Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Topptur slutet på maj i Abisko
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Christiam" data-source="post: 1277375" data-attributes="member: 136280"><p>Utan bil och tre dagar blir det lite begränsat.</p><p>Linbanan upp på Nuolja stänger i slutet på april så ni får ingen hjälp upp där.</p><p>Jag hade beroende på snö tagit en dag och hängt på Slåttatjåkka, blir några varv men kan vara trevliga åk där. Är snön ok på Nuolja så är det trevliga åk där också.</p><p>Risk för väldigt dålig/rutten snö nedtill på berget.</p><p>Cirka 1mul från Abisko finns en tätplats, följ kungsleden och vik av efter ca 5km och följ skyltarna. Tältarna ni där så finns det fina åk på Giron, Tjåmuhas</p><p>& Ballinbogcohkka.</p><p></p><p>Ni kan också ta er upp på Nuolja och ner på baksidan, finns en markerad led ner.</p><p>Är det öppet i Björkis så frågan ni snällt om ni får åka upp med Kåppasliften där för att sedan ta markerade leden till Låkktastugan. Är det stängt får ni gå själva : )</p><p>Därifrån finns det några åk att välja på.</p><p>Bajip Gohpacohkka , Loktacohkka med fler som jag inte kommer på nu utan karta.</p><p>Ta min stavning på bergen med en nypa salt.</p><p>Kolla på biblioteket om dom har boken Topptur, Narvik, Riksgränsen, björkliden , abisko. Skriven av Ekenstam , Thulin och Engblom.</p><p>Riktigt bra!</p><p>Även Calazos Svenska toppturer är bra hjälp.</p><p>Edit: det är väldigt långa dagar denna tid på året så det finns gott om tid att vara ute på : ) .</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Christiam, post: 1277375, member: 136280"] Utan bil och tre dagar blir det lite begränsat. Linbanan upp på Nuolja stänger i slutet på april så ni får ingen hjälp upp där. Jag hade beroende på snö tagit en dag och hängt på Slåttatjåkka, blir några varv men kan vara trevliga åk där. Är snön ok på Nuolja så är det trevliga åk där också. Risk för väldigt dålig/rutten snö nedtill på berget. Cirka 1mul från Abisko finns en tätplats, följ kungsleden och vik av efter ca 5km och följ skyltarna. Tältarna ni där så finns det fina åk på Giron, Tjåmuhas & Ballinbogcohkka. Ni kan också ta er upp på Nuolja och ner på baksidan, finns en markerad led ner. Är det öppet i Björkis så frågan ni snällt om ni får åka upp med Kåppasliften där för att sedan ta markerade leden till Låkktastugan. Är det stängt får ni gå själva : ) Därifrån finns det några åk att välja på. Bajip Gohpacohkka , Loktacohkka med fler som jag inte kommer på nu utan karta. Ta min stavning på bergen med en nypa salt. Kolla på biblioteket om dom har boken Topptur, Narvik, Riksgränsen, björkliden , abisko. Skriven av Ekenstam , Thulin och Engblom. Riktigt bra! Även Calazos Svenska toppturer är bra hjälp. Edit: det är väldigt långa dagar denna tid på året så det finns gott om tid att vara ute på : ) . [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Topptur slutet på maj i Abisko
Tillbaka
Topp