Transceiver

Fatboy

Aktiv medlem
Transceiver
Hej

Funderar på att köpa ny transceiver. Har tittat på Pieps DSP för 229 euro eller Ortovox Zoom+ för 169 euro. Någon som har erfarenhet av dessa?

Transceiver
Gå på en Mammut Element direkt.
En lättanvänd kompetent tranciever som jag själv önskar att jag hade.

Efter att ha provat en under träning står en sådan eller en Pulse (storebror till Element) högt upp på önskelistan som skickas till tomten i december.

Har bara läst test om Zoom+ och den är inte bra.

Transceiver
Har en Zoom+ denna säsong och den har funkat utmärkt, hur lätt som helst att söka med.
Möjligtvis är räckvidden någon/några meter kortare än de de bästa men inget jag tror skulle påverka i praktiken. Erfarenhet vid sökning lär göra större skillnad.

Transceiver
Tänkte att zoom kanske funkar ok om man åker 1v per säsong i alperna. De grundläggande funktionerna verkar ju ok, behöver nog inte den värsta varianten.

Transceiver
Fatboy sa:
Tänkte att zoom kanske funkar ok om man åker 1v per säsong i alperna. .
Hänger inte med i resonemanget här... Det är ju när det skorpar till sig och du eller kompisen är under snömassorna som grejorna ska leverera, i såväl sändning som sökning. Då spelar det väl ingen roll om du bara har åkt dagen innan eller alla hundra dagar innan det brakar loss. Eller..?

Transceiver
Tänkte att den verkar lätt att använda och verkar ha hygglig räckvidd utan att kanske vara värstingvarianten med en massa "onödiga" funktioner? Givetvis vill man att den ska leverera, det var det jag tänkte någon här vet om den gör. Har ju fått två svar där ett säger att den levererar och ett säger att den inte gör det. Får kanske lita på den som ändå har en.

Transceiver
Fatboy sa:
Får kanske lita på den som ändå har en.
Finns många anledningar att vara skeptisk mot det resonemanget. T ex är folk generellt sett mer nöjda med saker de köpt än vad de hade varit om de fått testa den utan att köpa. Och sedan kan man ju fråga sig om personen har testat någon annan transciever och vad den har genomfört för tester för att konstatera att den fungerar bra. Och om den egentligen har kompetens att bedömma om det egentligen fungerar bra eller inte.

Transceiver
Vattendroppe sa:
Fatboy sa:
Får kanske lita på den som ändå har en.
Finns många anledningar att vara skeptisk mot det resonemanget. T ex är folk generellt sett mer nöjda med saker de köpt än vad de hade varit om de fått testa den utan att köpa. Och sedan kan man ju fråga sig om personen har testat någon annan transciever och vad den har genomfört för tester för att konstatera att den fungerar bra. Och om den egentligen har kompetens att bedömma om det egentligen fungerar bra eller inte.
Helt riktigt, prisjaktrecensioner t ex

detta är min tredje transceiver (efter två trackers).
Har provat: Mammut/Barryvox Element, Ortovox F1, Trackers (från urTrackern till 2:an) Arva Evo 3(+), Barryvox 3000.
Räckviddstest gjordes samtidigt mot 7 andra, 6st Arva EVO 3 och en Element, genom att röra sig mot guide och stanna när första indikation uppstod.
Zoom+ gav indikation på 46-47m till "offer", ca 25-30m i verkligheten, de andra hamnade på liknande siffror några stod ett par meter längre fram och några lite längre bak, max +/- 3m uppskattningsvis.
Vid sökning var den lika stabil som någon jag testat innan (vilket inte är så mycket jämfört med erfarna) men mest av allt enkel, finns inga finesser, den har två positioner, sök och sänd, och de är rätt självförklarande båda två.
Problem och buggar får framtiden utvisa, men än så länge är jag nöjd med en otroligt enkel, smidig och billig transceiver.

Edit: tog bort lite överflödiga bokstäver...

Senast ändrad:
Transceiver
Kan tyvärr inte jämföra då jag aldrig testat en zoom men DSP funkar alldeles utmärkt. Jag har en äldre som kan vara lite sådär med avflaggning men scan-funktionen använder jag faktiskt relativt regelbundet även om den inte är "nödvändig" egentligen. Som tur är har jag inte behövt använda den skarpt men vid övning har den varit väldigt stadig utan några direkta problem.

Det är ju också en gammal konstruktion, vilket innebär att eventuella barnsjukdomar bör vara borta sen länge.

Tillbaka
Topp