transciever 10/11

transciever 10/11
Centralbyråkraten: Vad är det som gör att vissa spadar håller och inte? Aluminiumkvaliteten eller?
Ställer mig lite undrande till testresultatet... har misshandlat mina egna spadar (Samtliga av dem är BD-spadar) rätt rejält, grävt i is och sten, bänt upp saker med kanten av bladet och ställt min egen vikt på dem (80 pannor) bl.a. Jag har helt enkelt försökt ha sönder skiten men inte lyckats. Vad gör jag för fel?
(Har även använt spaden till det den är till för - har provgrävt flera gånger i relativt färska (och hårda) lavinkäglor)

Om alla spadar på marknaden vore skit skulle det väl vara något folk snackade om eller som uppmärksammats någonstans tidigare?

transciever 10/11
mytsk sa:
Någon som sett några nya oberoende tester utav Ortovoxs 3+? För någon månad sen var det VÄL en massa osäkerheter kring denna transa eller har jag fel?

//M
Läste en tråd på tgr där va de tydligen folk som hade fått sina redan och verkade nöjda, inga tester utan bara intryck från personer, kan leta reda på tråden senare.

transciever 10/11
Nojlas sa:
Centralbyråkraten: Vad är det som gör att vissa spadar håller och inte? Aluminiumkvaliteten eller?
Ställer mig lite undrande till testresultatet... har misshandlat mina egna spadar (Samtliga av dem är BD-spadar) rätt rejält, grävt i is och sten, bänt upp saker med kanten av bladet och ställt min egen vikt på dem (80 pannor) bl.a. Jag har helt enkelt försökt ha sönder skiten men inte lyckats. Vad gör jag för fel?
(Har även använt spaden till det den är till för - har provgrävt flera gånger i relativt färska (och hårda) lavinkäglor)

Om alla spadar på marknaden vore skit skulle det väl vara något folk snackade om eller som uppmärksammats någonstans tidigare?
Håller BD lynx spadet för ditt misshandeltest?

transciever 10/11
Henk021 sa:
mytsk sa:
Någon som sett några nya oberoende tester utav Ortovoxs 3+? För någon månad sen var det VÄL en massa osäkerheter kring denna transa eller har jag fel?

//M
Läste en tråd på tgr där va de tydligen folk som hade fått sina redan och verkade nöjda, inga tester utan bara intryck från personer, kan leta reda på tråden senare.
Det är lustigt när byrakraten säger att den inte ens är släppt. Motsägesefullt....

transciever 10/11
Henk021 sa:
Nojlas sa:

Håller BD lynx spadet för ditt misshandeltest?
Lite naggad i kanten och småbucklig i spetsen efter ca 150 skiddagar i tjänst, men fullt funktionsduglig.

Jag säger inte att nån har rätt eller fel, jag tycker bara det är ett oerhört märkligt testresultat.
Är otroligt osannolikt att en tillverkare ska ha skitbra produkter och alla andra vara skit i ett oberoende test.
Skulle gärna vilja känna till själva testmetoden för det här testet?

transciever 10/11
Hasse_Lindborg sa:
Henk021 sa:
mytsk sa:

//M
Det är lustigt när byrakraten säger att den inte ens är släppt. Motsägesefullt....
Här är länken tråd på tgr

transciever 10/11
@ Noljas

Frågan är vad du gör rätt som inte har sönder spadar. I Voiles fall är det härdningsgraden som är skillnaden, det är endast de spadblad som härdats upp till T6 som visat sig hålla. Alla spadar är mer eller mindre härdade annars skulle de inte gå att gräva med överhuvudtaget, så köp inte spaden bara för att försäljaren säger att den har härdat blad. Skidpatrullen i Åre köpte till exempel in Voilespadar som inte var härdade upp till graden T6 för några år sedan och de såg ut som russin efter första grävövningen.

I Avytechs fall så tror jag att det är tjockleken på godset som är avgörande men faktum är att också Avytech-bladet böjer sig om man tar i för mycket.

De tester som utförts har helt enkelt bestått av vanlig grävning. Då jag var med och gjorde mitt första spadtest i Abisko så tog vi med de olika spadarna i jobbet. Vissa gick av i första spadtaget. Skrämmande faktiskt. Efter det testet har grävtekniken effektiviserats i samband med att V-shaped Conveyor Belt Avalanche Rescue Digging togs fram. Ökad effektivitet ökar också påfrestning på spadarna vilket märks i de nyare testerna.

