Topptursskidor kring 95 mm - Zero G 95, Extrem Fusion 95 Carbon etc…?

psortti

Aktiv medlem
Jag skall köpa upp mig på ett par topptursskidor i kategorin 95 mm på kommande när det blir rea.
Skall vara lätta att tura med (skall förses med lätta tech-bindningar), för en store kille, 190 cm, +90kg.

Har kikat lite på Zero G 95 och Extrem Fusion 95 Carbon. Har forumet några synpunkter? Tips på andra lagg?

Fusion 95 Carbon gillar jag. Lite lagom direktionell utan att tappa följsamhet. Ganska mycket pulver kvar i den också, avseende trots att den är upplättad. Jag kan även köra den som full on pist/frontside med alpinsko, men jag är ganska lätt på fötterna. Så för mig är det det något köttigare och tyngre alternativet här.

En annan som jag vill framhålla som är mer åt turlätt är Voilé Hyper V6. Den är klart nättare än Fusionen, speciellt om man väljer en längd kortare än standard alpinval. Jag har den i 178 (Fusion i 186) och gillar den _skarpt_. Lätt. Riktigt lätt. Och har en surfig känsla som är svårslagen. Det ser inte ut så rent geometriskt med sin ganska direktionella grundaura, men den är förjädra go faktiskt. Lätthet i kubik, men den håller ändå ihop skapligt. Ska man köra den som rent turverktyg, vilket jag skulle rekommendera, kan man dessutom få den i sk BC-version, med fiskfjäll. Det är den jag har, och det är briljans och livskvalitet samlat i en skida. Dyr är den också, vilket ju automatiskt gör den bättre givetvis. Ju mer man betalar desto bättre vill hjärnan att den ska vara. Det är sen gammalt.

Jag gillar mina BC Camox Freebird. Inte överdrivet lätta men lätthanterliga, går bra i lite stökig snö. Är själv en bit över 190 och runt din vikt. Har ett par ATK Raider 13 Evo på, fantastisk bindning.

Hyrde ett par Fusion Carbon i förra veckan. Är 193 cm och 90+ kg. Tyckte dom var underbara. Lätta och väldigt roliga. Går nu i köptankar.

Jag gillar Salomon MTN 96 Carbon. Dom är stabila och pålitliga, har funkat bra på alla underlag jag har har hunnit testa. Dom sticker nog inte ut på nåt men när man turar är ju underlaget lite vad det är och då uppskattar iaf jag att skidorna är pålitliga och ganska lättåkta.

Jag har Zero G 95 som jag köpte på rea på sportconrad inför förra säsongen( tror fortfarande de finns kvar). Tycker de är förhållandevis styva för sin vikt och funkar bra på klassiska nordiska blandade snöförhållanden

BC Navis freebird, lätt, relativt stabil och riktigt mysiga i all form av snö förutom på is!

Jag tror det klokaste du kan göra är att börja med att fundera på vad du prioriterar i en skida, eftersom de två du kikat på är relativt olika skidor även om båda är ganska "toppturiga".

Zero g 95 är extremt lätt, med en väldigt oldschool/klassisk shape, är ganska oförlåtande och vill åkas närmast preussiskt. Kolfiberstinn och med en väldigt direkt schvung i responsen och blir, pga den extremt låga vikten, fort väldigt brötig vid lite tradigare snö.

Fusion 95 carbon är märkbart tyngre, har en betydligt mer modern shape, är mycket mer förlåtande och motsätter sig inte alls att leka runt och dumma sig, kanske till och med hamna i baksätet för att man gjorde nåt lite knasigt. Mer träkänsla i skidan, mer balanserad i responsen och betydligt tryggare i tjorvigare snö.

Utan lite djupare info blir informationen du får här basically bara folk som spottar ur sig vad de har för skidor som är ungefär samma du beskriver och, ärligt talat, bara marginellt mer värdefullt än att gå in på sport-conrad och filtrera turskidor på 90- 100 mm midja och under nån vikt du förmodligen arbiträrt väljer som "tillräckligt lätt".

Senast ändrad:
Rossignol Escaper 97 Nano, hyfsat lätta men väldigt bra allroundegenskaper.

Völkl Rise Beyond 96 också ganska kompletta.

Tillbaka
Topp