Tråden om Snowscoot som nu tillåts i Sverige

Foto:
Snowscoot-blackmountain.se

Öppnar för nytt åkdon i skidbackarna
ÅRE

Svenska liftanläggningarnas organisation (SLAO) ger nu tummen upp till att använda så kallade Snowscoot i de svenska skidbackarna.
Relaterat

Det framgår av en publicering på organisationens hemsida. Beslutet togs vid det senaste styrelsemötet efter inrådan från säkerhetskommittén.

– Än så länge har jag bara sett den här typen av åkdon i Alperna men det finns importörer som vill ta in dem till Sverige, säger Hans Gerremo, vd för SLAO.

Tidigare har inget annat än skidor och snowboard varit tillåtna på grund av olycksrisken, men efter undersökningar har SLAO:s säkerhetskommitté kommit fram till att det inte skett fler olyckor med dessa fordon än med andra.

– Vi har kollat på olycksmönster och nu känns det okej att rekommendera dessa även i Sverige. Givetvis är det krav på fångstrem så att den sitter kvar även om du lossnar från bindningen, säger Hans Gerremo.

En Snowscoot påminner om en cykel fast med skidor istället för hjul.

Saxat i Östersundsposten

hmmm... restlager med snowblades som satts ihop med de gamla 90 tals dirt-bmx ramarna?

Skulle vilja prova men tror inte jag skulle fastna för det!

Grymt bra nyheter, speciellt att det redan poppat ut ett företag som fixat uthyrning i Hemavan och Kläppen i nuläget! Äntligen har det lossnat för Sverige och nu har man alla backar för sig att uppleva! Får se nu hur många tar chansen och börjar med snowscoot, både inom konsument- och försäljningsektorn ;)

Eller som vilket som, med ett nick som kan locka till ordlekande associationer? Slappna av.

Ska hyra en i vinter om jag inte köper en först. Ser iaf skitskoj ut. Är det någon som åkt snowbike? Vilket är roligast?

Synd att Sverige är typ sist i världen men nu jävlar!

Du borde definitivt hyra och prova en snowscoot, både stel och dämpad! Själv provat snowmoto, skibike (konverterad Scott nitrous20 med skidkit) och stel snowscoot så föredrar jag den sista. Kan återkomma med feedback om Blackmountain snowscoot efter Hemavan resa i slutet av januari. Fördelar är att du har mer frihet att ändra tyngdpunkten på snowscoot då ingen sadel eller ram är i vägen. Det går också fort att lära sig, kan man cykla och följer den här 8frNSh9SG2M]HowTo[/MEDIA] så går det oftast på en dag!

Är man van downhillåkare är det även värt att prova en skibike, den passar bra i skogen där uppkörda leder liknar en bikepark.

Senast ändrad:
Då var man tillbaka från Hemavan med massor av nya erfarenheter. Framförallt är det provåkning av den fulldämpade snowscoot, BlackMountain (BM). Tips: är det galet mycket folk i Centrum-uthyrningen - ring till uthyrningen på Solkatten och kolla läget där. Det kan vara värt att gå dit ;)

Konstruktionen gav ett intryck av robusthet och lyckad ingenjörernas konst att få till dämparmekanismer dit de aldrig varit förut. Dämparna gick fort att ställa in för egen vikt och åkstil efter dem anpassat sig till temperaturen, tack vare enkelheten hos fjäderdämpare både fram och bak. Efter ett åk och trimmning av "sag" var maskinen redo för första tävlingen: Chinese downhill, med Le Mans-style start och komplex bana av brant slalom, "glidaren", crossbana och uppförsbacke. Trots att det var bara andra åket på scooten kunde man prestera i oväntade höga hastigheter och klara av tänkta åklinjen tack vare dämpningen. Ett par åk i skogen gav också mycket god känsla av grepp och "svängbarhet". Detta kunde upplevas eftersom avståndet från skidan till fötterna är större än på odämpade versioner och ger längre hävarm.
Nästa dag arrangerades snowscoot dual slalom där oväntat många nybörjare deltog :) Banan har ställts upp 2 timmar innan första starten och provats av ett antal skid- och snowboardåkare, så den blev rätt isig och halvspårig. Detta krävde såklart ett bättre teknik och där har BM gjort sitt bästa - hålla åkaren på banan trots alla förhållanden.
Just BM upplevdes som väldigt följsam och förlåtande freeride-maskin som man kan fort ställa in till ett racer monster.

