Total medvridning för effektivaste skäret?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Tyngden på dalskidan! Överkroppen riktad mot falllinjen! Ja, så är jag upplärd att köra skidorna.

De senaste åren tycks det dock som regelboken är totalt omskriven och det som gör mig mest förvirrad är medvridningen. Medvridningen som var no,no bara för några år sedan är nu snara yes, yes oh yäää!

Så, vad gäller? Total medvridning i alla typer av svängar? Kanske till och med kryddat med en väl tilltagen portion förvridning? Eller är det medvridning i stora svängar och motvridning i korta (snäva) svängar som gäller?

Tacksam för svar!
MM

Jo, jag har noggrannt läst texten, studerat bilderna och försökt tillämpa i praktiken. Fungerar bra i stora svängar, men hur är det i kortsväng? I kortsväng faller jag lätt tillbaka i klassisk motvridning!

/MM

Personligen så åker jag "med" skidorna väldigt mycket, medåkning/medföljning. Följer skidorna, vill varken ligga före eller efter skidorna med överkroppen. Undantaget är självklart frenetisk kortsväng, puckel, hoppkort i rännor och liknande.

En skön grej som jag gillar när man carvar är att i slutet av svängen dra fram ytterarmen lite ör att få med sig ytterskidan fram. Kan ge en rejäl kick och skjut ut ur sväng och så pang in i nästa. Skön medåkning/medföljning!

Men som sagt, det är bara min personliga åsikter. Hoppas tråden får fart, jag älskar dessa tekniktrådar :)

Senast ändrad:
Min uppfattning är att man alltid har "satt an" svängen med en "medvridning".
Man startar ju sväng med skidor riktade "åt sidan" och kroppen nedåt backet. Det blir ju väldigt tydligt medvridning.
Den felaktiga medvridningen uppstår när du passerat fallinjen och en medvriden kropp fortsätter att vrida dina skidor uppåt, från fallinjen.
För det är ju i fallinjen man vill åka, eller?
Fast jag ju är ju upplärd enligt den "gamla skolan".

Haj

Intressant frågeställning, har funderat en del över detta.

Vad gäller freeriding så tror jag det kan vara kraftbesparande och/eller kraftökande att vrida upp höft och ev. överkroppen, samt att låta ytterarmen följa med i svängen.
Dock undrar jag om inte det är bäst att lämna den tekniken och åka med överkroppen i fallinjen när det blir riktigt snorbrant? Exempelvis vid hoppsvängar. En annan fördel med att låta bli medvridet kan vara vid klurig åkning då man helt plötsligt måste ångra en påbörjad sväng och ta en ny väg, ofta illa kvickt. Känns som att man med medvrid kommer att ha "längre tillbaks" och inte kan ändra sväng lika kvickt?
Fler som tänker så här eller är jag helt ute och cyklar?

Håller helt med Nojlas. Hoppsväng med medvrid är ju SJUKT segt. Vid kortsväng, hoppkort, snorbrant och klurig åkning så är jag betydligt mer diciplinerad med överkroppen för att vara snabbare, hänga med och behålla balansen.

För att få maximalt tryck så behöver du hålla överkroppen i falllinjen och därmed blir det en liten motvridning. Kolla på alpina tävlingsåkare, ju mer du kan hålla överkroppen still neråt i fallinjen desto bättre är det.

Bilderna som illustrerar dåtidens och nutidens carving tycker jag är är ganska intressanta.

"Nutidsbilden" visar att man ska luta in hela kroppen, lutar man in hela kroppen är det lätt att få en så kallad "innerskida" och trilla. En blandning av dom båda är vad man bör sträva efter. Att ha underkroppen (från midjan och ner) som "nutidsbilden" illustrerar men att man åker med höft. Svårt att förklara men att man föröker få en vinkel i höften som gör att överkroppen är som "dåtidsbilden". Det gör att man får mer tryck på ytterskidan, mer kräm i svängen och stabilare åkning, minskad risk för innerskidor alltså. Sedan kommer armarna, armarna bör hållas som på "nutidsbilden".

