Topptur runt Hemavan/Tärnaby

vflygare

Ny medlem
Hej!

Jag är på väg upp till Tärnaby på nyårsdagen och undrar om det finns någon topp i närheten som skulle vara värd att bestiga med rådande snöläge.

Det är bra med snö på topparna, men kvaliteten på snön är ju varierande.
Tyvärr så är det ju inte så många timmars dagsljus här just nu, så jag har inte knallat upp någonstans ännu.
Men om du tycker att du vill ge dig upp ändå, så kolla med pistörer eller liknande hur förhållandena är.
Jag håller mig gärna till skogsåkning mellan pisterna så här års, vill inte fastna på fjället i beckmörker :)

Senast ändrad:
Nej det där med dagsljuset är ju såklart ett problem... Men man får väl knalla upp i månskenet så kanske man kan se ordentligt på nervägen :)

Jepp!
Eller så ber du till snögudarna hela vägen upp så kanske det börjar toksnöa och då finns det grymt fin åkning runtomkring liftsystemet :)
Eller känner du ett desperat behov av att träna bort julmaten på ett trevligare sätt än att hänga på gymmet? :)

Jo, jag är nog ganska desperat...

Jag har åkt ganska mycket i liftsystemen under de senaste åren och det har visserligen nästan alltid varit väldigt bra, men blickarna har ändå längtansfullt sökt sig bort till alla omåttligt frestande oexploaterade berg.

Jag är medveten om att det inte är bästa tiden för toppturer, men tyvärr tror jag inte att jag kommer hinna upp till området någon mer gång denna säsong, så jag tänkte passa på!

Kungsliften är tyvär stängd just nu men snö är det gott om. Men vill du göra några schyssta toppturer så rekommenderar jag att gå från Kungsliftens topp och vidare förbi "Vårtan" (1247) och upp mot 1340. Åk sedan bara rakt ner i Kobåset, men det är klart, turen blir ju rätt sträng när Kungsliften är stängd.

Det låter bra med snötillgången, jag tycker det har sett lite skralt ut på snörapporten och webbkameran. På er låter det som att man skulle kunna åka nästan var som helst, stämmer det?

Svårt att säga hur snökvaliteten är uppöver Jungfruvårtan, men i lågzon har det kommit ett par dec hyfsat kall snö i natt. Det är bra med snö i skogen runt pisterna i alla fall!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp