traditionella bindningar vs flow?

Mr-G

Ny medlem
Hej.
Jag är en medelåkare som gillar pist och att leka i parken lite.
Småhopp, rail m.m
Har kört med Ride LX-bindninhar på en Forum Destoyer-bräda.
Tänkte byta bindningar och är sugen på Flow men vet inte om jag tänker rätt....
Vad är för och nackdelar med traditionella vs flow-bindningar?
Flow Five SE eller Union Contact, Union Flite Pro... Nitro?
Vad ska man välja?

Tacksam för lite info.

Mvh Mr-G

Senast ändrad:
Det är säkert så men har även hört att flow inte är lika bra i parken.... varför, vet jag inte.
Tänkte kolla om man kan få lite tanlar o idéer här men lite tomt än.

Flow jag funderade på fanns visst bara i strl XL (från US11) och det är precis vad jag har. Då hänger det på brädan och den är ca: 25,4cm och då är det nog bättre med strl L på bindningar (upp till US11) till brädan.

Har bara åkt på traditionella bindningar så det blir nog det igen..... fast funderingen kvarstår.

Lägga någon tusing extra bara för att testa... nja... tar nog det jag vet funkar bra :)

Är inte det en EST-bindning?
Då måste jag byta bräda me :)

Ska läsa på lite mer om din som är till salu... kanske skulle vara något för mig ;)

Kaptenjuno sa:
Jag har vanlig (ej est) och på den brädan jag säljer så sitter det freestyle bindningar (ej cartel)
Såg att det var freestyle på salubrädan så jag är med :)
Blev även sugen på testa rocker... därav fundering på din.
Byta bindningar... eller köpa en bräda till....

Vet inte vad som anses som billig men 2000kr för en skatebanana med ok dugliga bindningar som gått i pist i 14 dagar för 2000kr anser jag som ett bra pris. Ej åkt park med den

Låter vettigt...
Läste lite fel dock... ska till Sthlm på fredag o kör förbi Linköping men det är ju inte där du är :(
Hade vart gutt att se den i verkligheten innan köp....

Är nog i Linköping runt 10 på förmiddagen.
Du ska inte vidare till Sthlm? :)
Bor i Kalmar annars om du är häromkring me...

Hade vart kul att testa :)
På väg till Sälen nu (i skrivande stund) o prova min nya Lib Tech Skate Banana... kommer bli najs :)

Aldrig förstått snacket om att Flowbindningar är för nybörjare. Dom är snarare styvare än motsvarande traditionella bindningar. Framförallt framåt i tåsväng och sidledes.

En del upplever att dom sitter fast dåligt, oftast hänger det samman med för lite vinkling av bakkappan. Bakkappan fälls upp med hävarm och man kan få bindningen att sitta som ett skruvstäd om man önskar.

Styvheten i sidled är bra för ren friåkning men hämmande i jibb, eftersom tweakandet blir lidande. En del flow bindningar har mindre uttalad framkappa för att öppna upp för tweakandet.

Körde på ett par Ride bindningar i somras i stryn. Traditionella bindningar. Kändes som responsen på tåsväng var halverad (jag har Burton Driver X kängor, en av de styvaste).

Förrutom att kunna komma in i bindningen snabbt upplever jag att Flowbindningen är överlägsen i ren friåkning.

(negativt med flow är delvis kvalite, en del dåligt genomarbetade nya lösningar och prestanda med upprät bakkappa)

Missade tyvärr chansen till billiga Flow för test men det kommer fler tåg.
Har precis laggt några timmar/dagar i sälenbackarna på min nya Skate Banana med Freeridebindningar... Riktigt go bräda... Bindningarna helt OK men fler ska testas :)

Ha det bäst i backarna :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp