Transport mellan Kanada-orter?

stiffen

Ny medlem
Morsning!

3v i Kanada feb-04 hägrar.
Har inte bestämt orter ännu, men det blir flyg till/från Calgary.

Fråga: Hur tar man sig smartast(billigast?) runt mellan ett par tre orter?
Hyrbil blir ju rätt så dyrt.
Klarar man sig med bussresa från Calgary och mellan ställena eller exiisterar inga sådana resalternativ? Jag vet att man kan ta sig från Calgary med buss till ett par ställen.

Alla tips i ämnet välkomnas...
//S

Tjena.

jag har ingen som helst aning om transporter mellan orter annat än mitt
minne från en klätterresa för fem år sen. Reste då upp från vancouver
till en liten håla halvägs till whistler med buss av typ greyhound.
Anyway, jag har oxå tänkt åka till canada -04, siktar på att vara borta
en månad och vill främst besöka Kicking, red och fernie. Har ni nåra
ideer om vart ni vill åka och göra? För min del är det puderjakt som
gäller och jag bangar inte för att knata lite för att nå det så vi har
liknande planer kanske vi skulle kunna sammanstråla!?
Vi hörs //jens

tips: köp en begagnad bil, överlägset smidigast och bensinen är inte dyr på andra sidan sjön :)

Tjena vi var där tre veckor förra året,

Grey Hound går mellan en hel del orter t ex Calgary, Fernie, Nelson(Whitewater), Red Mountain (Rossland). Förra året hade de en rätt bra deal när man bokade typ två dagar innan, varannan gratis tror det blev ca 200 sek/ skalle mellan Nelson och Calgary.

Mellan ett antal orter gick det en reguljär Van, kostade ca 3-400 sek. www.gowildtours.com vi var 10 personer så vi chartrade bussen med chaffis för ett par dags tur.

Annars verkar det som sagt ganska billigt att köpa ett vrak och sälja den efter resans slut, kanske lite kort med tre veckor då??

Ha det bra!

Tackar för tipsen!
3v känns lite för kort för att orka bry sig om bilköp, även om det verkar som ett lattjo alternativ.
Greyhound känns mer rätt då, eftersom de verkar gå till de orter som ligger på intresselistan.
Vi får se hur det utvecklar sig allteftersom det närmar sig.
Som sagt, puder är överst på listan efter ett par år med resor inriktade på sol&dykning.

Ciao!
//S

Vi var i Kanada för några år sedan o tog den ganska tunga utgiften m hyrbil, men det var det väl värt. Fick en stor van som bara hade gått 80 mil, trots att vi hyrde av en "liten" hyrfirma på flygplatsen som var betydligt billigare än Hertz, Avis mfl. Bilen gjorde att vi besökte många fler orter än planerat från början. Dessutom ligger de flesta skidanläggningar en bit utanför "städerna" där man bor billigt.Det blir också lättare att lägga restiden på kväll-natten istället för att sitta bort en skiddag på bussen. Varje skiddag är ju värd ganska mycket när man "bara" äker tre veckor! Har även prövat att åka m Greyhoundbussarna, men man får betala mycket för att bo på gångavstånd från liftarna o om det inte dumpar så tröttnar man ganska fort på de många gånger små skidsystemen i Kanada. Då är bilen perfekt för att passa på att testa nägot, eller några system runt omkring. Skulle inte vilja sitta i något billigt vrak o kryssa runt på vintern. Avstånden i Kanada är långa o det är MYCKET ödsligt längs vägarna bitvis. Lycka till o hoppas det dumpar fett på Er! H

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp