Träning för mitt ''symptom''?

umadbruh

Ny medlem
Tjenare, för nån månad sedan crashade jag med crossen, slog i knät och det gjorde helvete ont kan jag säga! Det svällde upp som en ballong fyllt med blod.. Iaf, efter magnetröntgen så sa dom/han att knät var helt, det enda som hade hänt var att nåt ledband hade svullnat! Man känner av det mycke när man spänner eller belastar knät i en viss vinkel! Så min fråga är, kan jag göra nån träning för att minska smärtab eller är det bara att vänta tills skiten blir bra?..:mad::mad::mad:

Jag skulle tro att det handlar mest om att bibehålla (eller återställa) normal rörlighet och rörelsemönster medan du väntar på att vävnaderna skall läka. Bäst är att boka tid med en duktig sjukgymnast. Om du inte tänker göra det är det näst bästa att börja med obelastad rörelse (sträcka helt - böja så mycket det går. Att få ut fullständig sträckning är viktigast. Gäller att få med sammandragningen av raka lårmuskeln. Om du ligger platt på rygg skall du genom att kontrahera raka lårmuskeln kunna sträcka så mycket på knäet att hälen lyfter sig lite från underlaget.) Sen lägger du till gradvis mer belastning t ex knäspark, knäböj och lårcurl samt balansplatta och motionscykel. Sist lägger du till sånt som har sidledsförflyttningar eller vändningar.

Som onda_ogat säger, sjukgymnast!! jag tror personligen inte på att vänta och vila, muskler och leder behöver få blodcirkulation för återhämtningen ska gå snabbare och bättre. gör obelastade rörelseövningar (sittandes sträck och böj knäet, lägg foten på en handduk på ett "halt" golv och dra benet sida till sida alternativt håll det i luften, bäckenlyft med båda föterna i marken och hyfsat nära rumpan) som inte gör ont och invänta övningar från sjukgymnasten. tänk på att göra övningarna på båda benen alltid.. sen är rehab trist som tusan men man får tänka på varför man gör det. Lycka till!

Tillbaka
Topp