Trasig Naxo NX22

Piglet55

Medlem
Trasig Naxo NX22
Tänkte höra om det är någon som har hört att en Naxo-bindning gått sönder på detta viset tidigare.

Ingen speciell åverkan utan bindningen snäppte av mitt i en vanlig sväng i en liten isig ränna i mycket låg fart. Givetvis med en efterföljande krasch och en rätt förvånad åkare som undrade vad som hänt.

Hela främre delen av bindningen har gått rakt av i infästningen. Ingen led eller liknande utan det är plasten som på en yta av ca 2,5x2,5cm har gått rakt av.

Jag som åker på den väger ca 95 kg men åker väl inte allt för aggressivt, inga stora hopp eller dropp och njuter mer i lägre farter än att dra på i störtlopp både i pisten och offpisten.
Jag kör med en Rado-sko och höjden på tå-justeringen är korrekt inställd. Bindningen är monterad på en K2 Sidestash.

Så mina frågor är:
1. Är det någon som har varit med om detta tidigare eller hört talas om det tidigare ?
2. I så fall, var detta något man kunde reklamera till Naxo (Rottefella).

3. Vem bör man reklamera till ? Direkt till Rottefella eller till Sport-conrad där bindingen är köpt i Januari 2009.

4. I och med att Naxo har lagt ner sin tillverkning, finns det någon som fortfarande säljer reservdelar ?

Trasig Naxo NX22
Samma hände till mig ett par år sedan. Hade ett par Pocket Rockets med Naxo nx01. Bromsade normalt före hissen och hela tådelen exploderade.

Jag reklamerade det till den finska levenrantören och fått en ny bindning.

Mejla båda Rotteffella och Sport Conrad och fråga efter reservdelar.

Trasig Naxo NX22
Skönt att höra att jag inte är själv.

Finske Leverantören ? Dvs där du köpte bindningen eller är det dom som har/hade agenturen för naxo ?

Trasig Naxo NX22
Svenska importören heter Backcountry. Eftersom du köpt den i Tyskland kan du inte reklamera den där. men du kan kanske köpa resevdelar där

Senast ändrad:
Trasig Naxo NX22
Januari 2009 säger du. Konsumentlagstiftningen i Tyskland säger 2 års garanti, reklamera genast till Sport-Conrad så har du åtminstone en teoretisk chans att få reservdelar om det finns.

Hade själv en Naxo 21 på en 101 bred skida. På hårt underlag hackade det hela pga att bindningen vred sig och kanten släppte. Kan tänka mig att Naxo helt enkelt inte pallar dagens breda skidor. Kör Dynafit FT12 på Sidestash själv, fungerar finfint än så länge.

Trasig Naxo NX22
Så där ja, nu har jag skickat mail till Sport-conrad samt pratat med Backcountry. Får se vad det hela mynnar ut i.

Backcountry var ju inte världens mest hjälpsamma ställe dock tyvärr. Endast hänvisning till inköpsstället och hade inte en aning om var det möjligen skulle kunna finnas reservdelar att få tag i.

Någon som råkar veta var det skulle kunna gå och köpa en ny tådel ?

Trasig Naxo NX22
Att inte Backcountry var så service inriktade kan jag förstå, Sportconrad är en konkurent

Trasig Naxo NX22
jjosefsson sa:
Att inte Backcountry var så service inriktade kan jag förstå, Sportconrad är en konkurent
Givetvis kan jag ha förståelse för detta. Dock så representerar ju Backcountry även märket Naxo/Rottefella i Sverige vilket innebär att jag tyckte att de åtminstone kunde ha försökt hjälpa till lite även om dom inte har någon möjlighet att ta något ekonomiskt ansvar. Tex undersöka om det går att få tag i/köpa reservdel genom Backcountry.

Hade dom gjort det så hade jag istället för blivit besviken varit lite imponerad av dem och på så sätt hade detta gett dem lite goodwill istället för som nu lär det ju dröja innan jag vänder mig till dem även i något annat ärende.

Det där med Goodwill/Badwill i är snåriga saker. Speciellt när information flödar så enkelt genom internet.
:cool:

Trasig Naxo NX22
Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att kassera naxon och slänga på en marker eller fritschi.
Marker tour är ett hett tips!