Benen skall pendla under överkroppen (som skall vara ganska "stilla") och skäret skall ligga på båda skidorna, mest på ytterskidan. Överkroppen skall vara något framåtlutad med bröstet mot fallinjen, förutom i stora svängar där bröstet går med svängen litegrann. Armarna skall vara ganska långt framskjutna och stilla, alltså inget flaxande.
Detta är riktlinjer för tävlingsåkare (banåkning) men enligt mig har dessa åkare (världscupen) bäst skidteknik.
Lycka till i backarna!

Om vi ser till riktig carving så är det väll medvridning som gäller eftersom man får ner innerskidan längre (mindre vinkel mellan ben och skida) och då kan man lägga mer tryck på innerskidan eftersom man behöver luta innerskidan mer när den har kortare väg att gå än dalskidan. Och det borde resultera i att man får bättre kant grepp, ju större yta i snön ju bättre fäste. Lite det som hendyxx propsar på om jag inte helt missförtåt.

I kortsväng eller hopsväng håller jag helt med föregående talare att man ska ha överkroppen riktad i falllinjen för att inte behöva förflytta kroppen lika mycket.

Rätta mig om jag har fel men det är så här jag tror jag gör när jag åker, svårt att sitta hemma och föreställa sig hur det man gör.

Senast ändrad:
om bara vill ha en perfekt sväng är det bra med medvridning, när det kommer till att kunna ta en till eller akta träden eller åka där du tänkt är ju en del motvridning ett måste, blir det snävt måste du jobba med hela kroppen för att ta dig dit du vill alltså motvridning. annars är det som du säger stora svängar du kan slänga på medvridning, eftersom du inte ska ändra din kurs lika tidigt. annars skulle jag vilka säga att, för att uppnå den perfekta carvingsvängen med ett bra tryck ur svängen använda medvridning till sitt yttersta utan att ta bort svängförmågan!

Jag startade en tråd om detta ämne för ett tag sen och fick en hel del vettiga svar så jag kopierar in den tråden också... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=50060

Sen den förra frågan skrevs har jag provat en del med detta och upptäckt att en liten framtryckning av "dal-armen" och därmed en liten medvridning från mitten av svängen och framåt ger en ganska bra kraft i svängen, så länge man samtidigt trycker höften in mot centrum ordentligt.

Pillard! Utmärkt ... den där missade jag! Om jag nu förstått det hela rätt är det alltså medvridning i större vidare svängar som gäller medan motvridningen är kvar i kortsväng. Men visst är det väl så att Byggmark & Co till stor del även tillämpar medvridning i slalomspåret (mindre framgångsrikt i vinter ...), eller är detta något annat?

/MM

medvrid carving
motvrid old school = kortsväng o brant

är inte det det lättaste sättet att sammafatta på ?

den som kör medvrid när d e brant får gärna skicka en länk till en film så jag får se hur dom inte snurrar ner för hela branten =)

Pillard sa:
E_Rockner sa:
valdemarz sa:
every turn is a sign of fear...kropp+skidor rakt ner i fallinjen alltid...så slipper man tänka på med- eller motvridning...
instämmer helt och hållet med föregående talare :D
Problemet är väl snarare att skidåkningen blir ganska så jäkla tråkig i så fall?
tsssss....chicken.....

nämen om man ska va seriös....själv har ja blivit upplärd att medvridning e bajs...tränarna drämde käppar i huvet på en om man uppvisade minsta tendens till medvridning av överkroppen...

valdemarz sa:
Pillard sa:
E_Rockner sa:
Problemet är väl snarare att skidåkningen blir ganska så jäkla tråkig i så fall?
tsssss....chicken.....

nämen om man ska va seriös....själv har ja blivit upplärd att medvridning e bajs...tränarna drämde käppar i huvet på en om man uppvisade minsta tendens till medvridning av överkroppen...
Hehe, ja det är väl det som vi alla egentligen undrar över. Vi säger ju som du att det har varit jätteviktigt och sen helt plötsligt ser man folk åka helt annorlunda. Men som vi även säger här, när du går på kortsväng så måste man ju fortfarande hålla bröstet i fallinjen...

