Toppturer runt Kebnekaise, Tarfala och Nallo i april-maj?

Claaaes

Medlem
Hej,
Jag funderar på att försöka hyra en guide och topptura runt Kebnekaise, Tarfala och Nallo nu till våren. Har läst på lite och förstått att det körs mycket heli skiing i området under april-maj? Är det så mycket att det till och med riskerar förstöra upplevelsen? Om man är 2-3 pers som delar på egen guide blir det en rätt saftig kostnad. Då vore det ju trist med en massa oväsen hela tiden om man själv är ute och turar, och att knalla upp till bergssidor som bara är uppkörda :)

stojje

Medlem
Jag tror i alla fall att det är ett såpass stort område du har att röra dig i att heliskiingen inte kommer att påverka dig nämnvärt. Nu är det 20 år sen jag gjorde nån längre skidtur runt kebneområdet senast men då var kruxet transporten från Nikka. Är du där i maj är det risk att det inte finns någon bärande snö eller is i Nikka som det går att köra skoter eller bandvagn på, medans det fortfarande är en massa snö kvar inne i fjällmassiven. Det löser sig om du har helikopter men jag vet inte om de flyger när frjällstationen är stängd

EricKling

Ny medlem
Vi var där sista veckan i april för några år sedan och det var helt ok, känns som helikoptrarna mest håller sig lite längre norrut. Det som stör mest är helikoptertrafiken mellan fjällstationen och Nikka tycker jag. Vi stötte på en guide med grupp i Tarfala och jag har för mig att han sa att de brukar ha kontakt med helikopterguiderna för att se till att de och toppturande guidegrupper inte ska störas av varandra utan välja olika toppar så mycket det går.

Pillard

Aktiv medlem
Vi var där förrförra vintern och det var en del helikoptrar runt omkring men de störde oss inte. Jag vet dock att det varit betydligt mer andra år. Helikoptrarna har ju enorma ytor att använda så de är ju inte lika låsta till stugorna som du är. Därför misstänker jag att de håller sig till lite andra platser.

Claaaes

Medlem
Tack så mycket för infon! Verkar som att det inte blir ett stort problem i så fall.

Guiden jag pratat med nämnde helikopter in som ett alternativ om det är för lite snö i Nikka, som du nämnde stojje. Men kan man vara hyfsat säker på att början av maj inte är för sent på säsongen när det kommer till snötillgången i fjällmassiven?

Ser att stugorna stänger i april dock. Är det tält som gäller i så fall? Läste på STF:s hemsida att säkerhetsrummen som man kommer åt inte är till för att övernatta i.

stojje

Medlem
Inne i fjällmassiven ex tarfalavaggi, unnaräitas och kaskasevaggi är det garanterat snö hela maj. Ibland nån månad till.

Claaaes

Medlem
Tack, kan tänka mig att det ligger kvar så länge.

Någon som kan ge input på boende-frågan om det handlar om maj månad? Är det tält man får rycka med?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp