Topptursparadis i södra fjällvärlden?

steglund

Aktiv medlem
Jag funderar på att ge mig ut på en renodlad topptursvecka med familjen det kommande sportlovet och undrar om någon har ett bra tips på ett lämpligt område i den svenska fjällvärlden, från Jämtlandsfjällen och söderut.
Vår ambition är att bo i en vanlig stuga och göra dagsutflykter med bil därifrån. Inga långa anmarscher från parkeringen och inga övernattningar ute i det fria. Ingen helikopter-transport. Kanske hjälp av skoter/vessla någon dag. Närhet till liftar och pistade backar är egentligen ointressant, men det är ofta där de tillgängliga bergen finns.
Fjällen runt Storulvån hade kunnat vara kanon, men de känns lite exponerade i februari. Alternativa turer i skyddande skog kan vara bra att ha tillgång till.
Hur är Funäsfjällen när det gäller toppturer? Fallhöjderna känns lite begränsade, men det kan finnas en samling av olika turer att välja på där.
Finns det något annat, mindre känt ställe som är optimalt för turer för egen maskin, med stighudar?
Norge har nog mer att bjuda på I det avseendet, men av någon anledning vill jag hålla mig i Sverige.

topptur med barn en hel vecka låter vågat om du frågar mig.
Jag skulle nog rekommendera Bydalen: då kan ni åka i lift några dagar och har lättillgängliga toppturer (som även kan starta med liftarna). Ganska väderskyddat och fin skogsåkning.

Annars är Ljungdalen fint. Finns bra topptursmöjligheter både i skog och upp på fjället. Med skoterskjuts till Helags kan ni få en dag då hela familjen får känna på högalpin miljö och stort berg. Om snön vräker ned så kan ni åka i Dunsjöliften ;)

topptur med barn en hel vecka låter vågat om du frågar mig.
Jag skulle nog rekommendera Bydalen: då kan ni åka i lift några dagar och har lättillgängliga toppturer (som även kan starta med liftarna). Ganska väderskyddat och fin skogsåkning.

Annars är Ljungdalen fint. Finns bra topptursmöjligheter både i skog och upp på fjället. Med skoterskjuts till Helags kan ni få en dag då hela familjen får känna på högalpin miljö och stort berg. Om snön vräker ned så kan ni åka i Dunsjöliften ;)
Jag skrev förvisso familjen, men barnen är mellan 16 och 23 år och har inget emot lite knatande. Dessutom kanske de inte följer med av andra anledningar. Eventuellt blir det bara hustrun och jag. 🙂

Tack för tipsen! Ljungdalen kanske kan vara något?

Någon som vet hur mycket intressant Städjan och Nipfjället vid Idre har att erbjuda?

Jag skrev förvisso familjen, men barnen är mellan 16 och 23 år och har inget emot lite knatande. Dessutom kanske de inte följer med av andra anledningar. Eventuellt blir det bara hustrun och jag. 🙂

Tack för tipsen! Ljungdalen kanske kan vara något?

Någon som vet hur mycket intressant Städjan och Nipfjället vid Idre har att erbjuda?
Städjan/Nipfjället är lättillgängligt men inte så upphetsande. Dessutom ligger det i nederbördsskugga. Jag skulle aldrig spendera mer än 1 dag där (för att knata upp på Städjan då).
Om ni åker till Ljungdalen kan ni stanna till och gå upp på Städjan sen fortsätta färden mot riktiga fjäll ;). 16 och 23 åringen blir nog glada om ni hyr skoter och blåser upp till Helags någon dag. Dessutom är de ju tillräckligt gamla för lite högalpina äventyr!

Är nog Funäsfjällen som gäller,Helags var det sista turen för säsongen 20/21 (blomkåls-skare gör ingen skidåkare lycklig) bra tur.
IMG_5498.JPG
Blir det dump hade jag gått all in för Storskarven.
Går säkert att få bra skidåkning men det underlättar med skoter i värsta fall lift.
Osäker,kontakta kungarna i Osthang dom har järnkoll på läget.
Trevlig tur.

Har tillbringat tre sportlov i Storulvån och kan säga att det inte är trångt. Har åkt själva på storsnasen och klumparna alla tre åren. Getryggen är det lite mer folk på men inte många.
Nipfjälle/Städjan är avverkat på en dag som tidigare nämnts.
Grövelsjön har några åk som är trevliga, kan även kombineras med Städjan/Nipfjället. Har tillbringat 3-5 dagar där några gånger och det räcker.
Kolåsens fjällhotell , strax norr om Åre så kanske lite högt upp har Skäckerfjällen som hemmafjäll. Har inte varit där själv men planerat resa några gånger och siktar på att besöka i vinter/vår.

Skulle säga att Storulvån/Sylarna har allt man kan önska sig i södra fjällvärlden. Stanna och går kring Storulvån för enkelt toppturande, och ha Sylarna som en inspirerande möjlighet (ta vesslan dit, och kör en dag, -om man kan komma tillbaka samma dag med vesslan..)

