Träna lavinsökning

Anatoli

Ny medlem
Träna lavinsökning
Hej!
Jag vill träna, öva med min reciever som kommer snart med ett paket hoppas jag. Det är svårt att träna ensam oavset om man har två reciever eller inte. Finns det någon mer i Stockholms trakten som har vilja och kan tänka sig att testa träna med mig? Så är det bara skriva i tråd eller skicka PM.
MVH/Anatoli

Träna lavinsökning
I min åsikt så ger inte träning vid barmark särskilt mycket nytta förutom att just lära ut hur just din transceiver fungerar. Har du gått lavinkurs så är det jättebra, då vet du hur man söker och sondar också. Men det som du däremot bör göra är att träna i riktig snö och be en polare gräva ner den, så att du får träna på att åka ner, söka fram, träffa rätt med sonden för att slutligen gräva upp ryggsäcken som kan läggas på en meters djup!

Träna lavinsökning
Nuovo sa:
I min åsikt så ger inte träning vid barmark särskilt mycket nytta förutom att just lära ut hur just din transceiver fungerar. Har du gått lavinkurs så är det jättebra, då vet du hur man söker och sondar också. Men det som du däremot bör göra är att träna i riktig snö och be en polare gräva ner den, så att du får träna på att åka ner, söka fram, träffa rätt med sonden för att slutligen gräva upp ryggsäcken som kan läggas på en meters djup!
Det låter vettig.

Träna lavinsökning
Klart att du ska ut och öva redan nu! Det är till och med så att torrövning på barmark kan ge en bättre förståelse för hur en transceiver fungerar än att övning i snö.

Men det ena utesluter inte det andra. Du måste också öva i realistiska förhållanden för att vara förberedd för verkligheten.

Träna lavinsökning
centralbyrakraten sa:
Klart att du ska ut och öva redan nu! Det är till och med så att torrövning på barmark kan ge en bättre förståelse för hur en transceiver fungerar än att övning i snö.

Men det ena utesluter inte det andra. Du måste också öva i realistiska förhållanden för att vara förberedd för verkligheten.
Hej!
Jag förstår. Jag har ett intressant övningskoncept som går i flera steg. Den är anpassad efter extrema förhållanden. Och tanken från början var att börja från så enkelt träning att alla klarar av. Jag ska inte gå i detaljer på vilka principer byggs träningen. Ska endast säga att ungefär så tränar framgångsrika militära eliten. Och det är ingen tufft koncept, den är väldigt steguppdelat och pedagogisk. Men hur som helst är det inte så många intresserade och jag kan inte träna i ensamhet.

Träna lavinsökning
Jag tänkte gå den, är det något nyttigt?
Mina sökerfarenheter är också begränsade men jag fattar vad du tänker. Den dag det går åt h-vete vill man ha gjort det så man slipper vara stressad över det. Borde vara fler som är intresserade? Hojta till om du drar ihop något, jag är intresserad iaf.

Träna lavinsökning
Anatoli sa:
Hej!
Jag förstår. Jag har ett intressant övningskoncept som går i flera steg. Den är anpassad efter extrema förhållanden. Och tanken från början var att börja från så enkelt träning att alla klarar av. Jag ska inte gå i detaljer på vilka principer byggs träningen. Ska endast säga att ungefär så tränar framgångsrika militära eliten. Och det är ingen tufft koncept, den är väldigt steguppdelat och pedagogisk. Men hur som helst är det inte så många intresserade och jag kan inte träna i ensamhet.
:|

Ska du ha med dig folk så är det bedömt bättre att låta bli med militära metoder och att undanhålla information för dina potentiella comrades. Känner själv ett lätt obehag av den här texten men finns säkert någon som uppskattar sånt där. Tror nog det blir lättare att hitta polare om du presenterar ditt upplägg och även är öppen för andras förslag, lycka till!

Träna lavinsökning
Gudrunnator sa:
Anatoli sa:
Hej!
:|

Ska du ha med dig folk så är det bedömt bättre att låta bli med militära metoder och att undanhålla information för dina potentiella comrades. Känner själv ett lätt obehag av den här texten men finns säkert någon som uppskattar sånt där. Tror nog det blir lättare att hitta polare om du presenterar ditt upplägg och även är öppen för andras förslag, lycka till!
Jaaaaa! Absolut. Det ska jag göra! Jag ville inte gå i detaljer i onödan. Det fungerar ungefär så här:
Man går på träribba som ligger på marken. Vi säger att det tar 5 sekunder. Sen höjer man planka på 30 cm ovanför marken 5-6 sekunder tar det igen. Sen höjer vi på en meter och det kan plötslig ta 20-25 sec. Sen höjer vi på 5 meter - ingen vågar. På detta sätet kan man uppskatta sina rädslor och lära sig om de. Jag vill veta om mitt hjärna fungerar fortfarande om jag har åkt skidor, sprungit upp för backe fram till begravda och sen efter ska utföra sökningen på en metodisk och effektivt sätt. I det situation ska man titta på instrument och kunna analysera utan att ha rät för misstag. Det kan vara jätte tufft även för dem som har varit med. Jag vill inte tänka igen och igen att någon har dött pga jag var okunnig och att det är mitt fel att jag grävde en meter på sida.
Så man försöker börja från jätte enkla träningar och sen höja plankan. Flera gånger i mitt liv var jag så stressad att jag kunde inte förstå om vilken väg ska jag välja för att komma fram. Det var trots att jag var på känd för mig plats och tog den vägen minst 1000 gånger förut. Jag var jätte ung och viste inte om vad stressen är för någonting. Nu vet jag och förstår om vad hade hänt med mig då. Så är det.
Sen så andra få tycka att det är obehaglig jag tvingar ingen. Jag kan låna ut tranciever och gå och utmata mig fysiskt på väntan av min tur medan andra söker. Så det ska inte vara orsak att inte träna med mig. Det blir precis som lek där man vill utmana sig lite delvis på skoj. Så det blir roligt!