Det blev ett ganska stort rabalder i lavinvärlden och fjällräddningsvärlden när de här testerna kom. För min del så är jag inte alls främmande för resultaten, jag ser förstörda spadar nästan varje vecka.

Dock så skulle man kunna ha 3 kategorier, först spadar verkligen håller, sen spadar som håller för en enstaka räddningsinsats men som kommer att se ut som ett russin efteråt och sist kategorin spadar som borde förbjudas.

Om spaden bara har ett tillräckligt bra skaft och infästning i bladet så kommer den inte gå av i alla fall och duger då antagligen till en första räddningsinsats. Spadar med klena skaft, ofta med plastblad, riskerar att gå av och då går den inte att gräva med längre, dessa borde inte få säljas som säkerhetsutrustning överhuvudtaget.

@ Henk021

Det är ingen i tråden som fått sina nyinköpta 3+. De som fingrat på den har gjort det i samband med ISSW och då var det antagligen samma testmodell som jag testat. Frågan kvarstår...

Skulle någon få sin 3+ före mig får ni gärna höra av er så ska jag guida er igenom ett test av de svagheter den haft problem med så att vi kan få upp en recension här i tråden.

Vill flagga upp en annan produkt som är på gång som jag själv hoppas mycket på: http://www.arva-equipment.com/en/Products/product_130.html

Jag ska få 2 testexemplar i nästa vecka. Enligt Arva så har den redan gått igenom första testvändan och det ska vara mer eller mindre butiksfärdiga ex som jag ska få testa.

Senast ändrad:
transciever 10/11
får väl hoppas på att 3+ kommer in på butikshyllorna snart då, annars blir de en Arva evo 3 som du byrokraten tipsade om. Börjar ju bli lite tajt med tid om man ska hinna träna och lära känna sin transciver ordentligt innan säsongen drar igång.

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Har du hört några nya uppgifter angående ifall 3+ fungerar numera? Står i begrepp att köpa transa och gillar 3+, specifikationerna och priset, men har varit tveksam sen du beskrev allvarliga problem tidigare.

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
Pillard sa:
centralbyrakraten sa:
Har du hört några nya uppgifter angående ifall 3+ fungerar numera? Står i begrepp att köpa transa och gillar 3+, specifikationerna och priset, men har varit tveksam sen du beskrev allvarliga problem tidigare.
Jag har ägnat mest hela kvällen åt att diskutera bland annat det, läs tråden...
Ah, sorry. Jag har inte hunnit följa tråden under dan idag och kom in här i slutet...

transciever 10/11
En sista sak innan jag tar kväll och går hem. Varför läggs det ner så mycket tid och energi att diskutera utrustning när det är mycket viktigare att ha rätt kunskap och attityd. Säkerhet är inte så lättköpt som att det handlar om att välja rätt transceiver.

Jag skulle mycket hellre diskutera snöprocesser, lavindynamik och riskbeteenden än de här ändlösa, ganska tråkiga utrustningstrådarna. Om ni har 4000 kr och funderar på vilken utrustning ni ska köpa. Lägg de pengarna på en bra utbildning, det är alltid bättre att inte hamna i skiten än att ha en massa fina saker som eventuellt kan rädda er.

Om ni inte har 4000 kr att lägga på en lavinkurs. Börja i alla fall med att titta er i spegeln och tänka på vilka risker ni tar och om det där åket är värt konsekvensen - det vill säga en jäkligt otäck död. Ni kanske borde säga nej till några fler åk än istället för att fundera på vilken spade som håller eller ej.

Jaja, bara en fundering.

transciever 10/11
Bra skrivet och talat byrakraten.... Detta stämmer mycket väl. Kommer sakna min kurs som jag alltid går i dec i Schweiz i år.. Kanske får gå en snabb kurs hos dig i stället..

transciever 10/11
Har du några planerade till v.5? Kommer vara där söndag till torsdag och skulle gärna lära mig mer om laviner i praktisk miljö. Det stora problemet är annars att kunna ta sig till snön.

transciever 10/11
centralbyrakraten sa:
En sista sak innan jag tar kväll och går hem. Varför läggs det ner så mycket tid och energi att diskutera utrustning när det är mycket viktigare att ha rätt kunskap och attityd. Säkerhet är inte så lättköpt som att det handlar om att välja rätt transceiver.