Trasig Naxo NX22
Nojlas sa:
Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att kassera naxon och slänga på en marker eller fritschi.
Får tyvärr hålla med, har aldrig åkt på något mer utvecklingshämmande.

Jag skulle lagt dem på lådan med destination Tyskland och hoppats på det bästa, samtidigt köpt Marker Tour in ditt ställe.
Får du tillbaka skräpet kanske du har en flickvän att ge dem till? Kanske inte så snällt ;-), men det är framförallt vikt Naxon inte klarar av att hantera i min erfarenhet...

Trasig Naxo NX22
Självklart kan du inte förvänta dig någon hjälp ifrån andra butiker än där du köpt dem. Du har ju valt att handla över internet från ett annat land just för att det är billigare, det är på den här servicen som pengarna sparas in. Stå ditt kast och sluta gnälla efter "good will"!

Trasig Naxo NX22
robwah-9 sa:
jjosefsson sa:
Givetvis kan jag ha förståelse för detta. Dock så representerar ju Backcountry även märket Naxo/Rottefella i Sverige vilket innebär att jag tyckte att de åtminstone kunde ha försökt hjälpa till lite även om dom inte har någon möjlighet att ta något ekonomiskt ansvar. Tex undersöka om det går att få tag i/köpa reservdel genom Backcountry.

Hade dom gjort det så hade jag istället för blivit besviken varit lite imponerad av dem och på så sätt hade detta gett dem lite goodwill istället för som nu lär det ju dröja innan jag vänder mig till dem även i något annat ärende.

Det där med Goodwill/Badwill i är snåriga saker. Speciellt när information flödar så enkelt genom internet.
:cool:
Fattar inte hur en del tänker
Har man köpt billigt hos sportconrad , hur kan man tro att svenska markbutiker ska ställa upp
Internetförsäljning har blivit en jättekonkurrent till markbutiker
För 5-10 år sen hade kedjorna ett hyfsat utbud, nu har de nästan ingenting
Var inne på Stadium och Teamsportia butik förra veckan .Nästan obefintligt med skidor
Det gäller inte bara skidor
Vanligt att gå in i butik och provajackor, går hem sen och skickar efter på Blue Tomato t.ex

Trasig Naxo NX22
Blide sa:
Nojlas sa:
Får tyvärr hålla med, har aldrig åkt på något mer utvecklingshämmande.
YEssss.. Let the flaming commence!

Vet butiker som har Rotefella som vägrar att sälja Naxon även om de har den i butiken för att den bara ställer till med problem och går sönder.

Trasig Naxo NX22
Tompan14 sa:
Självklart kan du inte förvänta dig någon hjälp ifrån andra butiker än där du köpt dem. Du har ju valt att handla över internet från ett annat land just för att det är billigare, det är på den här servicen som pengarna sparas in. Stå ditt kast och sluta gnälla efter \\\"good will\\\"!
Här har vi helt klart en helt annan uppfattning du och jag. Den största springande punkten är ju att Backcountry inte är en butik utan en leverantör som förser butiker med produkter av ett visst märke i Sverige. Därav tycker jag helt klart att man kan förvänta sig att åtminstone få hjälp med att peka ut en butik i SVERIGE (internet eller markbutik) som skulle kunna hjälpa en.

Jag har aldrig heller förväntat mig att Backcountry ska ta på sig något ekonomiskt ansvar utan är fullt beredd att köpa mig en ny tådel om det skulle vara så. Utan det jag förväntar mig är att få lite information av dem.
jjosefsson sa:
Har man köpt billigt hos sportconrad , hur kan man tro att svenska markbutiker ska ställa upp
Var inne på Stadium och Teamsportia butik förra veckan .Nästan obefintligt med skidor
Vanligt att gå in i butik och provajackor, går hem sen och skickar efter på Blue Tomato t.ex
Samma sak här. Backcountry är fortfarande inte en butik utan leverantör till butiker (nät och mark) i Sverige.
http://www.backcountry.se/

Och nej jag går inte till en butik för att prova jacka och sedan köpa den på nätet. Snarare gör jag precis tvärt om med friluftsgrejer pga av att jag gillar att ha ett utbud på min lokal sport/friluftsbutik. Dock så brukar utbudet av tex rando-prylar inte vara det bästa i lilla Gävle och då känns det bra mkt lättare att skicka efter dom prylarna på nätet.

