Toppturs utrustning

shakabro

Ny medlem
Toppturs utrustning
Tjena Freeriders!

Tänkte införskaffa mig ett toppturs kit. Skidor, bindning, hudar och pjäxor. Det jag är ute efter med toppturerna är att köra håriga lines, droppa stort och hitta mycket lössnö. Kommer köra mycket turer kring Narvik, Lyngen och Lofoten.

Vill att de ska kännas lätt att gå uppför men de viktigaste är att de ska vara stabilt, jag vill kunna stå på och köra aggressivt nerför och kunna lita på utrustningen.

Om mig: Vikt 65-70kg Längd: 175cm. Åkt skidor sen jag var 3år. åkstil:aggressivt, laddar stort. Bindningarna jag åker med på mina Armada JJ 185cm och Faction 2.0 177cm är Marker jester som jag har ställt på din12. Är parkåkare från grunden men kört bigmountain/freeride nu dom 4 senaste åren. Pjäxorna jag använder mig av nu är fulltilt dropkick med lite olika flex på tungorna.

Skidorna jag kollat på är:

Black crows freebird 109, Moment tallac 104, G3 synapse carbon 109

Bindningar:

Dynafit beast 14din, Marker kingpin 13din, G3 ION 12 B115 12din

Pjäxor:
Salomon MTN LAB, Dalbello lupo T.I. ID, Lange Free Tour (2017 årsmodell), Dynafit Vulcan

Hudar:

beror på skidvalet?!

Kom gärna med förslag på skidor, bindningar och pjäxor som ni tror skulle kunna fungera!

Tacksam för alla svar! // D

Toppturs utrustning
shakabro sa:
Tjena Freeriders!

Tänkte införskaffa mig ett toppturs kit. Skidor, bindning, hudar och pjäxor. Det jag är ute efter med toppturerna är att köra håriga lines, droppa stort och hitta mycket lössnö. Kommer köra mycket turer kring Narvik, Lyngen och Lofoten.

Vill att de ska kännas lätt att gå uppför men de viktigaste är att de ska vara stabilt, jag vill kunna stå på och köra aggressivt nerför och kunna lita på utrustningen.
Enligt de vanligaste antagningarna ang tech-bindningar är att dom EJ är till för att droppa stort så har du själv diskvalificerat samtliga bindningar du tittat på.

Alltså skulle jag säga att du har kvar Salomon Guardian eller Marker Duke kvar att välja på. Eller skruva ner förväntingarna på vad bindningen ska kunna klara av.

Disclaimer: Nu kommer någon komma och säga att man visst kan droppa stort med tech, och visst be my guest men det är knappast det dom är byggda för och man ska då vara medveten om de eventuella begränsningarna som det kan medföra.

Toppturs utrustning
Tack för svaret
@piglet55 men tror inte att Salomon Guardian eller Marker Duke är ett alternativ eftersom dom väger bly. Vill inte att det ska vara en plåga att gå uppför...

Toppturs utrustning
Kör på ett par beast bindningar, de ska tåla det du vill använda dem till. Åkänsla som en alpin bindning(i alla fall 16)

Toppturs utrustning
Det är olika tådelar på 14 och 16. Beast 14 har beasthäl och tådel från radical. Har aldrig åkt radical-2-tådel så jag vet inte hur den är, men den ser iaf inte lika biff ut som 16-tån. Är antagligen lite lättare dock.

Toppturs utrustning
Okej! Jo såg att beast 14 var en aningen lättare än 16. Känns som att beast 14 borde funka att köra rätt hårt med! vilka skidor bör jag välja? Vill ha rätt mjuka, och lätta med tanke på att jag ska gå uppförs mycket men vill även att dom ska vara stabila och inte fladdra i högre farter.

Toppturs utrustning
Oj du, där finns det hur mycket som helst. Det första som kommer upp i huvudet på "mjuka och lätta" är Armadas skidor, men vill du verkligen ha mjuka skidor om du ska köra stort och hårt? Själv ska jag köra 4frnt raven/beast 16 som nästa setup. Raven är dock rätt styv och jag har inte provåkt än så kan inte ge något utlåtande än :)

Någon skida med träkärna (eventuellt en lätt sådan), kolfiber, gummidämp strax över 100mm i midjan och strax under 2kg/skida borde bli bra. Behöver du twintip? Gillar du kort eller lång radie? Down skis 102 är trevlig om du vill ha något smidigt bakmonterat med lång radie och mjuk tip/hård tail.

