Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tranciever/Lavinpaket - vilket?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1051810" data-attributes="member: 15720"><p>[USER=47541]@centralbyrakraten[/USER] Det jag gillar med Zoom:en är att det finns ett vred för att slå på den och en "knapp" för att slå över i sökläge. Föredömligt enkel. Lätt att förstå även för en person som sällan använder och ännu mer sällan tränar med transievers. Jag är tyvärr rätt övertygad om att flertalet av de som använder transievers väldigt sällan tränat regelbundet med dem. Transievers med många funktioner, många knappar, avflaggning osv är säkert jättebra för dem som tränar och använder dem ofta, men inte för resten.</p><p></p><p>Vid en paniksituation när en eller flera har försvunnit i snön får det inte vara någon tveksamhet hur grejorna ska användas. Efter att kanske ha sidsteppat fram/upp till en lavinkägla med pulsen rusande och tankarna förvirrade måste det vara superenkelt att få sökaren att funka även för en rätt ovan. Jämför tex med flygplanens nödutgångar där det är ETT handtag som ska dras i eller vikas åt sidan för att öppna dörren. Ser i princip likadant ut på de flesta planen för att även ovana resenärer och de som inte läst/lyssnat på nödinstruktionerna ska förstå.</p><p></p><p>Med gamla transievers där man bara gick på ljudsignaler var man ju tvungen att träna ofta och mycket för att över huvud taget ha en möjlighet att hitta någon. Med de nya digitala går man ju även vid första träningstillfällen oftast direkt rätt på den gömda sändaren. Eftersom det då upplevs vara så lätt att hitta rätt känns mer träning onödig vilket gör att man riskerar att inte bli så familjär som man borde med sin transiever. Självklart finns det många som tränar ofta och mycket med sin sökare, men jag tror ändå tyvärr att de är i minoritet och att många inte en tränar varje år.</p><p></p><p>Jag har inget mot att folk köper de dyraste och mest avancerade prylarna, men jag tror att för det stora flertalet så kan de enklare prylarna vara fullt tillräckliga och de tusenlappar som man sparar kanske kan vara början till att ha råd med tex en ABS, en bra bok om lavinkunskap, en kurs hos dig eller kanke till en skidresa. </p><p></p><p>I en perfekt värld skille alla vara fullutrustade med lavinprylar, gå alla utbildningar och bara åka när och där det är rätt säkert, men det får vi nog aldrig uppleva. Tills dess tycker jag det är en bra målsättning att börja med att försöka få folk att ta på sig en PÅSLAGEN transiever varje morgon man kan komma att åka off pist. Och stoppa ner spade, sond, telefon och 1:a förband i ryggsäcken.....</p><p></p><p>//H</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1051810, member: 15720"] [USER=47541]@centralbyrakraten[/USER] Det jag gillar med Zoom:en är att det finns ett vred för att slå på den och en "knapp" för att slå över i sökläge. Föredömligt enkel. Lätt att förstå även för en person som sällan använder och ännu mer sällan tränar med transievers. Jag är tyvärr rätt övertygad om att flertalet av de som använder transievers väldigt sällan tränat regelbundet med dem. Transievers med många funktioner, många knappar, avflaggning osv är säkert jättebra för dem som tränar och använder dem ofta, men inte för resten. Vid en paniksituation när en eller flera har försvunnit i snön får det inte vara någon tveksamhet hur grejorna ska användas. Efter att kanske ha sidsteppat fram/upp till en lavinkägla med pulsen rusande och tankarna förvirrade måste det vara superenkelt att få sökaren att funka även för en rätt ovan. Jämför tex med flygplanens nödutgångar där det är ETT handtag som ska dras i eller vikas åt sidan för att öppna dörren. Ser i princip likadant ut på de flesta planen för att även ovana resenärer och de som inte läst/lyssnat på nödinstruktionerna ska förstå. Med gamla transievers där man bara gick på ljudsignaler var man ju tvungen att träna ofta och mycket för att över huvud taget ha en möjlighet att hitta någon. Med de nya digitala går man ju även vid första träningstillfällen oftast direkt rätt på den gömda sändaren. Eftersom det då upplevs vara så lätt att hitta rätt känns mer träning onödig vilket gör att man riskerar att inte bli så familjär som man borde med sin transiever. Självklart finns det många som tränar ofta och mycket med sin sökare, men jag tror ändå tyvärr att de är i minoritet och att många inte en tränar varje år. Jag har inget mot att folk köper de dyraste och mest avancerade prylarna, men jag tror att för det stora flertalet så kan de enklare prylarna vara fullt tillräckliga och de tusenlappar som man sparar kanske kan vara början till att ha råd med tex en ABS, en bra bok om lavinkunskap, en kurs hos dig eller kanke till en skidresa. I en perfekt värld skille alla vara fullutrustade med lavinprylar, gå alla utbildningar och bara åka när och där det är rätt säkert, men det får vi nog aldrig uppleva. Tills dess tycker jag det är en bra målsättning att börja med att försöka få folk att ta på sig en PÅSLAGEN transiever varje morgon man kan komma att åka off pist. Och stoppa ner spade, sond, telefon och 1:a förband i ryggsäcken..... //H [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tranciever/Lavinpaket - vilket?
Tillbaka
Topp