Tranciver val!

AlexL

Ny medlem
Tranciver val!
Ska köpa en tranciver. vilken är att rekomendera? Har kollat på BCA Tracker och Ortovox X1...
Vilken fungerar bäst? För + nackdelar?

Tranciver val!
Har själv en Tracker DTS och är nöjd med den. Jag prioriterade att sökaren skulle vara enkel att använda och tydlig. Det viktigaste är att du lär dig hur din sökare fungerar utan och innan.

Tranciver val!
Jag kommer inhandla bca på grund av att det är den jag hittar snabbast med. Testade x1 och f1 samtidigt som bca. Skillnaden mellan x1 och f1 är mig veteligen bara att den ena är digital (x1) och anger avstånd. Men det anser jag inte gör speciellt stor skillnad. Bca har pilar, vilket till en början kan verka förvirrande men när man vet att signalerna går i cirklar så går det mycket fort att hitta med den.

Har själv haft en f1 och den funkade bra. Krävs mer övning med den än med en digital.

X1 som min kompis hade anser jag som ovan likvärdig med f1. Dock hade min kompis stora problem med att den slutade att fungera. Spärren som gör att den går över från sändning till motagning gick sönder 2 ggr på samma vinter. Kanske fick han ett måndags exemplar kanske inte.

BCA testade jag från en annan kompis. Det var den trancivern som var snabbast och enklast. nackdelen med den är ju att det går att glömma sätta på den innan man ger sig av. Det går inte på f1, på x1 kommer jag inte ihåg, men skulle tro att den är lika dan som f1.

Glöm inte av att träna, MYCKET!

Tranciver val!
Hej!

Kika oxå på Mammuts olika transcievers.
Trackern är riktigt svår när man gör multipelsök, alltså flera begravda.
Vi jämförde Trackern vs Mammut Barryvox vid multipelsök & Barryvox va mycket snabbare.
Barryvoxen går över till analog mottagning när den känner av flera sändare.
Trackern är endast digital & får "spelet" när flera är begravda.

Detta är min åsikt, men det är mina erfarenheter efter massa träning.

Edit: X1,an är oxå bara digital, mycket lättare med analog/digital vid multipelsök.

// Kricke

Senast ändrad:
Tranciver val!
Ett annat alternativ är Mammut Barryvox vilket är ett mellating av de båda du funderar över. Använde en själv förra säsongen och kommer göra likaså i år. Den har också avstånd och pilar som BCA'n samtidigt är den dock lite mer avancerad men lättare att förstå än X1.

Barryvoxen är fruktansvärt lätt att använda, har en stor knapp, två olika "kommandon" du behöver kunna för att använda sökfunktionen och sedan slå tillbaka till sänd. Bra inställningsmöjligheter för ljudvolym, tid innan den slår tillbaka till sänd (så man inte gör något misstag). Kan användas som endast analog eller både analog och digital, den har även en funktion som gör att du kan använda den analogt om du skulle kraschat på den så den går sönder eller något annat tekniskt fel skulle inträffa.

Tycker absolut att du ska ha den i åtanke. Sen får man med ett kul spel med en legogubbe också ;)

som vanligt ÖVA ÖVA ÖVA!!!

Tranciver val!
Bra med Barryvoxen är att den går över i sändläge om man inte tryckt på den på ett tag.
Detta är väldigt bra om det går ytterliggare en lavin under sökning.
Tror varken Trackern, X1 eller M1 har denna livsviktiga funktion.

Det finns massa matnyttig info i forumet, sök! ;-)
Här är en bra länk: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=23052

// Kricke

Senast ändrad:
Tranciver val!
Krickemannen sa:
Bra med Barryvoxen är att den går över i sändläge om man inte tryckt på den på ett tag.
Detta är väldigt bra om det går ytterliggare en lavin under sökning.
Tror varken Trackern, X1 eller M1 har denna livsviktiga funktion.

Det finns massa matnyttig info i forumet, sök! ;-)
Här är en bra länk: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=23052

// Kricke
På Trackern kan du ställa in det.

Tranciver val!
Tack för tippsen. Ska självklart kola in Mammuts transciver. känns som att den är den mest interesanta just nu!

/Alex

Tranciver val!
Alla trancievers är "likvärdiga" de har lite olika sökfunktioner och olika räckvidd. Det viktiga är att du kan hantera din tranciever till punkt och pricka! Själv kör jag en Ortovox F1 för att den har längst räckvidd och fungerar helt utmärkt. Jag söker av samma område snabbare som mina kompisar som använder barryvoxen och andra modeller, detta eftersom jag tränar mer än dom. Jag tycker den fungerar bättre på närsök än vissa andra modeller exempelvis barryvoxen. Men barryvoxen är nog oslagbar för gäster som ska ut på offpistguidning och inte använt tranciever innan, mkt lättanvänd.
Men allt är en smaksak.

Sen beror det på hur mycket du vill lägga ut.

Men i slutändan beror allt på hur mkt tid du lägger ner och tränar med din tranciver.

Ortovoxen har ett bärsystem som är bättre än dom flesta tycker jag, inget som skaver, inga "väskor" den ska ner i och fästas runt kroppen. Sedan är det omöjligt att glömma slå på F1 på on, eftersom remmen på trancivern ska fästas runt kroppen så måste ena änden in i trancivern som aktiverar den.

//daniel

Tranciver val!
Andreou sa:
Ortovoxen har ett bärsystem som är bättre än dom flesta tycker jag, inget som skaver, inga "väskor" den ska ner i och fästas runt kroppen. Sedan är det omöjligt att glömma slå på F1 på on, eftersom remmen på trancivern ska fästas runt kroppen så måste ena änden in i trancivern som aktiverar den.
Så sant som det är sagt, X1'an är riktigt smart utformad. Känns knappt att man har den på sig, man får fram den snabbt och smidigt och man behöver inte oroa sig för att ha glömt att slå på den, för har man den på sig så är den i on läge! Sen ska man ju inte ta för givet att den fungerar för det, kan ju va problem med batteriet eller så så gör att den inte startar ju, men räcker med att titta lite lätt innanför jackan när man har den på sig så ser man en grön lysdiod som blinkar, smart smart smart...

Tranciver val!
Har aldrig lyckats vidare bra med min tracker när det är flera sändare begravda... Funkar dock riktigt bra så länge endast en är begravd. Enklast=snabbast.

Snödjup

Tillbaka
Topp