Pillard sa:
valdemarz sa:
Pillard sa:
tsssss....chicken.....

Hehe, ja det är väl det som vi alla egentligen undrar över. Vi säger ju som du att det har varit jätteviktigt och sen helt plötsligt ser man folk åka helt annorlunda. Men som vi även säger här, när du går på kortsväng så måste man ju fortfarande hålla bröstet i fallinjen...
beror nog mycket på lathet, att folk åker annorlunda mot vad de blivit upplärda att göra...

valdemarz sa:
Pillard sa:
valdemarz sa:
tsssss....chicken.....

beror nog mycket på lathet, att folk åker annorlunda mot vad de blivit upplärda att göra...
Kan nog också mycket bero på att många av oss lärde sig åka skidor på 80-talet, eller ännu tidigare. Då såg skidor ut på ett visst sätt, sen har det ju hänt en del med materialutvecklingen sen dess och när skidorna ändras så ändras ju även den optimala tekniken.

Pillard sa:
E_Rockner sa:
valdemarz sa:
every turn is a sign of fear...kropp+skidor rakt ner i fallinjen alltid...så slipper man tänka på med- eller motvridning...
Tråkigt att lägga 11:or?! Inte fan blir man less på det! Man får ju ett rejält rus av adrenalin när man är uppe i "top speed", skidorna fladdrar och man är på gränsen till att tappa kontrollen. Det är ju då skidåkning är som roligast imo.

Pillard sa:
valdemarz sa:
Pillard sa:
Kan nog också mycket bero på att många av oss lärde sig åka skidor på 80-talet, eller ännu tidigare. Då såg skidor ut på ett visst sätt, sen har det ju hänt en del med materialutvecklingen sen dess och när skidorna ändras så ändras ju även den optimala tekniken.
nja, fast senast jag tränade portar var medvidring fortfarande fyfy, o det va runt millenieskiftet, alltså efter "carving"skidans intåg...

Den här videon användes i den tidigare tråden jag länkade till ovan. Man ser ju en viss medvridning så tillvida att bröstet inte pekar emot skidorna...

Är medvridning en utveckling av åktekniken? Eller är det så att dagens friåkningsskidor är så pass förlåtande att vilken tjomme som helst kan knata ut i pudret och dra på häftiga stora svängar som i skidfilmerna?
Behöver man ens kunna behärska kortsväng och "bra" åkteknik för att åka puder idag?

jag skulle säga att medvridning är lathet, och tyglandet av medvridning är en utveckling av åktekniken...som jag lärt mig, blir kantgreppet sämre vid medvridning.

det är ju skillnad på att "åka puder" och att rippa på riktigt, och vill du göra det hjälper det nog med lite åkteknik i bagaget....

tompan14 sa:
Är medvridning en utveckling av åktekniken? Eller är det så att dagens friåkningsskidor är så pass förlåtande att vilken tjomme som helst kan knata ut i pudret och dra på häftiga stora svängar som i skidfilmerna?
Behöver man ens kunna behärska kortsväng och "bra" åkteknik för att åka puder idag?
enligt mig nej, jag känner folk som inte kan kortsvänga men oj va mkt puder dom åkt =)

LawndartGustav sa:
tompan14 sa:
enligt mig nej, jag känner folk som inte kan kortsvänga men oj va mkt puder dom åkt =)
Vilken av de tre frågorna är det du svarar nej på?

den sista att man inte behöver kortsväng eller teknik för att åka skidor

men faktiskt alla 3 =)

Senast ändrad:
hmm, jag förstår inte riktigt vad det är ni försöker diskutera?

Personligen så använder jag medvridning när jag eftersträvar fartkontroll.

Allt beror ju på vad man eftersträvar för typ av åkning. För medelsvensson som inte håller allt för hög fart i backen och vill ha full kontroll för att kunna stanna när som helst är medvridning att föredra.

För att svara på Mountain_Mans rubrik så vill jag hävda att medvridning inte ger något ultimat skär utan ultimat kontroll. Är det skär man eftersträvar så är tror jag mer på blicken i fallriktningen, stadig överkropp, neutral balans, jämt tryck på båda skidorna och låta viktfördelningen göra jobbet.