Träna lavinsökning
StoraNorrland sa:
Jag tänkte gå den, är det något nyttigt?
Mina sökerfarenheter är också begränsade men jag fattar vad du tänker. Den dag det går åt h-vete vill man ha gjort det så man slipper vara stressad över det. Borde vara fler som är intresserade? Hojta till om du drar ihop något, jag är intresserad iaf.
Du uppfattar exakt. Ja den ska man gå. Jag tycker allt beror på förmåga att ta in information bearbeta den och spola fram frågor. Så blir det vettig svar. Du kan läsa hemma och komma ditt förr att få svar på dina frågor. Så gör jag på såna kurser.

Träna lavinsökning
Hej!
Här kommer citat från manualen till lavinsökare:
"Companion rescue – the worst
case – must be practiced frequently. Under the stress
of an accident, this is the only way you will be able to
locate and dig out a companion quickly and efficiently.
Despite practice and all the technological
advancements, by far not all of the completely buried
avalanche victims are rescued! An avalanche burial is
always life threatening."

Så jag pratar om samma

Träna lavinsökning
Normalt går transcieverträning ut på att man gömmer en eller flera enheter och en eller flera personer startar upp ett sök med sina transcievers. Svårt att göra det här ensam eftersom man tappar en stor del av träningen om man vet var enheten är gömd.

Men man behöver ju inte ha hjälp av någon mer kvalificerad person, bara någon som gömmer enheten på ett bra sätt, vilket är betydligt enklare att hitta än en kvalificerad freerider ...

Jag fattar inte riktigt den där plankövningen, låter mer som en "ut ur trygghetszonen" än en stressövning, men det låter intressant. Vad jag däremot inte förstår är hur den kan kombineras med en transcieverövning. Är det en fråga om att successivt höja svårighetsgraden? Utveckla gärna detta.

/MM

Träna lavinsökning
Mountain_Man sa:
Normalt går transcieverträning ut på att man gömmer en eller flera enheter och en eller flera personer startar upp ett sök med sina transcievers. Svårt att göra det här ensam eftersom man tappar en stor del av träningen om man vet var enheten är gömd.

Men man behöver ju inte ha hjälp av någon mer kvalificerad person, bara någon som gömmer enheten på ett bra sätt, vilket är betydligt enklare att hitta än en kvalificerad freerider ...

Jag fattar inte riktigt den där plankövningen, låter mer som en "ut ur trygghetszonen" än en stressövning, men det låter intressant. Vad jag däremot inte förstår är hur den kan kombineras med en transcieverövning. Är det en fråga om att successivt höja svårighetsgraden? Utveckla gärna detta.

/MM
Hej!
Det är precis så. Man ökar svårighetsgraden. Däremot finns det flera aspecter som man kan vrida och vända på för att göra svårare. Såm exempel kan vara störande faktorer, man stäls framför oväntad vall... Gradökningen görs utan att sökande vet om vad som har ändrats innan den stötar på. Då krävs det att börja tänka eller använda tidigare erfarenhet, kunskap. Jag säger inte att jag behöver nån sök expert. Det är snarare tvärt om. Bätre om alla liger på ungefär samma nivå och utveklas gemensam.

Träna lavinsökning
Är de nån i Jönköpingsområdet som vill lavinträna så hojta till! Även om det inte är i snö så är det ju bättre än inget.
Lite sugen på den där lavinkursen som länkades, nån som vill dela soppapengar och gå tillsammans ty den 5e?

Träna lavinsökning
Hej!
Jag har tagit fram liten program på träningen. Jag tycker att det är fantastiskt om vi är minst 4 pers.
Så ny är vi verkar vara två. Är det någon mer som kan tänka vara med?
1.Söka upp en transceiver
2.Grupptest i båda riktningar
3.Söka upp flera transceiver på långt avstånd från varandra
4.Söka flera transceiver som ligger nära varandra. Det kräver kanske att gå över till analogt sök.
5.Testa och förstå bättre för sig själv om man ska ha analogt sök på auto eller manuellt ljud inställning. Testa sig fram.
6.Söka transceiver på långt avstånd från varandra. Övningen ske endast med hjälp av ljudsignal
7.Söka transceiver som är på kort avstånd från varandra. Övningen ske endast med hjälp av ljudsignal
8. Öva på det vi tycker är mest relevant, testa någonting vi kommer på själva.
9. Sammanställning av träningen. Diskutera för och nackdelar.
MVH/Anatoli

Träna lavinsökning
Bäst är att se till att det är sprängt först eller spränga sjäv typ! Sen är det bara att stå på. Man kan träna med den där Ortovox i höladan också funkar bra sa min Annette! :)

Träna lavinsökning
NightRider1 sa:
Bäst är att se till att det är sprängt först eller spränga sjäv typ! Sen är det bara att stå på. Man kan träna med den där Ortovox i höladan också funkar bra sa min Annette! :)
Tack för tipsen . Du är välkommen om du vill träna med.
MVH/Anatoli

Tillbaka
Topp