Trodde detta skulle bli ett relativt enkelt val och att jag skulle bespara mig ett besök hos sportshopen alt. Alpingaraget men känns nästan som att det är den vägen jag kommer få gå och diskutera allt de ni diskuterat här. Men ni får jättegärna fortsätta kommentera erfarenheter och förslag på bindning.
Det är långt från enkelt, eftersom den perfekta hybridbindningen inte finns än.
Du får göra kompromisser på olika håll beroende på vad du väljer. Jag skrev en sammanfattning i ärendet i en mailtråd för några veckor sedan. Det blir ju nästan som en sammanfattning i det här ärendet, så jag saxar in det.
Här är alternativen i korthet som jag ser det:
Duke PT 16
Oprövad ännu. Gissningsvis samma fasthållning som Baron/Duke eftersom de är baserade på samma delar. Tung som svin i jämförelse med konkurrenterna och meckigt med löstagbara tådelar när det ska optimeras för gång. Många har gått sönder i frontreglaget/spaken och det kommer nästan helt säkert en uppdatering. Det är därför läge att antingen ta det extremt försiktigt med växlingsspaken om man äger en eller vänta till uppdateringen om man inte har köpt ännu.
Duke PT 12
Ännu mer oprövad. Inte en bokstav skriven nånstans än. Fortfarande väldigt tung i förhållande till vad man får. Pallar häldelen? Squire som den baseras på gör det i alla fall inte. Återstår att se. Någon får ta en för laget och testa en och rapportera.
Salomon Shift
Borde vara bäst, men dras med både mindre och större problem beroende på vem som åker den. Stoppers ramlar ner, AFD:n flyttar sig och är vek och flexar/glappar när det är hårt. Hälhöjare saknar vettig låsning på vissa bindningar, men är trögare på andra. Oklart om det är olika versioner. Låsarmen fram ramlar ner från låst gåläge till halvlåst läge för många, men inte alla. Där har Salomon kommit med en uppdatering äntligen. Många har problem med fasthållning trots korrekt inställd förspänning, men samtidigt är det betydligt fler som inte har det. Överlag är nog ändå dom flesta väldigt många nöjda och Salomon är snälla med reklamationer dessutom. Har du haft problem med tjuvsläpp historiskt är det läge att skippa Shift. Har du inte det och kan leva med lite flaws och kanske ha nåt gummiband i fickan är Shift ändå svårslagen i relation till marknaden, främst pga den låga vikten och smidigheten i att ha en alpinbindning i i- och urstigning och säkerhetsfunktioner.
ATK Freeraider/Raider/C-Raider 12/14/16
Det bästa i techväg för blandåkning och det finns egentligen ingen anledning att välja något annat i den tuffare tech-segmentet idag. Turinriktat i första hand och gör den biten riktigt bra. Kanske den bästa fasthållningen i pist av alla techbindningar, men tech innebär som bekant ökad risk för knäskador och det är lite meckigare trots allt. Annars tämligen fria från konstruktionsmässiga blunders och superlätta i relation till övriga i listan. Men tech är tech med allt vad det innebär. Bäst val om du turar mycket men vill kunna åka pist nån gång ibland med samma par.
Cast
Dyrt men det bästa alternativet för de som verkligen laddar på och inte bryr sig så mycket om lite extra vikt. Det kan inte bli mer beprövat på vägen ner än med Look P15/18. Sen är den inte supersmidig om man tappar skidor i puder osv, men det kan man leva med.
Marker Kingpin
Har haft sina problem genom åren onekligen, men är skapligt iordning nu även om det går åt häldelar och mittarmar regelbundet. Pallar riktigt hård åkning om du undviker 10-versionen, framförallt hyrmodellen. Men har samma nackdel som alla pinbindningar med ökad knäskaderisk pga bakflyttad rotationsaxel och de kräver dubbla moment vid urklivning osv. Dissas av många, men har samtidigt extremt många höjdmeter problemfri åkning bakom sig för många. Tveksamt köp idag ändå.
Fritschi Tecton
Udda fågel. Utlösning i sidled fram, vilket ökar säkerheten, men inte DIN-klassad och har sina osäkerheter i vissa lägen och kraftriktningar när det gäller utlösningsfunktionen. Känns plastig och vek, men håller ändå för de flesta. En av de bästa när det gäller att växla mellan gå- och åkläge och bra turfunktioner. Frågan är bara om den håller över tid för hårdare varje-dag-åkning av blandkaraktär. Kanske är svaret för dom flesta. Mitt tips är att undvika om man väger över 85kg. För lättare åkare är den bättre än vad många tror.
Fritschi Vipec
Tecton bättre för allroundändamål. Vipec är en trevlig turbidning dock, om än med veka hälhöjare och onödigt tung. Men i min mening den bästa fasthållningen av alla rena tech, om man nu kan kalla den för det.
SkiTrab TR2
Kör. Nån måste våga. Rapportera sen. Jag trodde dock vi var klara med Beast-metall-bygel på hälen.
Marker Baron
Rambindning med hög ståhöjd och mycket flexpåverkan på skidan. Men väldigt beprövad och förmodligen den bästa fasthållningen utför av alla 13-bindningar med gåfunktion. Framförallt häldelen är riktigt bra. Tung att gå med och lite klumpig i allmänhet, men funkar bra.
Marker Duke
För kraftig. Nästan ingen behöver den. Och om man behöver den vet man om det. Och om det är fallet är Cast ett bättre val. För den som verkligen vill sitta fast och inte har techinserts dock har den fortfarande en målgrupp.
Salomon Guardian 13/16
Nej. Baron är bättre. Kass på många punkter, framförallt låsningen av häldelen som är för smal och det är rostfritt mot mjukare metall. Glappar rejält efter ett tag. Lite samma som Shift och kanske samma konstruktörer? Det är samma kombo av en bra idé men med idiotiska designdetaljer på enkla grejor gör att det falerar.
Tyrolia Adrenalin
Nja. Baron är bättre. Metall mot plast i infästningen mot bottenplattan gör att det äter plast och börjar glappa efter ett tag. Dessutom något för linjär kraftkurva i sidled i tådelen.
Marker Tour F10/F12
Ersätts helt av Shift om man har tech-inserts i pjäxorna och har råd med en dyr bindning. Tillför inget egentligen. Sämre fasthållning än Baron. Tyngre än Shift. Men lätt för att vara en rambindning om man har vanliga alpinpjäxor. En väldigt bra lösning som insteg i turvärlden för de som åker lite snällare och inte vill kosta på sig pjäxor med tech. Fungerar bra i sitt segment. Väldigt populär på begagnatmarknaden vilket skvallrar om att det finns en stor målgrupp som fortfarande vill ha den.