Topptura i Norge?

chrtur

Aktiv medlem
Topptura i Norge?
Intressant att se vad man kan få ut av detta på denna sida?

En italienskt kompisgäng har givit mig ett ypperligt uppdrag, efter lite skrönande från min sida, att vi skall åka en vecka och topptura till Norge. Men jag skulle behöva några tips?

Planen är att vi åker i mitten av april och flyger in till Oslo, via Ryanair, och hyr oss ett fordon av större modell. Men vad kan vi hitta på då? Jag eftersöker lite guideböcker, websidor, etc där man kan studera vad man kan hitta på? Just nu famlar jag runt lite i natten? Någon länk till någon norsk sida där man diskuterar trevlig skidåkning?

Det finns även tankar att dra upp till Lofoten, men det känns lite för mycket som ett turistmål, och skulle hellre sätta fötterna på något lokalt och spektakulärt ställe? Vi är inte heller ute efter att hoppa ut från 2 meters dropp eller de djupaste och brantaste korridorer, utan mer spektakulära utsikter och avskilt till från massorna.

Skicka gärna informationen via Fr-posten om Ni har några guldkorn?

Tusen tack, Christian

Topptura i Norge?
det finns ett par böcker i shopen https://www.freeride.se/shop/?category=7 toppturer i norge ger bra översikt och mycket inspiration. Annars är ekenstams böcker bra men dom är ju för lite mer begränsade områden. Det är bara att välja och vraka... finns ju hur många berg som helst i norge!

Topptura i Norge?
Lyngen är grymt, men det är LÅNGT från Oslo!
(Lite bilder från vår tur till Lyngen förra året: http://www.flickr.com/search/?q=lyngen&w=93174341@N00)

Vestlandet typ Sunnmöre ligger närmare till. Verkar fint men där har jag inte varit.

Andra halvan av april kan nog vara aningen sent ute på Lofoten, lite beroende på vad för snö man är ute efter? Snön smälter nog rätt tidigt där ute skulle jag gissa?

Topptura i Norge?
Tjena!

Såg jag inte en fin film länkad här nyligen. Om en tur med båt från Svolvaer (Lofoten) och sedan topptur i solskenet i trevligt vårslask. Det verkade inte alls turistigt, snarare lokalt, spektakulärt och avskilt från massorna. Dom mötte hurtigrutens båt i fjorden, men annars var dom ensamma. Jag blev själv grymt sugen på en tur till Lofoten. Filmen var inspelad 6 maj om jag minns och förstod rätt.

Ska se om jag kan hitta tråden.

För övrigt kan jag tipsa om att sticka till Spiterstulen. Jag var där i somras och gick på Galdhöpiggen. Spiterstulen är ungefär som Kebnekajse fjällstation men i privat regi. Ursprungligen en fjällsäter dvs en fäbod där man hade sina kreatur på sommaren. Redan på 1800-talet tog man dock emot gäster som ville bo där eftersom stället är beläget på 1100 möh mitt emellan Galdhöpiggen och Glittertind. Båda topparna nås lätt som dagsturer liksom flera andra 2000 m toppar. Det är samma familj som driver stället nu som för 100 år sedan. Man blev varm i hjärtat av att se gammelfarfar sitta och äta med hela sin stora familj vid ett särskilt bord i ett hörn av restaurangen. Genuint på riktigt om du förstår hur jag menar.
Jag tyckte dessutom att det var billigt att bo och äta där. Vi var två som hade eget rum med vandrarhemsstandard, bodde tre nätter och åt trerättersmiddagen två kvällar. 2000 norska kr inklusive vägavgiften för våra motorcyklar.

Edit:

Hittade tråden med Lofotenfilmen:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=37044

Senast ändrad:
Topptura i Norge?
Flyg till Tromsø (via SAS.no eller Norwegian.no) och hyr bil via "Rent a wreck" (http://www.rent-a-wreck.no/filial_no.php?i=27&biler=no&priser=no).