Jag skulle mycket hellre diskutera snöprocesser, lavindynamik och riskbeteenden än de här ändlösa, ganska tråkiga utrustningstrådarna. Om ni har 4000 kr och funderar på vilken utrustning ni ska köpa. Lägg de pengarna på en bra utbildning, det är alltid bättre att inte hamna i skiten än att ha en massa fina saker som eventuellt kan rädda er.

Om ni inte har 4000 kr att lägga på en lavinkurs. Börja i alla fall med att titta er i spegeln och tänka på vilka risker ni tar och om det där åket är värt konsekvensen - det vill säga en jäkligt otäck död. Ni kanske borde säga nej till några fler åk än istället för att fundera på vilken spade som håller eller ej.

Jaja, bara en fundering.
Jag personligen ser gärna ett par trådar (artiklar?) om säkerhet då man aldrig kan lära sig nog. Så jag är väldigt för allt från tips på böcker till uppfriskning av vad man lär sig i lavinkurser till hur man gräver mest effektivt.

transciever 10/11
Jag fick min 3+ för tre- fyra veckor sen via snowsafe. Men jag är för mycket nybörjare för att jämföra den mot många andra trancievrar. Bättre att invänta ett mer objektivt test.
- men den finns att få tag i !!

transciever 10/11
Max_Faktor sa:
Jag fick min 3+ för tre- fyra veckor sen via snowsafe. Men jag är för mycket nybörjare för att jämföra den mot många andra trancievrar. Bättre att invänta ett mer objektivt test.
- men den finns att få tag i !!
Samma här. Beställde min för en månad sen från sport conrad och har fått den svarta 3+. Har dock inte kunnat testa den ännu.

transciever 10/11
@Max_Factor & Anzom

Kul! Sport-Conrad kanske sålde slut sin första leverans för när jag var in för någon dag sedan var den restad.

Hur som helst, det första problemet var med batterihållaren och on/offknappen. Hur ser den ut nu? Är det en klen plasthistoria eller tycker ni den känns robust. Tänk att den ska hanteras i 20 minusgrader med tumvantar i snålblåst, ser den ut att hålla för det?

Andra problem var räckvidden. Om ni har en extra transceiver så lägger ni ut den på marken i sändläge, går bort ca 100 m och slår igång 3+ i sök. Sen går ni långsamt framåt tills 3+ låser på den som sänder, vilket avstånd sker det på. Upprepa några gånger och se om det är några stora variationer.

Tredje problemet var med multipelsöket. För att testa det måste ni ha 3 extra transor. Lägg de 3 transorna på rad, den första ska ligga i samma riktning som ni kommer ha 3+ riktad i när ni närmar er testområdet. Den andra ska ligga ca 1 m bortanför den första och ligga helt vinkelrätt mot den första. Den tredje ska ligga 5-10 bort och ligga i samma riktning som den första. Viktigt är att alla transorna har nya batterier. När ni sedan närmar er testområdet med 3+ i sökläge så ska ni göra multipelsöket helt enligt instruktionshäftet. Missar 3+ någon av de begravda och hur ofta i så fall?

Jag vet att det inte är alla som har 3 extra transor liggandes men skulle ni ha det så...

Hur som helst, bra att veta att den kommit ut, då ska jag kontakta Ortovox igen och be dem skicka en eller två 3+ till mig också.

transciever 10/11
Lite lägesinfo, jag pratade med den svenska agenturen i eftermiddags, de fick in 3+ igår så nu börjar de sprida den ut till butikerna.

De skulle skicka en till lavincentret direkt så i nästa vecka hoppas jag att kunna göra det första testet med den.

transciever 10/11
Spännande, synd att du hade fullbokat v.5. Där är nog annars största anledningen till att många här köper utrustning istället för att gå kurser. Det är jäkligt svårt att tajma in med ledigheter och annat när en kurs är tillgänglig i den delen av landet som garanterat har snö.

Men vi ser fram emot vad du hittar kring 3+

transciever 10/11
Ser fram emot recensionen av 3+.

Angående spade, finns det någon enklare variant för en 21årig tjej?
Kollat in sonderna på conrad, vad bör den ha och hur billig vågar man köpa?
Även fått erbjudande att hyra en Mammut BarryVox, är det något att ha?

transciever 10/11
KarroLing sa:
Ser fram emot recensionen av 3+.

