Trasig fot

fille966

Ny medlem
Trasig fot
Har haft problem i flera månader med min fot och har haltat runt varenda dag och kan knappt somna pga. smärtan. Var nyss hos läkaren och han sa att det kan vara så att jag har slitit bort allt brosk i fotleden, ska göra en sista skiktröntgen för att vara säker och om det är så kan jag aldrig åka bräda igen...

Har åkt bräda hela livet, både snowboard och skateboard. Vi har stuga i fjällen och åker årligen till Alperna för att köra puder, det är det bästa jag vet. Nu är snart mardrömmen fulländad, hobbyn slutar alltså nu vid 19 års ålder pga. slitage i foten.

Vad fasen ska jag göra? Blir i princip handikappad, kan inte springa eller gå ordentligt i hela livet. Och förlorar dessutom förmågan att kunna utöva den sport jag älskar mest som jag beskrev tidigare. Hur ska jag ta mig vidare genom detta? Ersätta brädåkningen på något sätt... Några förslag kanske?

Trasig fot
Sista skiktröntgen? Är det gjort en innan som visat nedslitning av brosket? Vad är det för läkare du varit hos?
Om du inte blir hjälpt hos distriktsläkaren så begär remiss till en duktig ortoped.
Är du fysiskt aktiv och frisk i övrigt låter det märkligt med den graden av broskdegeneration i den åldern. Har du skadat foten tidigare?

Trasig fot
JohanWedenfelt sa:
Sista skiktröntgen? Är det gjort en innan som visat nedslitning av brosket? Vad är det för läkare du varit hos?
Om du inte blir hjälpt hos distriktsläkaren så begär remiss till en duktig ortoped.
Är du fysiskt aktiv och frisk i övrigt låter det märkligt med den graden av broskdegeneration i den åldern. Har du skadat foten tidigare?
Yes var först på vårdcentral, sen skicka dem mig till röntgen, sedan fick jag träffa en till läkare som sedan skickade mig till en ortoped som jag träffade nu som sa allt det här. Ja ortopeden tyckte det var skumt också, därför bokade han ny tid för skiktröntgen ifall dem tagit från en konstig vinkel eller så. Alltså har haft ont i den förut men aldrig på den här nivån som nu.

Trasig fot
Fyfan vad kasst!

Men förtvivla icke, det görs en hel del ingrepp/forskning kring broskproblematik (främst i knä, men även i fotled!), där man på ett eller annat sätt försöker få nedslitet/skadat brosk att regenerera/nybildas. Stamcellsapproach (AMIC), kroppseget broskcellsmix (ACI), snor celler från benhinna etc. Dock lite oklart kring hur väl det fungerar, men kan säkert vara värt att kolla på iaf!
Googla och du skall hitta (typ "operation av broskskador"), läs på lite och hör med din ortoped nästa gång du träffar denne vad de kan ha för idéer.

Trasig fot
Dekadent sa:
Fyfan vad kasst!

Men förtvivla icke, det görs en hel del ingrepp/forskning kring broskproblematik (främst i knä, men även i fotled!), där man på ett eller annat sätt försöker få nedslitet/skadat brosk att regenerera/nybildas. Stamcellsapproach (AMIC), kroppseget broskcellsmix (ACI), snor celler från benhinna etc. Dock lite oklart kring hur väl det fungerar, men kan säkert vara värt att kolla på iaf!
Googla och du skall hitta (typ "operation av broskskador"), läs på lite och hör med din ortoped nästa gång du träffar denne vad de kan ha för idéer.
Kan du berätta mer? Jag googlade just detta för ett par år sedan och hittade bland annat http://pratt.duke.edu/news/duke-engineers-make-strides-toward-artificial-cartilage men när jag skrev till dem fick jag aldrig något svar.

Trasig fot
Undertiden så får du skaffa dig en sit-ski! Åkte mycket tillsammans med en sit-skiåkare för några år sedan, han är iofs väldigt duktig, men klarade fint att hänga på i och bredvid backarna i Åre.

Tillbaka
Topp