En hel del folk har passat på och prova åka under testtimmarna som Hemavan Skidskolan hade, de flesta har åkt ända till toppen av Centrumbacken (Röd mot blå) och klarat sig otroligt bra för att vara absolut första åket! Snowboardskor hade en fördel mot pjäxor, men greppet var otroligt bra pga små pins på fotplattan och fotremmet. Jag har dock skippat den för att köra lite nofoots :) Det första nybörjarna borde göra var att hitta rätta balanspunkt genom att stå tvärs backens lutning och glida sidleds - på båda sidor. Min kompis, en snowboardåkare, som haft några downhill dagar bakom sig har också passat på och jag trodde inte mina ögon, han hoppat över balansövningen och körde länkade svängar direkt! Det finns förstås en svag sida att svänga åt, men härmar man tekniken från den säkra så går det vägen.

Videon kommer in senare

Senast ändrad:
Äntligen kan jag åker i lifterna utan att vara nekad o "banned". Jag dra imorgon till klappen med min.

Lol I got banned from the kids ramp section by one of the lift guys on the last day but still got to do 100 or so jumps pulled no footers and no foot kankan after second attemp next season I'm gonna rule!

Nu laddar man inför en ny säsong, denna gång på fulldämpad BlackMountain, kommer att bli awesome!
Här kommer videon som lovat, ett försmak:

Senast ändrad:
Kul :)

För min del skulle jag boka en vecka i Stöten men först dubbel kollade att det var inga konstigheter för att åka snowscoot där. Och.... :

"Nej tyvärr så får man inte åka snowscoot i våra backar pga skaderisken. Annars brukar man ha speciella backar för snowscoots men det har inte vi."
What?????

"Som sagt så beror det på skaderisken för andar åkare"
"Om man går in på www.slao.se och läser så står det att det är okej att åka snowscoot men att det är upp till varje anläggning att välja om det är okej med de olika redskapen. Då vi har bestämt att säga nej till snowscoot."
:rolleyes: Alltid gillar när folk tar fakta-baserad beslut... Trist....

Det är dock bara att spendera mina pengar någon annanstans :p

Atomind sa:
Kul :)

För min del skulle jag boka en vecka i Stöten men först dubbel kollade att det var inga konstigheter för att åka snowscoot där. Och.... :

"Nej tyvärr så får man inte åka snowscoot i våra backar pga skaderisken. Annars brukar man ha speciella backar för snowscoots men det har inte vi."
What?????

"Som sagt så beror det på skaderisken för andar åkare"
"Om man går in på www.slao.se och läser så står det att det är okej att åka snowscoot men att det är upp till varje anläggning att välja om det är okej med de olika redskapen. Då vi har bestämt att säga nej till snowscoot."
:rolleyes: Alltid gillar när folk tar fakta-baserad beslut... Trist....

Det är dock bara att spendera mina pengar någon annanstans :p
Jag kan förstå dig, det är inte helt grönt så att backarna måste tillåta snowscoot, men det är ett steg framåt mot några år sedan då jag började. Alla människor som ger sig ut i backen har varit i nybörjarsitsen och ja, det händer att man överskattar sin förmåga att hantera sin åkutrustning.

De flesta skidanläggningar har en barnbacke/nybörjarnedfart där man bör göra sina första åkturer. Något som kan vara en fördel är att erbjuda åkarna en generell instruktion hur man på ett säkert och snabbt sätt lär sig hantera en snowscoot.

Hej jag behöver en transport väska till min snowscoot. Tips tack jag ska till Åre vecka 11/12 o behöver tar med den på nattåg sl vill att den ska vara i en väska.

Senast ändrad:
Kolla efter en hockeyväska som rymmer största delen - ramen, då rymmer du resterande skidor och styre plus skor och skydd med.
Inte säkert att Franck (InsaneToys) har eller hinner leverera en riktig scootväska (med hjul) tills dess, men man kan alltid fråga, itsnowscoot@gmail.com
Håll utkiket på Åre webb, om de får in BlackMountain för uthyrning slipper du ta med eget och får prova en riktig fulldämpad freeridemaskin ;)

Jag har nu åkte en veckor i Åre boende i björnen och har åkte i alla barn backa med mina barn. Har inte fot en ende problem om att åker på en spår/backa. Har också spenderad en bra tid i parken och som du kan se jag åkte ned från Åreskutan.

Tillbaka
Topp