Toppturs utrustning
Tallacen är en skida som passar bra in på det du söker som egenskap hos skidan. Byggd på samma plattform som Governor, så kan inte bli bättre om du vill ha en skida som är väldigt direkt och klarar ett dropp utan att vika ner sig.

JBlacksheepsports har ett par i 186 på rea nu också.

Toppturs utrustning
Vill ha en mjuk och lekfull skida som man kan köra butters och små jibbs med men den ska vara stabil vid hårt underlag och klara höga farter bra utan att fladdra. + att den ska vara ganska lätt med tanke på turandet. bindningen tänkte jag sätta 2,5/3cm bakom truecenter. Gillar inte när det är för mycket bakmonterat som dom flesta skidor är när man sätter bindningen på recomended. Gärna ganska kort svängradie om man kör nå hajks i norges skogar när det är sämre väder och flatljus vill man gärna ha något som svänger lätt runt träden.
@chris84
@herrgard

Senast ändrad:
Toppturs utrustning
Hej,
Jag kör på denna med ett par Dynafit Radical ft
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/down-skis/countdown-7-carbon.html

Nu lirar du i en helt annat division än mig gällande ambition på dropp och hopp.
Jag turar dock i de områden du nämner och kommer att besöka Narviksområdet i närtid, och Lyngen liite senare i vår. I år kommer vi dock att köra två kit, -ett lättare/smalare (96-102mm under fot, tipp Rocker, flat tail.., 1250-1400gr/skida) för längre anmarscher och fler höjdmeter, och en lite bredare för de turer med torr och lätt snö (110-112mm under fot). För oss har den riktigt lätta torra snön inte varit närvarande i de Svenska/Norska fjällen de senaste åren, utan det är oftare lite lätt vindpinad, hårdare, eller sorbé-aktig snö:)

Vet de som kör på Hoji och tech bindningar, men även de som har Beasten (14) och 134mm under fot.
Allt efter vad man söker.

Senast ändrad:
Toppturs utrustning
shakabro sa:
dynafit beast 14 + Armada Kufo 103mm eller 109mm kan det vara ett alternativ?
Har inte åkt dem så vet inte hur de känns, men 103an ser iaf ut på pappret som den kan passa. Även Atomic Automatic 102 och Rossignol Soul 7 kan vara värda att ta en titt på.

Toppturs utrustning
Kör du i Norge så skal du väl ha norska skidor?!
Ett par SGN Tunnelvisjon borde vara perfekt :) Men jag är ju lite partisk i och med att jag jobbar med SGN.

Men mer seriöst så är det nog ingen vits i att bränna av massa pengar på kolfiber-skidor. För din typ av åkning så hade jag satsat på et par glasfiberskidor på runt 2 kg (bredd från 100 - 110). Då får du bra åkegenskaper men det är fortfarande tillräckligt lätt att gå med. Där finns det flera exempel: SGN Tunnelvisjon eller Rakkar, 4frnt Hoji eller Raven, Extrem Opinion, etc
De absolut bästa bindningarna som jag har testat och som flera av våra guider kör med är SkiTrab TR2. Lätt, bra att gå med, kontakt med skidan som med en alpinbindning. Enda problemet är att man måste modda pjäxan lite.
Dynafit beast 14 eller Marker Kingpin funkar också.

Har själv Salomon MTN Lab och den funkar fint för att köra stora skidor (standard för mig är SGN Togga 194 som är 120mm under foten). Men Dalbello Il Lupo är nog ett alternativ om du vill ha en riktigt kraftig pjäxa som nästan funkar som en riktig alpinpjäxa. Till nästa säsong kommer en ny Salomon QST 130 som ser riktigt bra ut, kanske kan gå att få tag i nu.

Och så hade jag nog funderat lite över monteringspunkt. Ska du ha långa skidor med twintip och montera långt fram så blir de minst sagt krångliga att göra kickturns med. Så har du tänkt dig att gå många branta turer så kan det vara en vits att gå ner lite i längd för att göra det lite smidigare.

Toppturs utrustning
Att tura med onödigt långa skidor med mycket tailrocker är värdelöst. När det är riktigt brant och man skall slå hakar det upp sej så att säga. En skida med flat eller moderat uppböjning är mycket bättre. På turbetonade skidor har ju även fabrikanterna krympt rockern av denna anledning. Ett bra exempel är Chamskidorna och även Salomon,s mer touringbetonade modeller Hur många åker baklänges när man gått upp?
När man slår i brant terräng behöver man ibland sticka in dalskidan under den andra. Prova med en rockerskida förstår ni vad jag menar.
Earn Your Turns

Toppturs utrustning
Hur funkar Salomon Mtn lab i pisterna? Kan man trycka på som vanligt eller hur beter dom sig? Uppförs är de väl fläckfria? För att vara en "allround".
Funkar de som en pjäxa till allt? Eller skall man spara sina pist pjäxor om man införskaffar sig ett par MTN LAB?

