Trasig bindning

mano84

Ny medlem
Trasig bindning

Hej, en metallstav verkar ha gått av och trillat bort, vad fyller den för funktion och går den att ersätta?

Grön pil, OK, röd pil, FEL.

Tack på förhand, Magnus

Trasig bindning
hmmm... verkar som inte bara "metallstaven" (axeln) försvunnit. Sannolikt har det suttit en plastrulle monterad på axeln ...på båda sidor! Jag misstänker rejält hårda tag (...parkåking, hopp & snurr?) Plastrullens funktion är att minska friktionen mellan sko och bindning.

Mitt tips är att, om du är rädd om benen, knäna byt bindingen! Tveksamt om det går att laga, tveksamt om det finns delar.

/A

Trasig bindning
Kast den.

Sett på ny frembinding (bør være mulig å få tak i en bra butikk, evt direkte fra importør/forhandler) i de gamle hullene dersom de ikke er skadet, evt sett inn nyloninserts/inserts/helicoils , done.

Trasig bindning
Okej, så rullarna (som saknas på båda sidor, på både höger och vänster bindning) är till för att bindningen lättare ska lösa ut?

Då bindningen sitter på en monoski är jag inte särskilt intresserad av att lossna från skidan.

Senast ändrad:
Trasig bindning
Mono eller stereo, det är ju liksom vilket som. I vissa kritiska lägen vill du nog ändå kunna lämna skeppet.
Håller med SiSt, kasta dom, kolla efter nya eller beggade.
Vad är det, en rätt gammal (5-10 år) Ross (guld/&svart) Axium i nån variant?
/A

Trasig bindning
Vet inte hur gamla dom är men Rossignol Axium (110 tror jag) stämmer bra. Får väl börja leta beggat då, har ingen lust att köpa bindningar för lika mycket som skidan, köpt beggad med bindningarna, som såg mer slitna ut än skidan som var i princip felfri.

Trasig bindning
Ace_DG sa:
Mono eller stereo, det är ju liksom vilket som. I vissa kritiska lägen vill du nog ändå kunna lämna skeppet.
Mono är som snowboard, om ena foten/benet lossnar är det spiralfrakturer och söndersliten vävnad överallt.
Bägge samtidigt eller inte alls är det som gäller för utlösningsbindningar på mono.
Inte alls är det vanligare valet.

-snö
/r

ps/Ovanstående påståenden är inte baserad på empiri utan på gammal praxis. /ds

Senast ändrad:
Trasig bindning

@rabbit
Du har säkert en poäng där. Jag har ärligt talat ingen erfarenhet av monoskidande.
Men om den ena foten lämnar skidan har ju rimligen den återstående foten en chans att komma ur bindningen. Bindningen har ju ändå utlösningsfunktion, något som en snowboardbindning (normalt?) inte har .

Sorry mano84, lite off-topic.

/A

Senast ändrad:
Trasig bindning
Tillbaka
Topp