Då når du mycket fint runt Tromsø, dvs. Lyngen, Tamokdalen, Kvaløya, Ringvassøya, Malangen, Vannøya etc......garanterat spektakulära toppturer. Mitten av april ger ofta torr snö ett stycke upp i höjden också, med långa ljusa dagar. Kan kombineras med klättring och paddling.....

Ni kan också ta hurtigbåten till Skjerwøy och nå fina saker där + Arnøya, vita fjäll som står rakt upp ur havet....

Läs mer här: https://www.freeride.se/resort/review.php?id=1283

/BB

Topptura i Norge?
TUSEN TACK FÖR ALL INFORMATION!

Skid-mänskligheten har fortfarande ett hopp ;)

- Christian

Senast ändrad:
Topptura i Norge?
Hjulbult sa:
Hur gick det med resan? Blev den av och i sånna fall vart?

/JN
Italienare har svårt med planering ibland och vår resa blev inte av som den var tänkt. Men två av dem åkte dock iväg med några andra till Sunnmöre i slutändan ändå, och var otroligt nöjda vid hemkomsten. Diskuteras även för ett återbesök, men kanske bara blir något vid det stadiet eller återigen en resa? Säsongen får helt enkelt utvisa det.

- Christian

Topptura i Norge?
Måste bara Lobba för Sunnmöresalperna i vanlig ordning, lite folk som turistar mest locals som har stenkoll o är riktigt duktiga skidåkare. Kolla mer bilder på www.frostmedia.no om området. missa inte heller årets freeride tävling i bergen där. www.x2ski.com

Topptura i Norge?
tjenare ! Jag var vart en del i norge och ska dit två veckor till den här våren! v 13 ska jag till Jotunheimen, där galdöpiggen ligger. jag var där i somras men nu ska jag gå på toppturer .jag känner en av guiderna där och det finns väldigt mycket bra att åka på!
bor man i spiterstulen så har man foten till galdöpiggen 50 m ifrån sig och väldigt mycket annat. åken finns i alla möjliga svårighetsgrader. kommer man upp bland dom högsta toparna så ser man också en massa toppar och hur långt som helst. jag rekomendera jotunheimen eller Eikesdalen (trondheim)

Topptura i Norge?
Finns det nått ställe som inte har plus grader eller vindbyar på 40m/s som ligger i nedre/mellersta delen av norge? Får gärna vara 50cm puder snö oxo.

Planen är nån form av weekendtrip nu Ons-Söndag men det ser lite dåligt ut med resmål som någotsånär uppfyller kriterierna.

Är det någon som sitter på succe tips så dela gärna! :)

Topptura i Norge?
Beiardalen i Nordland ( mellan Bodö o Mo i Rana) har fått bra med snö sista dagarna. Jag håller på att försöka ragga ihop lite folk för att åka dit 20-24/3 om det kan vara av intresse.

Topptura i Norge?
Kolla på Röldal, de har i vanlig ordning snormycket snö och ser ut att ligga på några minusgrader. Kan vara så att man får tjata igång liften ibland men annars finns det en hel del roligt runt ikring. Hudar är inte en nackdel, på flera ställen kan man bara stanna längs vägen också gå. Tar väl typ 6-7 timmar att köra från Göteborg vill jag minnas. Har ni för ambition att träffa andra människor kan ni dock stryka det från listan direkt!

Topptura i Norge?
Som vanligt rekommenderar jag www.senorge.no
Där ser man hur mycket snö det är, hur mycket det är mot normalt, nysnö, senaste dagarna etc.

Topptura i Norge?
Tyin/Filefjell har fått 2-3 dm sen i lördags. Tempen har varit ok men har inte koll på vindpåverkan senaste dygnen.
Var där för ett par år sen.
Statoilmacken har platser för husbil, annars finns det två nätter med tvådagars liftkort i trevliga stugor vid anläggningen. 690 NOK/person.

Tillbaka
Topp