Topptur slutet på maj i Abisko

andrejgha

Medlem
Hejsan!

Jag och några polare funderar på att åka till Abisko över kristihimmelfärdhelgen och tura under 3 dagar.
Kollade på boenden och Riksgränsen var inte helt oväntat slutsålt just denna helg..
Därav blir det Abisko.

Har googlat en massa men hittar inte så mycket vettigt kring bra turer runt Abisko.
Undrar därför om någon har tips på turer som man kan göra med utgångspunkt Abisko by.
Då vi tar nattåget upp och inte har tillgång till bil så vill vi gärna kunna börja så nära byn so möjligt. Vi har en del erfarenhet av toppturer men skulle inte kalla som supererfarna hehe.

Ha det bäst

Långa anmarscher i Abisko och inte säkert att det är snö då. Ni får nog ta tåget mot Riksgränsen om dagarna, hyra bil eller haka på någon guide där transporter ingår.

Utan bil och tre dagar blir det lite begränsat.
Linbanan upp på Nuolja stänger i slutet på april så ni får ingen hjälp upp där.
Jag hade beroende på snö tagit en dag och hängt på Slåttatjåkka, blir några varv men kan vara trevliga åk där. Är snön ok på Nuolja så är det trevliga åk där också.
Risk för väldigt dålig/rutten snö nedtill på berget.
Cirka 1mul från Abisko finns en tätplats, följ kungsleden och vik av efter ca 5km och följ skyltarna. Tältarna ni där så finns det fina åk på Giron, Tjåmuhas
& Ballinbogcohkka.

Ni kan också ta er upp på Nuolja och ner på baksidan, finns en markerad led ner.
Är det öppet i Björkis så frågan ni snällt om ni får åka upp med Kåppasliften där för att sedan ta markerade leden till Låkktastugan. Är det stängt får ni gå själva : )
Därifrån finns det några åk att välja på.
Bajip Gohpacohkka , Loktacohkka med fler som jag inte kommer på nu utan karta.
Ta min stavning på bergen med en nypa salt.
Kolla på biblioteket om dom har boken Topptur, Narvik, Riksgränsen, björkliden , abisko. Skriven av Ekenstam , Thulin och Engblom.
Riktigt bra!
Även Calazos Svenska toppturer är bra hjälp.
Edit: det är väldigt långa dagar denna tid på året så det finns gott om tid att vara ute på : ) .

Håller med föregående talare. Abisko har lite snö och så sent på säsongen så får ni räkna med att promenera en bit innan skidorna kommer på. Vi hoppas att det fyller på lite mer, men risk för att våren blir kortare än vanligt i år. Nuolja/Slåttatjåkka är lättillgängliga toppturer. Medan Giron/Keron & Čoamohas/Tjåmuhas säkerligen blir rätt styva att göra som dagturer med inslag av pjäxpromenad (nästan 30km T&R).
Det går både buss och tåg västerut, som går att passa in för dagturer (om ni vågar ge kollektivtrafiken en chans/er tillit).
@Christiam : Bra tips om Björkliden :) Men liften stänger 8/5, och västsidan på Nuolja brukar vara rätt renblåst, dvs risk för promenad även nedför till Kristi himmelsfärd. Så säkert bättre att börja direkt från Björkliden i sådan fall.
@andrejgha : Ni kan väl PMa lite närmare om ni vill stämma av tips ?

Från både Låktatåkka station och Vassijaure station kan ni tura upp och få bra åkning. Jag vet dock inte hur ofta tågen dit o därifrån går….!!
Ett annat bra alternativ är att hyra en skoter i Abisko (kolla upp uthyrning i god tid innan) och tolka över sjön (Torneträsk) och tura upp på de många fina bergssidorna på norra sidan av sjön….

Tillbaka
Topp