Toppturssällskap i Hemavan

agrindga

Medlem
Jag kommer att spendera resten av mars månad i Hemavan i toppturandets tecken. Nu undrar jag ifall det möjligen finns någon eller några som skulle vara intresserade av någon topptur tillsammans.

Jag är en 31-årig glad finländare från Kristinestad i Österbotten, Finland. Jag har en färsk Slao Lavin 1 examen, så jag har ok koll på laviner, lavinterräng, tranciversök etc. Tidigare har jag turat här i Hemavan, en del i alperna och i Lofoten/Västerålen. Eftersom jag för tillfället är här ensam så söker jag sällskap av trivsamhets skäl, men också den säkerhetsmässiga aspekten spelar så klart roll. En topptur alltid blir trevligare i sällskap med likasinnande. Jag har bil och kan därför också tänka mig att dra till Mo i Rana någon dag (Tortenviktinden?) om vädret tillåter.

Om det finns någon som vill hänga med mig på topptur kanske redan till hälgen när det utlovas fint väder, eller också inkommande vecka 13 så svara gärna här, eller släng iväg ett mail till anton.grindgards(a)gmail.com

/Anton

Hej!
Jag (en av de lokala idioterna) och några av mina kompisar som även de är födda och uppvuxna i Tärnaby/Hemavan har på senaste tiden börjat härja mer och mer i kobåset och andra mer utsatta platser.
För oss blir det mestadels bootpack då vi oftast vill åt de ställen där hudar ej biter särskilt bra. Men vi är iaf ofta ute omkring och har oss, för lite äldre och mer hudningsbenägna förmågor finns det ett stort antal som är ute, några av de åker snowboard däribland Berglund sönerna, men de är otroliga ute människor.
Dessa är kanske lite svårare att komma i kontakt med, MEN om du vill ha större chans att träffa några av dessa så skulle jag rekommendera dig att gå på Fjällcenters En Trappa Upp (Puben) även Högis (Nattklubb/Galej) och göra dig bekant med de som jobbar där och de som hänger runtomkring och ta det därifrån.

Annars är det bara att fråga någon som är runt Kungsliften och upp vid Vårtan om du får hänga på, oftast är det ett solklart Ja om de (vi) inte ska ha något hemligt för sig.

Blev otroligt rörigt det här, men det ska nog inte vara några problem att hitta en kompanjon eller 2.

// Fredrik Corin

Senast ändrad:
Hej!

Tack för snabb respons och bra förslag. Det blir att dra ut på puben nån kväll nu. :) Eller så kanske vi ses uppe vid kungs/kobåset!

/Anton

Hej, Jag går på topptur så fort vädret tillåter! Går med skins och gärna en bit bort ifrån vårtan som
@cookiedough pratar. Anledningen är att jag gärna går en stund extra för komma till helt orörda åk. Ska ut på tur imorgon, inte bestämt vart än får se hur det kommer blåsa inatt, så bestämmer jag mig imorgon.

TomasGothberg sa:
Hej, Jag går på topptur så fort vädret tillåter! Går med skins och gärna en bit bort ifrån vårtan som
@cookiedough pratar. Anledningen är att jag gärna går en stund extra för komma till helt orörda åk. Ska ut på tur imorgon, inte bestämt vart än får se hur det kommer blåsa inatt, så bestämmer jag mig imorgon.
Tomas, helt orörda åk är ju inte särskilt svårt att få eller har ni kört upp allt nu med helikoptern? Du har ju sådan tur.

Hej Tomas

Jag tänkte också gå på tur imorgon. Eftersom jag nu planerar mina turer utifrån ett "ensam" perspektiv så har jag valt väldigt säkra vägval/turer. Min plan är att gå upp på Dalåijve (stavning?) imorgon. Tänkte göra turen med hjälp av kungs eftersom jag då lättare kan gå och åka i relativt säker terräng.

/Anton

cookiedough sa:
Tomas, helt orörda åk är ju inte särskilt svårt att få eller har ni kört upp allt nu med helikoptern? Du har ju sådan tur.
Sant, Så länge man håller sig borta ifrån de 2 första åken ner ifrån vårtan så får man nästan helt oröda åk. Men imorgon kommer det nog vara extremt fint efter all vind vi hade idag, blåste nog in en hel del i båset idag, får bara ha lite extra koll på lavinrisken... Men min förhoppning är att imorgon blir en av de bättra dagarna snömässigt under säsongen. :)

Senast ändrad:
Kan man fråga här hur man kommer igång med toppturer? Aldrig gjort det. Är det bäst att gå via guidad tur eller att hitta någon själ som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Det absolut viktigaste med toppturer är säkerheten. Se till att skaffa komplett lavinutrustning (tranceiver, spade och sond), försäkra dig om att både du och ditt sällskap kan använda den och har åtminstone grundläggande kunskap om laviner. Bäst är om du går en lavinkurs.

Att börja med guidade turer är en bra start. Då får du låna lavinutrusting så att du slipper köpa allt innan du vet om toppturande är något för dig. Dessutom går du med en guide som har koll på laviner, lokala snöförhållanden och var du hittar fina åk. Med lite tur hittar du även likasinnade som du sedan kan tura med på egen hand.

Kör hårt och lycka till!

Tillbaka
Topp