Trasiga skidor

• Trådstartare Trådstartare Peter Magnusson
  • Start datum Start datum
P

Peter Magnusson

Guest
Trasiga skidor
Har åkt på en sten och min ena skida mår inte så bra. Belaget är lite trasigt och stålkanten har böjts ut från skidan. Vad kan man göra åt det, nån som vet?

Trasiga skidor
Grattis, that´s life.
Det hela beror lite på om Du har relativt nya eller äldre skidor att pyssla med. Är det ett par gamlingar så tycker jag att Du skall prova att fixa dem själva hemma på servicebänken.

Är de nya och dyra så kanske lite mera tveksamhet är på sin plats.

Förr när jag hämtade gratislagg var det bara att byta ut resterna men numera får man alltså laga själv.
Jag har med framgång lagat några par skidor med ungefär samma symptom som Dina.

Börja med att skära/slipa rent det skadade området. Avlägsna belag, gummidämp, glasfiber o foam etc samt snygga till ev. metallskikt.
Det är viktigt att få "svängrum" för verktyg och lim etc.

Fortsätt med att inspektera stålkantens infästning i skidan. De finns med några olika profiler.
Kan vara lite kluriga att få tag på men goda personliga kontakter kan göra susen.
Om kanten bara är lite skadad såsom utböjd eller intryckt en smula så kan den enkelt knackas in mot skidan igen.
Lite försiktig värmning till en 80-120C kan underlätta.
Är den mycket skadad är det transplantation som gäller.

Bygg upp skidans innanmäte med motsvarande mängd och placering av glasfiberväv (typ lagningsgrejer för gamla ljuddämpare eller rosthål)och baka in alltsammans med epoxylim (den långsamtstelnande sorten)

Se till att Du fixerar varje ny limmad ingridiens med tving/limklämma.
Det är viktigt att göra jobbet i etapper.
När detta har fått härdat igenom ordentligt ett-två dygn så är det dags att lägga på belag.

Djupa sår lagas med innersta lagret seg plastic padding eller kanske ännu bättre skolagningslim Liquisole som finns i alla löpbutiker och färghandlare.

Därefter går Du på med belagstång i samma färg som originalet.

Nu återstår endast en allmän uppsnyggning såsom belag och kantslipning enligt traditionellt utförande.

Och självklart vallning!

Nån gång kan det hända att lite mera belag måste droppas ner i såret.

den okuvligt optimistiske gör-det själv-fixaren

/Arc

Trasiga skidor
greggan, grym länk! Den kan nog hjälpa många!

Annars kan en lösning vara att köpa ett par Atomic Triplets med tre skidor i ett set... Pajjar en är det bara att byta ut skidan mot en annan i setet! Problem solved!

Tillbaka
Topp