Toppturs utrustning
Zoubolo sa:
Hur funkar Salomon Mtn lab i pisterna? Kan man trycka på som vanligt eller hur beter dom sig? Uppförs är de väl fläckfria? För att vara en "allround".
Funkar de som en pjäxa till allt? Eller skall man spara sina pist pjäxor om man införskaffar sig ett par MTN LAB?
MTN LAB är en turpjäxa som beter sig helvetes bra när man åker!
Lateralt (sidled) märker jag inte så jättemkt skillnad mot alpinpjäxor.
Framåt är de absolut styva nog för det mesta man kan hitta men när det blir riktigt uppkört och slagigt känner jag av att det är en turpjäxa.
Bakåt tycker jag de funkar fint.

Sammanfattningsvis är MTN Lab en grym pjäxa. Jag hade innan en Dalbello Krypton pro och ja jag saknar den i ett hårt och jävligt Åre. Saknar jag den när det är mjukt, knappt men lite. Gåläget är grymt, pjäxan är helt enkelt en fröjd att tura med.

Dalbello Lupo TI är ungefär Krypton pro med tech, det är en alpinpjäxa som väger precis som andra lättare alpinpjäxor 2050g/st jämfört med MTN Lab 1600g/st. Gåläget är över förväntan men det är fortfarande ne tung pjäxa.

Toppturs utrustning
Extrem Opinion 108 179cm, Bindning dynafit beast 14, Hudar: G3. Pjäxa: Lange Free tour eller Dalbello Il Lupo! Känns som en bra setup!? eller har ni något annat förslag?

Senast ändrad:
Toppturs utrustning
Allt jag tänker säga är att du måste prova pjäxorna i butik innan du köper, totalt slöseri av tid och pengar att bestämma sig för en pjäxa innan du ens provat den.

Bestäm dig för hur mycket prestanda du vill ha uppför/utför och gå sedan till din närmsta bootfitter och hoppas att deras utbud är bra på tursidan!

(Sen provade jag nyligen 4FRNT Raven och kan säga att det kanske är den bästa skida jag åkt på.)

Toppturs utrustning
Vattendroppe sa:
Zoubolo sa:
Ping
@xviggenx
Den är bra, riktigt bra.
Visst inte i klass med mina Lange RS men den slår ju ett par halvtrötta Pinnacle 110:or varje dag!

Om du inte är en stor person med många kilo runt skelettet, heter Erik "Demonen" Sunnerheim eller råkar vara borgmästare i Stomptown så skulle jag nog vilja påstå att MTN Lab och lillasyskonet MTN Explore nog är en helt duglig pjäxa för allsköns vanlig piståkning och det du kan tänkas vilja hitta på med dina fri-ökningslagg av varierande bredd.

Visst ska jag bränna lundsrapp och slakta manchester med mina Redster är det inte MTN Lab jag kliver in i garderoben efter men skulle jag jobba som skidlärare (igen) och vara ute mycket i pjäxorna i varierande förhållanden så är det definitivt skon jag skulle sträcka mig efter. Men det är mina egna personliga preferenser.

Jag vet att
@Glisseur håller sina (förhoppningsvis) Lupo Carboing Ti väldigt väldigt hårt, så visst finns det bra skor att tillgå som funkar bra till det mesta du kan tänkas vilja hitta på.

Toppturs utrustning
herrgard sa:
Det är olika tådelar på 14 och 16. Beast 14 har beasthäl och tådel från radical. Har aldrig åkt radical-2-tådel så jag vet inte hur den är, men den ser iaf inte lika biff ut som 16-tån. Är antagligen lite lättare dock.
Jag kör radical 2.0. Funkar riktigt bra. Lite elasticitet i tådelen vilket är bra när det är lite slagigt, men det som framförallt är bra tycker jag är förspänningen i häldelen. Har inte kör Beast 14 eller 16, men tror att 14 funkar för de flesta. tådelen på 16 ser ju biffigare ut, vet dock inte hur mycket som är verklig funktion och hur mycket optisk upplevelse det är i det, fjädern sitter ju i häldelen...

Tillbaka
Topp