Man kan alternera mat hemma, och lyxa till det med mat på Storulvåns fjällstation. Vid katastrof-före kan man ha liftburen åkning i Storlien, eller tom Åre som plan B och C.

Skulle säga att Storulvån/Sylarna har allt man kan önska sig i södra fjällvärlden. Stanna och går kring Storulvån för enkelt toppturande, och ha Sylarna som en inspirerande möjlighet (ta vesslan dit, och kör en dag, -om man kan komma tillbaka samma dag med v
Vesslan från Storulvån är väl borttagen?

Jag tror att vesslan var borttagen pga covid, men det bästa är att kolla med stfs anläggning, storulvån.

Jag tror att vesslan var borttagen pga covid, men det bästa är att kolla med stfs anläggning, storulvån.
Tror det har att göra med antalet turister ökat och renarna blir stressade.
Jag hittar inget om detta på nätet men på Sylarnas STF sida står det inget om vessla längre så det är nog slut på det.
Förövrigt så ligger väl Sylarna pyrt till när det handlar om markarrende, dagens avtal går ut om två-tre år. Samerna i området verkar halvimponerade över turismen.
Storulvån ( marken) ägs av STF så det är lungt.
Blev en del utöver trådens ämne, sorry.
Hoppas ni hittar resmål som passar.

Storulvån är fint men begränsat med stugor att hyra (STF är ganska dyrt). Vid snöfall eller dåligt väder går det inte att åka vid Storulvån. Om du ska till Sylarna den här vägen så har du 19 km på platten att se fram emot. Enkel väg. (Sylexpressen lär knappast öppna igen).

Från Ljungdalen går det faktiskt att åka skoter till (baksidan av) Sylarna. sen har du ca 4 km anmarsch fram till bergen.

andra topptursalternativ:
Huså: finns massor av fin skogsterräng som ger 300 höjdmeter i området. Nordsida och bra med snö.
går ni upp på Västerskutan (eller Åreskutan) så får ni ett åk med 800-1000m fallhöjd. Tar ni liften upp så slipper ni gå 230 höjdmeter...

Från Huså har ni 4 mil upp till Skäckerfjällen: Anjeskutan funkar som dagstur (de andra fjällen i området kräver mer). och vill man känna av hetsen i Åre så är det inte långt bort...

Borgafjäll är på gränsen Jämtland/Västerbotten (kanske gränsen för "södra fjällvärlden"?). lite längre bort men fin väg dit.
Finns flera lättillgängliga toppar med upp mot 800 höjdmeter. Vid dåligt väder åker man naturligtvis i liftarna som ger 290 m fallhöjd i utglesad skog.

Senast ändrad:
Storulvån: Jag tror det är bästa alternativet? Finns mycket att välja på, kort anmarsch. Klart mer åkning är Funäs. Mer varierat än Bydalen. Vill man inte bo hos STF i Storulvån (då tänker jag främst pga hög prisnivå) borde det nog gå att hitta billigt boende i Handöl? Snasahögarnas stugby? Borde ligga ute på Blocket?

Jag åkte vessla ut till Sylarna i februari 2021. Togs den bort senare under säsongen alltså? Tänker att Covid härjade ganska bra även i februari, så jag tycker det låter lite märkligt att det skulle vara anledningen.

Jag åkte vessla ut till Sylarna i februari 2021. Togs den bort senare under säsongen alltså? Tänker att Covid härjade ganska bra även i februari, så jag tycker det låter lite märkligt att det skulle vara anledningen.
Har inget med Corona att göra.

Bilagor

• 39B83308-416F-4BC5-9CE2-750E95EEC701.png
    39B83308-416F-4BC5-9CE2-750E95EEC701.png
    39.7 KB · Besök: 239
Är det samma art som glider runt på åreskutan och ockuperar vägar i norr? När ska någon sätta ner foten mot samerna? Eller åtminstone balansera upp rättigheterna med vissa skyldigheter. Som att transportera turister med skoter, eller använda vägen mot Storulvån. Som tur är har vi Trafikverket som åtminstone räddade vägen ut dit. Tack!
Har inget med Corona att göra.

Är det samma art som glider runt på åreskutan och ockuperar vägar i norr? När ska någon sätta ner foten mot samerna? Eller åtminstone balansera upp rättigheterna med vissa skyldigheter. Som att transportera turister med skoter, eller använda vägen mot Storulvån. Som tur är har vi Trafikverket som åtminstone räddade vägen ut dit. Tack!
Det finns mycket att säga om hur samerna har bemötts genom åren och vilka rättigheter och skyldigheter de har och bör ha, men den diskussionen tycker jag att vi tar någon annan stans. Nu var det tillgängliga topptursområden jag frågade efter, oavsett omständigheter.