Hur man bör åka när det handlar om snorbrant terräng beror väl mest på terrängen och tekniken. Att försöka sig på hoppsväng med bröstet i fallinjen och skidorna i stående på tvären vet jag inte hur länge jag skulle klara av, men jag kanske inte har övat på mina twists tillräckligt...

Lättare att åka än att förklara i alla fall... Vi kan väl starta en tråd där vi filmar oss själva och kommer med feedback på varandras åkstilar :)

Om du tittar på de gamla riktiga brantåkarna, Baud, Vallencant och de grabbarna så körde ju de med en enorm motvridning. Bra idé med kommentering av åkstilar. Jag föregår med gott exempel...
efter 3:10. Provade mina nya gotama innan och var itne alls van vid den bredden...:)

Joye sa:
...

Hur man bör åka när det handlar om snorbrant terräng beror väl mest på terrängen och tekniken. Att försöka sig på hoppsväng med bröstet i fallinjen och skidorna i stående på tvären vet jag inte hur länge jag skulle klara av, men jag kanske inte har övat på mina twists tillräckligt...

...
Eeehm, är det inte tvärt om? Hoppsväng med överkroppen mot fallinjen är väl enormt mycket lättare än att vrida med hela kroppen i hoppet?

Edit: Nu tänkte jag nog lite tokigt...

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Joye sa:
...

...
Eeehm, är det inte tvärt om? Hoppsväng med överkroppen mot fallinjen är väl enormt mycket lättare än att vrida med hela kroppen i hoppet?
Eftersom ämnet diskuterats mer ingående tidigare här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43896 så kanske vi kan hålla det till den tråden. Jag skulle dock använda mig av en hoppsväng mer liknande den som visas här: https://www.freeride.se/video/hoppsvang-telemark/ om jag ska åka snorbrant.

Det stora problemet i denna tråd är att alla tror att man antingen åker med medvrid eller motvrid!
Om ni funderade på hur man går in i en sväng och hur man avslutar den borde polletten ramla ner... :)

/Micke

Senast ändrad:
Micke035 sa:
Det stora problemet i denna tråd är att alla tror att man antingen åker med medvrid eller motvrid!
Om ni funderade på hur man går in i en sväng och hur man avslutar den borde polletten ramla ner... :)

/Micke
Tja Micke, long time no see.

Visst, vill man se det helt och hållet svart och vitt och plocka saker ur sitt sammanhang så kan man hård-dra det och säga att man ALLTID startar en sväng med medvrid och ALLTID avslutar med motvrid. Ta ett foto på början av en sväng, ta det ur sitt sammanhang, visst ser det ut som ett medvrid. Kolla sedan bilden en tiondels sekund tidigare (slutet av föregående sväng), då helt plötsligt ser det ut som ett motvrid. Pga detta ogillar jag att plocka saker ur sitt sammanhang.

I teorin skulle man kunna säga att man precis i svängväxlingen går från motvrid till medvrid på en tiondels sekund, dock tycker jag inte man kan se det så eftersom det i praktiken inte funkar så. Motvrid och medvrid är 2 skilda saker. Båda har för- respektive nackdelar. Ibland passar det ena bättre än det andra. Well, det där vet ja att du redan vet. Och precis som du säger så är det inte så att man bara åker med antingen det ena eller det andra. Jag använder små delar av både motvrid och medvrid i mina svängar.

Cheers //Jocke

EDIT: Känner att vi drog ifrån topic lite där, "TOTAL medvridning för effektivaste skär?". TOTAL för mig låter som man medvrider så mycket kroppen klarar av genom hela svängen och det, det ger inga effektiva skär. Kommer garanterat att släppa och gå på sladd i slutet.

Senast ändrad:
hmmm... ska läsa igenom och kommer igen, men total(?) medvridning? Visst, kanske, men tekniken anpassas ju alltid till förutsättningarna, dvs underlag, lutning, utrustning m m, m m. I praktiken blir åkningen alltid mer eller mindre en blandning av olika rörelser och tekniker. Glasklart som alltid eller hur! Kommer igen...
/A

Tillbaka
Topp