Kan vi nu släppa den här biten och fokusera på hur jag ska få tag i en ny tå-del på bästa sätt :D
Jag kan hålla med om att den bästa lösningen hade varit och köpa ny bindning. Det jag är inte så sugen på det just nu. Planerar för en dynafit-setup till nästa år men då måste jag också byta skor. Därav känns det inte så skoj att köpa en Tour F12 nu för att byta ut den till nästa säsong.

Trasig Naxo NX22
jjosefsson sa:
Det är faktiskt så att flera stora märken har som krav att ALLA butiker som säljer deras produkter ska vara en representant för märket vid reklamationer. Det gäller oavsett vart och till vilket pris varan har köpts. Salomon är ett exempel på detta. Nu har jag inte köpt någon Salomonprodukt på ett tag, men senast jag köpte så bifogades det ett litet häfte med villkor för deras världsomspännande garanti. Mig veterligen gäller samma regler fortfarande. Det står tom formulerat i deras garantiavtal som bifogas någonting i stil med "For warranty claims, please contact you nearest Salomon Authorized Dealer". Lite senare i samma text står det "Salomon products can only be sold by a Salomon Authorized Dealer". Dvs, det är tom REKOMMENDERAT av Salomon att man ska vända sig till sin lokala butik, trots att man har handlat från en nätbutik i Tibet under Yeti-rean. För att överhuvudtaget få sälja Salomonprodukter måste man alltså bland annat acceptera att vara märkets representant ut mot kunden vid reklamationsärenden. En del andra märken har samma policy med en världsgaranti. Canon på kamerasidan tex. Det är en av tryggheterna i att köpa produkter från större aktörer.

Det är den finstilta delen av det hela. Sen håller jag fullständigt med om att det är ett i det närmaste orimligt åtagande för mindre butiker i Sverige. De blir då bara någon form av serviceinstans Nord för tyska butiker, speciellt på friåkningssidan. Ohållbart i längden naturligtvis, och redan nu har vi förvånandsvärt få butiker i Sverige som säljer friåkningsskidor. Ser man till marknaden så borde det finnas underlag för betydligt fler. Jag undrar hur mycket pengar Conrad och dom andra tyska butikerna har tjänat på svenska friåkare de senate åren egentligen. Det räcker att kliva in i deras butik i Garmisch för att förstå att det inte är småsummor. Märker dom att man är svensk så rullas ju i princip röda mattan ut. När euron var dyr ett tag (var väl nästan 11 spänn ett tag?) så försvann en stor del av skillnaden, men nu är "problemet" tillbaka i full kraft igen. Alla säger att man borde handla i Sverige, men sen när det väl ska tryckas på Beställ så väljer man Bestätigung istället och tjänar 2 papp. Bara den här gången. Varje gång.

Trasig Naxo NX22
jjosefsson sa:
Jag är helt övertygad om att vissa specialbutiker som Alpint och Alpingaraget kan märka av konkurrensen från SC. Att sortimentet, hos de stora kedjorna som Stadium, Intersport och Team Sportia, skulle påverkas av SC tror jag inte ett ögonblick!

Det som däremot förändrats de senaste åren är den genomsnittlige skidåkarens beteende, sportlovsåkaren, som numera hyr skidor istället för att köpa ett par! Det är inte försäljningen av alpinskidor som är den stora businessen utan uthyrningen av skidor! Så det är inte SC du ska skylla på när det gäller det smala sortimentet hos din Stadiumbutik utan alla skiduthyrare i fjällen och för all del i alperna oxå!