Tack för tipsen allihopa! Kanske är det ändå värt att satsa på Storulvån? Fjällen där håller onekligen en annan kaliber och som @Almen1 skrev - vid sämre väder går det att söka sig till Storlien, Meråker eller Åre istället.

Tack för tipsen allihopa! Kanske är det ändå värt att satsa på Storulvån? Fjällen där håller onekligen en annan kaliber och som @Almen1 skrev - vid sämre väder går det att söka sig till Storlien, Meråker eller Åre istället.
Är vädret tillräckligt illa så stängs vägen från Storulvån. Kan vara bra att komma ihåg.
Åka på getryggen går i de flesta väder, sen finns det kortare åk bland träden både på getryggen och på andra sidan Handölan.

Är vädret tillräckligt illa så stängs vägen från Storulvån. Kan vara bra att komma ihåg.
Åka på getryggen går i de flesta väder, sen finns det kortare åk bland träden både på getryggen och på andra sidan Handölan.
Ytterligare ett argument att hyra stuga i Handöl. Tidigt på vintern finns risken att vägen stänger, semestern är slut och bilen blir kvar i Storulvån. Dumpar det snö, ök till Meråker. Kan vara riktigt bra! https://www.stugbasen.com/hyra-stuga/handöl/

nyfiken, hur blev det?
(eftersom frågan gällde områden i södra fjällvärlden antar jag antar att sportlovet har passerat)

nyfiken, hur blev det?
(eftersom frågan gällde områden i södra fjällvärlden antar jag antar att sportlovet har passerat)
Det blev en mycket trevlig vecka i Storulvån. Jag var lite orolig för att vädret skulle vara bistert och rått i den delen av fjällvärlden så tidigt på säsongen, men det var ingen fara. Alla dagarna bjöd på helt OK åkmöjligheter. Dagar med dålig sikt går det att hitta fin åkning på andra sidan Handölan eller längs sluttningen bort mot Ulvåtjärn, precis som @Christiam skrev. Korta men roliga åk. Det gäller bara att se upp för de branta läsluttningarna och hängdrivorna - det fanns gott om sådana där.
Vägen är definitivt ett orosmoment vintertid. Under vår vistelse stängdes den tre gånger och hemfärden blev stressig p g a tidigarelagd transferbuss. Just nu sägs den ha öppnat efter att ha varit stängd i två dygn:
Boendet på fjällstationen blir onekligen klart dyrare än att hyra en stuga, men å andra sidan öppnas möjligheterna för att stifta nya bekantskaper och hitta åksällskap utanför den egna gruppen.
För den som vill laga egen mat, är det nästan en förutsättning att handla i förväg. Utbudet i den lilla butiken på plats är väldigt magert.
Stämningen var lugn och avslappnad. Vecka 8 var inte precis högsäsong, så det var verkligen inte trångt. Att mellanlanda ett par timmar i Åre på hemvägen kändes som att komma till civilisationen på steroider.
En vecka som gav mersmak - det kommer säkert att bli fler renodlade toppturs-semestrar framöver.
Det blev för övrigt bara hustrun och jag. Barnen var upptagna med annat och är tillräckligt gamla för att klara sig på egen hand.
image4.jpeg

Det blev en mycket trevlig vecka i Storulvån. Jag var lite orolig för att vädret skulle vara bistert och rått i den delen av fjällvärlden så tidigt på säsongen, men det var ingen fara. Alla dagarna bjöd på helt OK åkmöjligheter. Dagar med dålig sikt går det att hitta fin åkning på andra sidan Handölan eller längs sluttningen bort mot Ulvåtjärn, precis som @Christiam skrev. Korta men roliga åk. Det gäller bara att se upp för de branta läsluttningarna och hängdrivorna - det fanns gott om sådana där.
Vägen är definitivt ett orosmoment vintertid. Under vår vistelse stängdes den tre gånger och hemfärden blev stressig p g a tidigarelagd transferbuss. Just nu sägs den ha öppnat efter att ha varit stängd i två dygn:
Boendet på fjällstationen blir onekligen klart dyrare än att hyra en stuga, men å andra sidan öppnas möjligheterna för att stifta nya bekantskaper och hitta åksällskap utanför den egna gruppen.
För den som vill laga egen mat, är det nästan en förutsättning att handla i förväg. Utbudet i den lilla butiken på plats är väldigt magert.
Stämningen var lugn och avslappnad. Vecka 8 var inte precis högsäsong, så det var verkligen inte trångt. Att mellanlanda ett par timmar i Åre på hemvägen kändes som att komma till civilisationen på steroider.
En vecka som gav mersmak - det kommer säkert att bli fler renodlade toppturs-semestrar framöver.
Det blev för övrigt bara hustrun och jag. Barnen var upptagna med annat och är tillräckligt gamla för att klara sig på egen hand.
Låter som det blev en toppenvecka!(y)

Tillbaka
Topp