Transceiver

Transceiver
Sådär ja, nu är den flyttad. :)

En riktigt bra transa är mammut barryvox. https://www.freeride.se/review/view.php?id=327 Alla bergsguider jag skidat med och alla andra yrkesmänniskor som vistas i alpin miljö samt seriösa skidåkare har använt och rekommenderat barryvoxen. Den är väldigt väldigt liten, lätt och framförallt lättanvänd. Mammut har kommit med en ny transciever denna vintern som är ännu vassare, kan vara värd att kolla in!

Du ska främst leta efter en transciever som söker både digitalt och analogt. Du ska inte köpa en transciever som enbart är analog.

Transceiver
Men det viktigaste är att TRÄNA TRÄNA TRÄNA

Noljas jag hoppas vi syns vid träningscentarat två gånger i veckan :P

Transceiver
Hej,
Mammut/Barryvoxen gillar många som Nojlas säger (finns fina möjligheter för att ställa in den efter eget behag, har analog sökning (ljud/eko) i början och sedan över till att visa riktning (kan ha "analogt" alt d"igitalt ljud"). Pieps DTS har funnits ett litet tag och flera gillar den också. Mammut verkar komma med en ny Pulse, samt Ortovox med d3. Själv behåller jag min Ortovox M2 ett tag till. Det finns en hel del tidigare trådar här på forumet, kika lite där med. http://pistehors.com/news/ski/comments/a-bevvy-of-avalanche-beacons/

Edit: Lycka till,

Senast ändrad:
Transceiver
Hasse sa:

FEL FEL FEL Det allra, allra viktigaste är att lära sig tillräckligt mycket om snö så att man aldrig behöver hamna i den situationen att man måste använda tranceivern... Var lyhörd för hur vädret har påverkat snötäcket och var framförallt ödmjuk, det är ingen skam att backa från ett åk för att man inte känner sig säker på förhållandena.

Transceiver
Glisseur sa:
Hasse sa:

FEL FEL FEL Det allra, allra viktigaste är att lära sig tillräckligt mycket om snö så att man aldrig behöver hamna i den situationen att man måste använda tranceivern... Var lyhörd för hur vädret har påverkat snötäcket och var framförallt ödmjuk, det är ingen skam att backa från ett åk för att man inte känner sig säker på förhållandena.
Så sant så sant Tobbe. Men i så fall behöver man ju inta ha Tranciver heller så eller hur? Jag formulerar om mig då då. Det näst viktigaste är att träna då :P

Transceiver
Barryvoxen är användarvänlig, men trots allt ska man aldrig behöva använda den förutom när man tränar med den... Det är bäst så!

Ta't lungt i pudret..

Transceiver
Glisseur sa:
Hasse sa:

Fel fel fel Glisseur.. det viktigaste är att befinna sej på afterski så ofta det bara går så du slipper vistas där det finns snö.. G

Transceiver
Patrik_L sa:
Fel fel fel Glisseur.. det viktigaste är att befinna sej på afterski så ofta det bara går så du slipper vistas där det finns snö.. G
Givetvis min gode man, du har helt rätt. Med några ginåvodka (70/70) under västen så innfinner sig samma lyckorus som vid ett puderåk. Och betydligt säkrare...

Transceiver
Glisseur, "och betydligt säkrare..."?!!

Jag skulle påstå att betydligt större överlevnadschanser i en lavin än att under trevliga former sippa ginåvodka tillsammans med ett gäng gamla brantåkare.

Tillbaka
Topp