Tankar kring en app för skidåkare/andra friluftslivsintresserade?

vee-ms

Medlem
Jag har tillsammans med några polare utvecklat en app (Guida) där man kan chatta med en kunnig 'local' mot betalning. Som användare skriver man i en chatt vad man är ute efter och får sen tips t.ex. kring lämpliga turer, hur du tar dig dit, hur lång/krävande den är osv (och aktuell info om tex snö- och väderförhållanden). Man kan såklart ställa följdfrågor och chatten avslutas när man är nöjd. Utöver skidåkning kan det gälla bla vandring, klättring, MTB etc. Locals registrerar sig på vår plattform och sätter egna priser och tillgänglighet.

Vi har precis börjat och är live i Stockholm och Åre just nu för att testa appen, vi ser att priserna som locals sätter t.ex. i Åre är kring 100SEK för att ge tips. Just nu fokuserar appen bara på tips via chatt dvs. det finns ingen smidig lösning för att erbjuda/hitta fysisk guidning

Nu när vi planerar nästa steg har vi lite olika tankar på vad man ska fokusera på. Jag är en aktiv friluftsmänniska som älskar att topptura så jag skulle gärna satsa mer på den delen, dvs expandera till fler populära topptursställen som Lyngen och Alperna, och utveckla funktionalitet där man kan också (utöver chatten) enkelt hitta och boka en lokal guide att ha med dig när du behöver det. Några andra i teamet är mer foodies och skulle hellre vilja fokusera på storstäder (Berlin osv) och trendiga mat & dryck relaterade grejer.

Vi har bestämt oss att samla feedback från olika håll. Skulle du kunna tänka dig använda en app för att chatta med en local på ett ställe där du inte har koll på t.ex. alla turer i området? Och tycker du det skulle ge extra värde att enkelt kunna hitta och boka en fysisk guide att ha med dig? Skulle vara guld att höra era tankar.

[Obs. poängen är att få feedback inte att marknadsföra]

Hur säkerställs det att jag får tips? Kan jag regga mig som local men ge skittips/ inga alls men ändå få pengarna?
Hur ser kvalitetssäkringen ut eller kan det bli ett lätt sätt för unga säsongare att få en extra slant till jägger genom att tipsa om gustavsbacken?
Spännande idé som många skulle kunna ha nytta av.

Jag undrar hur det funkar rent juridiskt. Det går ju inte att hindra folk från att prata med varandra såklart, men när pengar börjar utbytas i det explisita syftet att få ut en tjänst så känns det inte lika självklart att det anses som en "säker tjänst" map aml och sånt jox. Finns det nån jurist på FR som har inspel kanske?

Hur stor är trovärdigheten? I en by som Åre, hur många locals med koll finns det som inte är involverade i de tjänster som erbjuds?

Det känns som att det lätt kan bli som när vi reste i Monte Negro. Visade sig att damen vi hyrt AirBnB av även var ansvarig för turistinformationen i byn. Hon tipsade om ett ställe där vi kunde hyra kanot och cyklar - som drevs av hennes bror. Och en restaurang - som hennes väninna drev. Allt fungerade jättebra och var löjligt prisvärt, men jag hade ju inte betalat för att få de "tipsen".

Grym input, tack alla.

Håller helt med angående risken för dåliga tips Christiam. Vi försöker lösa detta med ett rating system där man kan lämna en recension för den local man har fått tips från (som i bilden). Med detta hoppas vi att de som gett dåliga tips filtreras bort och de som ger bra tips får bra reviews och mer bokningar. Nu i början är det ju svårare när ingen har så många recensioner än så testar vi att ha 'nöjdhetsgaranti' dvs man får pengarna tillbaka om man inte är nöjd med tipsen. Dela gärna om ni har fler tankar om hur man säkerställer kvaliten.
Group 48096448.png

Bra poäng angående AML osv RandoScando; är nog bra att ha nån tak på pris och ett system där helt orimliga transaktioner flaggas. Nån som har mer koll på det juridiska får gärna flika in

Tillbaka
Topp