Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PDF bitte? Bakåtsträvare.centralbyrakraten sa:Det senaste testet av transcevier hittar ni i nya numret av Åka Skidor: http://www.akaskidor.se/nummer/article406843.ece
Vi hade en intressant dust med de flesta transor som kan ses som intressanta i dagsläget.
Ja, jag vet, tänkte bara flasha upp att ett nytt test är gjort.oscarius sa:PDF bitte? Bakåtsträvare.centralbyrakraten sa:Det senaste testet av transcevier hittar ni i nya numret av Åka Skidor: http://www.akaskidor.se/nummer/article406843.ece
Vi hade en intressant dust med de flesta transor som kan ses som intressanta i dagsläget.
Japp nudlar en månad till. Som nybörjare är den bland de absolut enklaste att lära sig.QRikard sa:Hej
Jag hade planerat på att lägga ut runt 3000kr för allt beroende lite på vad som är värt pengarna. Barryvox Pulse verkar väldigt poppis överlag, även mot nybörjare som mig. Är den verkligen värt ytterligare en månad på nudlar?
Om du vet att du kommer att träna med transceivern så kan du välja på lite andra modeller annars är Pulsen, precis som Svartåmåla skriver antagligen den bästa för dig.QRikard sa:Hej
Jag är "lite" ny här men jag har läst runt ganska mycket, både på detta forumet och andra plus en massa artiklar och recensioner... Men jag blir bara mer och mer förvirrad och tveksam till vad som är värt att köpa.
Jag är student så det där med priset är tyvärr en mycket viktig fråga, tanken är att köpa transa, spade och sond på en gång så det är lika bra. Jag har kollat mest på sport-conrad men jag är öppen för andra förslag också då det gäller butik.
Jag är ingen stjärna på att åka, långt ifrån men jag gillar det. Som det ser ut nu så blir det riksgränsen denna säsongen så länge jag lyckas hitta bilplats och tid...
Spade, där har jag läst mycket gott om Ortovox Professional Alu II Blue så den ligger ganska bra till.
Sond området har jag ingen direkt koll på eftersom alla är "pinnar med snöre" enligt migså ge gärna lite tips på vad som är bra att tänka på där, jag är ca 170 lång ifall det hjälper.
Jag hade planerat på att lägga ut runt 3000kr för allt beroende lite på vad som är värt pengarna. Barryvox Pulse verkar väldigt poppis överlag, även mot nybörjare som mig. Är den verkligen värt ytterligare en månad på nudlar?
Din egen längd har inget att göra med vilken längd du ska ha på sonden. Det som styr längden på sonden är vad du ska ha den till. Om du bara räknar med att sonden kommer att användas vid kamraträddning så funkar det med 2 m, ska du ingå i sondkedjor i organiserad räddning så ska den vara över 2 m. Om du kommer att sonda för snöbivacker med den så är 3 m eller över bra.QRikard sa:Jag har kollat runt mer på sond också, men det är mycket svårare att hitta någon vettig information om dom jämfört med annan utrustning. Jag kan hålla med om att aluminium är bättre, kolfiber är bra men det har sina svagheter, vajer känns givet.
Längden är en större fråga, många är på 190 eller 260, 190 är nog som ni säger lite kort så dom modellerna går bort. Men 260 låter rätt långt eftersom jag är endast 170...
Kan det vara något problem med en sond som är 90cm längre än en själv?
Hittade inget vettigt om dom på 230cm men denna från Black Diamond på 265 verkar ganska populär. Sammanfogningarna är koniska vilket verkar positivt, men jag hittar inget om det är vajer eller rep (det ser dock ut som vajer). Jag hittade info om låsmekanismen och den låses genom att man bara drar i vajern så det låter enkelt och bra.
[DB 265cm] - http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=79306203
Vill bara instämma i det "centralbyråkraten" skriver, samt lägga till att om man behöver använda sonden i en lavin så blir det ganska snabbt mer än 2m djupt. Spetsens utformning har också betydelse och det kan vara värt att välja en sond där spetsen är lite bredare än själva sondskaftet. Detta för att friktionen mot snön blir mindre och sonden lättare att sticka ned.centralbyrakraten sa:Din egen längd har inget att göra med vilken längd du ska ha på sonden. Det som styr längden på sonden är vad du ska ha den till. Om du bara räknar med att sonden kommer att användas vid kamraträddning så funkar det med 2 m, ska du ingå i sondkedjor i organiserad räddning så ska den vara över 2 m. Om du kommer att sonda för snöbivacker med den så är 3 m eller över bra.QRikard sa:Jag har kollat runt mer på sond också, men det är mycket svårare att hitta någon vettig information om dom jämfört med annan utrustning. Jag kan hålla med om att aluminium är bättre, kolfiber är bra men det har sina svagheter, vajer känns givet.
Längden är en större fråga, många är på 190 eller 260, 190 är nog som ni säger lite kort så dom modellerna går bort. Men 260 låter rätt långt eftersom jag är endast 170...
Kan det vara något problem med en sond som är 90cm längre än en själv?
Hittade inget vettigt om dom på 230cm men denna från Black Diamond på 265 verkar ganska populär. Sammanfogningarna är koniska vilket verkar positivt, men jag hittar inget om det är vajer eller rep (det ser dock ut som vajer). Jag hittade info om låsmekanismen och den låses genom att man bara drar i vajern så det låter enkelt och bra.
[DB 265cm] - http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=79306203
Black Diamonds nya sonder är väldigt bra, de koniska hylsorna är en liten men väldigt bra detalj.
Finns det överhuvudtaget sonder som inte tillverkas på detta sätt idag?skiX3m sa:Spetsens utformning har också betydelse och det kan vara värt att välja en sond där spetsen är lite bredare än själva sondskaftet. Detta för att friktionen mot snön blir mindre och sonden lättare att sticka ned.