Träning innan första skiddagen? Skynda upplärningsprocessen

Hej!
Jag har bestämt att lära mig åka något mer än bara snowscoot i år och valet föll på skidor. Snön har inte kommit till oss i norr riktigt än men skidorna är redan skaffade och det finns ganska mycket tid utöver studierna som man vill gärna få nytta av. Jag vet inte än var jag ska åka mest, men mina skidor är avsedda för park/allround åkning (K2 Silencer 07) :)

Min tanke är att träna hemma innan lokalbacken öppnar för att inte uppleva fösta skidturen som plågsam och jobbig utan vill vara förberedd. Har ni några tips på övningar som kan utföras hemma? Få känslan av skidorna utan snö?

Hej,

jag har några bra tipps du skulle kunna göra hemma.

1. Utfall
Du behöver inte ha jättemycket vikt i den här övningen utan det är viktigtast att göra den rätt, med bra balans, för att undvika skador. Stå upprätt med en skivstång (eventuellt ditt skidpar) på axlarna. Ta ett långt kliv framåt med ena benet och böj till 90 graders vinkel. Knät ska peka rakt mot foten. Kör 5-10 utfall (beroende på vikten) per ben i 4 omgångar.

2. Jämfotahopp
Ställ dig på ett plant underlag med axelbrett avstånd mellan fötterna. Böj sakta ner till 90 grader i knäleden och gör ett explosivt frånskjut rakt uppåt. Landa mjukt med svikt i knäna och gå sakta ner till 90 grader innan nästa upphopp.

3. Nedre magmuskler
De nedre magmusklerna kan vara svåra att träna. Ett bra sätt är att ligga på rygg med benen uppåt. Sedan lyfter man ändan rakt upp hastigt, med ett litet ryck. Det gäller att nå så högt som möjligt. Gör 15-20 lyft i 3 omgångar.

4. Statisk bålträning
a) Stå med armbågar och tår i backen, spänn hela kroppen. Håll upp huvudet.
b) Stå på höger armbåge och sidan av högerfoten. Tänk på att trycka fram höften, så att kroppslinjen blir helt rak.
c) Stå med armbågar och hälar i backen. Låt inte bålen falla ner mot marken.

5. Komplettera med konditionsträning
Kom ihåg att komplettera dessa övningar med konditionsträning. Löpning, cykling, inlines - variera aktivitet och öka tiden efter hand. Kör gärna också intervallträning regelbundet.

Se på dessa tips.
http://mattiashargin.com/traninstips/

http://traningslara.se/core-del-ii-grundovningar-i-ett-program/
På denna sida finns väldigt mycket nyttig information så läs gärna fler artiklar om träning som du hittar här (sömn. kost och en hel massa annat).

Och använd med förstånd.
Förstånd betyder att man inte kan använda motsvarande vikter eller på annat sätt får anpassa efter dina förutsättningar.
Du är ju trots allt inte en grundtränad toppatelt utan skall ju börja bygga din grund nu (kanske lite sent men bättre sent än aldrig).

Lycka till.

Tillbaka
Topp