Angående spade, finns det någon enklare variant för en 21årig tjej?
Kollat in sonderna på conrad, vad bör den ha och hur billig vågar man köpa?
Även fått erbjudande att hyra en Mammut BarryVox, är det något att ha?
Kul med lite tjejer som är inne o diskuterar prylar:D sonden bör väl vara runt 250cm iaf. Mer än så vågar jag inte säga med mina ringa erfarenheter:)

transciever 10/11
Henk021 sa:
sonden bör väl vara runt 250cm iaf. Mer än så vågar jag inte säga med mina ringa erfarenheter:)
Har du någon teori bakom det? Det är alltid kul att höra hur folk resonerar.

Själv så delar jag upp sondanvändare i 2 kategorier. vanliga skidåkare, skidlärare och offpistguider i ena kategorin och skidpatrull, fjällräddning och lavintekniker i andra.

Den första ska egentligen aldrig använda sin sond. Gör man rätt så kommer den att ligga och skramla i ryggsäcken vinter ut och vinter in. Då är det viktigt att den är så liten och smidig som det bara går. Dock så säger statistiken oss att lavinoffer sällan överlever djupare ned än 2 m så därför är 2 m den längdgräns som jag har. Att man får böja sig ned och trycka ned hela sonden för att verkligen nå ned de 2 metrarna kan man som amatör ta eftersom det egentligen aldrig ska hända. Men som ni själva förstår här så är segementens längd egentligen viktigare för hur smidig sonden är ihopfälld än hur lång själv sonden är, så när ni väljer sond titta också på hur lång den är ihoppackad.

För den organiserade räddningen eller för de som på andra sätt använder sonden regelbundet är det skönt om den når ned 2 m i snötäcket utan att man måste böja sig ned sista biten. Då bör sonden vara längre än 3 m.

transciever 10/11
Min teori kommer från rekommendationer jag läst lite här o var, absolut inte under 2 meter verkar det som de flesta rekommenderar, då tänkte jag att man borde lägga på en halv meter för att inte behöva böja sig allt för mycket som du säger.

Bra tips där med packlägden, är ju bra om den får plats i ryggsäcken ;)

transciever 10/11
Jag resonerar som Mårten. Det viktigaste för mig är packstorleken och vikten.
Gör man en riskanalys på hur troligt det är att behöva kamraträdda någon som ligger begravd på >2 meters djup, jämför detta med chanserna att hinna gräva fram någon i tid så inser man att det är ytterst sällan en lite längre sond hade gjort någon skillnad i praktiken. Samma tanke applicerar jag på spadar, första hjälpen förpackningar osv. Visst, det ser coolt ut inne på umpabumpabaren att ha en mindre akutmottagning i ryggsäcken men om du inte kan använda det, eller ens behöver använda det så är det ingen bra prioritering.
Tittar man på hjälmdiskussionen så har fler och fler användare och tillverkare börjat inse att den viktigaste egenskapen hos en hjälm är att den är snygg. En ful hjälm kan vara nog så godkänd, men blir mer ofta liggande på hotellrummet.
Fördelen med att handla i en butik är att man får möjlighet att fysiskt prova sakerna innan köp. Packa ned det du brukar ha i din ryggsäck och ta med den till butiken, kolla sedan om sond och spade får plats. Går det inte eller om det är knappt så borde man fundera på att byta ut någon del utav utrustningen. Mindre spade, större ryggsäck, mer komprimerbart värmeplagg... Alla delar kan bytas ut och här får man göra sin egen avvägning vad man anser sig ha behov av, eller råd med.
Det är skrämmande att se hur många som åker omkring med ryggsäcken öppen för att få plats med allt de behöver.
Och som det redan har sagts så många gånger, i dagens samhälle ser vi en tendens till en övertro till teknik. Att köpa den bästa säkerhetsutrustningen gör dig inte till en säkrare åkare, snarare tvärtom skulle jag gissa. Riskacceptansen ökar med tron på möjligheten att bli räddad.
Mången åkare har man mött som har haft attityden att de inte skulle åka just det åket utan transceiver.
Det är ett farligt sätt att resonera på, riskerna minskar inte med mer säkerhetsutrustning. Konsekvenserna blir kanske inte lika allvarliga, men risknivån påverkas inte.

Tillbaka
Topp