/MM

Senast ändrad:
Trasig Naxo NX22
De stora kedjorna påverkas helt klart mer av uthyrningsbranschen än utländska webbutiker, men de hade nog inte brytt sig ändå. Majoriteten av skidåkarna håller sig innanför pisterna och vill ha sina Atomic SuperMegaX20381Race carvingskidor på 6,3 kg per skida. Oavsett sport kommer du aldrig att få se speciallist produkter hos de stora kedjorna, det är för små marginaler i det.
Stadium har ca 110 butiker enligt deras hemsida, för att det ska börjar löna sig att lagerhålla ett större utbud av friåkningsskidor i alla dessa butiker måste de sälja en hel del. Så stor är inte den svenska marknaden.
Internetbutikens stora fördel är inte lägre kostnader, utan att en butik kan täcka in hela den geografiska marknaden.

Trasig Naxo NX22
MnO sa:
men sen när det väl ska tryckas på Beställ så väljer man Bestätigung istället och tjänar 2 papp. Bara den här gången. Varje gång.
Man tjänar inte 2 papp, man sparar 2 papp. Ofta sparar man mer än så. Vore det så att man tjänade pengar på att handla på Conrad så vore det lätt att bli rik.

I sak så håller jag dock med, det finns ingen anledning för svenska butiker att grina illa över att man kommer in med en pryl man köpt utomlands och vill ha reservdelar eller service. Nöjda kunder ger bättre resultat än missnöjda kunder. Med ett vänligt och förtroendeingivande bemötande kanske de för sälja någon annan vara istället.
Gäller världsgaranti så får de fixa problemet, annars får de vänligt hänvisa till den du köpt produkten i fråga av. Tar man t ex en Intersportbutik så har ju de ingen anledning att bli surare över att man handlat på S-C jämfört med om man istället handlat på Stadium, båda är ju konkurrenter.

Trasig Naxo NX22
Då har jag en fråga till. Tänkte försöka montera loss den trasiga delen på bindningen. Men efter att själv har gått bet, pappas verkstad, lokala skidmonteringsverkstaden samt verktygshandlaren i stan har gått bet vänder jag mig till er.

På Naxo NX 21 har man enkla vanliga torx som bulthuvuden för de genomgående axlarna som bindningen roterar kring vid turande. Dock ej så på NX22. Det verkar vara så att det är en utvändig torx-hysla (?) som ska användas. Problemet är att alla hyslor jag har kommit över i någolunda rätt diameter är för stora för att komma ner i hålet som bulten är nersänkt i. (se bild)

Är det någon som vet vilket verktyg som är avsett att användas här eller har någon annan bra DIY lösning på hur man har delat på bindningen.

Trasig Naxo NX22
Behöver man verkligen ta loss dom skruvarna för att få loss bindningen från skidan?
Det här måste väl lösas genom leverantören och dom kanske kan hjälpa med det också?

Även om det ju är sådär att skruva loss hela bindningen och skicka iväg.

Edit: För det var en väldigt konstig skruvskalle ja.

Senast ändrad:
Trasig Naxo NX22
lleberger sa:
Behöver man verkligen ta loss dom skruvarna för att få loss bindningen från skidan?
Det här måste väl lösas genom leverantören och dom kanske kan hjälpa med det också?

Även om det ju är sådär att skruva loss hela bindningen och skicka iväg.

Edit: För det var en väldigt konstig skruvskalle ja.
Nej Man behöver inte ta loss dem för att få loss bindningen från skidan. Dock behöver man ta loss dem för att kunna byta ut tå-delen.
Då så är ju jag lite så där att jag vill veta hur saker funkar och vad jag kan förbättra. Dvs jag vill gärna skruva isär skiten nu när den ändå är paj :D

Som jag skrev tidigare så på Naxo NX01/02/21 så satt denna delen med en vanlig Torx dvs något alla har hemma.
Tyvärr är det ju inte så lätt på NX 22.

Jag har nu även fått svar från Sportconrad att garantin tyvärr endast (som väntat) är exakt 24 månader och inte som nu 24,5 månader sen jag köpte bindningen. Dock så skulle dom vidarebefordra mitt mail till Naxo (gissningsvis Rotterfella) och försöka lösa det ändå.
Den som lever få se helt enkelt.

Trasig Naxo NX22
Så där ja.... Nu började det gå undan. Sportconrad bestämde sig precis för att godkänna min reklamation. Bara att skruva av bindningarna och skicka in dem för att få ett par nya. :D Sweet...

Tillbaka
Topp