Topptursbindning: nya Marker Cruise och SkiTrab?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
En trådsanning har blivit att ATK är bästa bindningen för topptur och Shift bäst för kombinerad lift/topptur.

Visst, Fritschi och Dynafit förekommer åxå i diskussionerna.

Men hur är det med SkiTrab?
Och Marker har just släppt en ny (ersätter Alpinist och King pin?)

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tycker den lägger sig fint i Markers utbud mellan alpinist och kingpin. Häl som kan flexa lite, ställbar utlösning både i sidled och uppåt och markers fungerar väl numera helt okay? Vikten är väl i alla fall bättre än dynafits rotation.

Svårt att se om man står med hälen på plattan bak dock, det tycker jag gör mycket för åkkänslan. Min atk-platta kan man justera höjden på och det behövs, turpjäxorna verkar variera en del i tjocklek.

Prismässigt önskar man väl alltid att allt vore billigare :D

Svårt att se om man står med hälen på plattan bak dock, det tycker jag gör mycket för åkkänslan. Min atk-platta kan man justera höjden på och det behövs, turpjäxorna verkar variera en del i tjocklek.

Prismässigt önskar man väl alltid att allt vore billigare :D
Innebär detta att man kan ställa delta på atk så att man får samma som på sina favoritbindningar? hur mycket inställnings-mån finns det?

Jag hade egentligen bara tänkt fråga vilken tech-bindning som har det bredaste monterings/hålmönstret?

Innebär detta att man kan ställa delta på atk så att man får samma som på sina favoritbindningar? hur mycket inställnings-mån finns det?

Jag hade egentligen bara tänkt fråga vilken tech-bindning som har det bredaste monterings/hålmönstret?
Nej, man hänger fortfarande i pinnarna och deras fasta höjd. Man kan justera plattan så hälen kommer i rätt höjd och får stöd så man slipper den lite vaga känslan man kan få från häldelen i tech annars. Du kan sätta plattor under bindningen när du monterar den för att höja för få mindre delta. Kräver längre skruvar också. Har nog bara sett höjning av tådelen.

Marker alpinist ska tydligen vara rätt neutral från början så man slipper höja tådelen. Cruise kanske är likadan 🙂

Spontant så tycker jag att justering av hälhöjarba ser ut att bli betydligt krångligare än på KingPin vilka är supersmidiga. Så ett stort steg åt fel håll.
Men om den gröna "plutten" på framdelen är nått form av stopp för pjäxan så den ligger rätt i längsled när man ska klicka i så är det ju ett framsteg.
Men då måste " plutten" vikas undan på någon vis automatiskt när man klickar i eller spänner upp för att gå?
Lite lättare är ju trevligt också

Tillbaka
Topp