre. Varför skulle jag välja någon av de?
Ok. Gör inga stora dropp eller hopp i parken eller offpisten men kör annars rätt hårt men mjukt.

Vikt 80-85.

Senast ändrad:

Rossirossi

Medlem
Jaja, nu var det gjort. Efter extremt mycket om & men så tog jag det säkra och lite tyngre före det lite mindre säkra men fortfarande säkert (shift).

Känns som ett riktigt bra val nu, den är enkel att fippla med (utan någon tidigare toppturserfarenhet eller referenser) och känns väldigt robust.

Får som om jag hinner pröva dom nästa helg eller om de helt enkelt får bli att vänta tills nästa säsong..

Bilagor

• 4B867559-8DD6-452A-BB2A-1D2C95B6F61F.jpeg
    4B867559-8DD6-452A-BB2A-1D2C95B6F61F.jpeg
    732.3 KB · Besök: 33
  • AF31C34C-7A42-43B3-A30D-435E49CA4423.jpeg
    AF31C34C-7A42-43B3-A30D-435E49CA4423.jpeg
    791.9 KB · Besök: 34

oskar w

Ny medlem
Hej!

Har bläddrat lite i forumet här nu men verkar inte hitta någon med den setup jag fått för mig att bygga till nästa säsong nu.

Pjäxor - Lange xt3 130
Skidor - Black Crows Atris (184)
Bindning har jag inte köpt ännu, men valet har stått mellan Salomon shift och Markers Duke PT, men efter all skit jag läst om shift just nu (tådelen som löser ut) så känns Duken som det självklara valet.

Jag har aldrig toppturat men vill gärna ha möjligheten för det, därav den tunga setupen samt att jag värdesätter utförsåkningen och att detta blir mitt första toppturskit. Tanken är att gå ifrån lift alt. från skoter.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker/tänker om prylarna samt så hade jag komiskt nog önskat att ni kunde utbilda mig på om jag ska ha PT 12 eller 16, hämtat ur annan tråd ”Häldelarna är hämtade från olika bindningar:
Inter Pivot 3 = Griffon 13 ID och Jester 16 ID
Hollow Linkage 2 = Squire 11 ID
Misstänker att häldelen på Squire är lite klenare i alla avseenden då den är lättare. Kan det även vara så att den består av lite mer plats/komposit?”

samt vad är det som avgör storleken på stoppersen (skidans bredd?) och vad ska jag i så fall ha för mått på bindningen till ett par Black Crows Atris?

Jag är 180 och väger 80kg. Jag har åkt en del skidor men är inte supervass.

// Oscar 😃
Åker just nu på shiften och den krånglar lite smått då och då vilket är lite störigt, hade valt marker bindningen ist. När de kommer till valet mellan 12 respektive 16 så tycker jag garanterat du ska köra på 12an. Har två kompisar varav ena har 16 och den andre 12an och så länge du inte har tänkt spänna biningen över 12 så har jag inte märkt någon skillnad på dom när jag testat deras skidor. Tycker 16 är lite väll tung och klumpig och värkar vara hemsk att tura med, passar väll om man åker super aggressivt men tror absolut 12an räker för de med ändå! Kan du inte välja så är 12an billigare dessutom.

Rossirossi

Medlem
Åker just nu på shiften och den krånglar lite smått då och då vilket är lite störigt, hade valt marker bindningen ist. När de kommer till valet mellan 12 respektive 16 så tycker jag garanterat du ska köra på 12an. Har två kompisar varav ena har 16 och den andre 12an och så länge du inte har tänkt spänna biningen över 12 så har jag inte märkt någon skillnad på dom när jag testat deras skidor. Tycker 16 är lite väll tung och klumpig och värkar vara hemsk att tura med, passar väll om man åker super aggressivt men tror absolut 12an räker för de med ändå! Kan du inte välja så är 12an billigare dessutom.
Haha tjena tack för svar, valet är nu redan gjort och det sitter ett par pt16 på. Hoppas jag inte blir alltför besviken!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp