Tre Toppar vs Riksgränsen, hjälp att välja!

Hej!

Håller på att välja mellan 2 student skidresor och alternativ är följande:

1. Tre Toppar (Gränsen,Abisko, Björkliden), 4-7apr, 2100:-
2. Riksgränsen, 28apr-2maj, 2500:-

Vad är bästa alternativet för nybörjare på skidor/medelgod på snowscoot? Helst öppna offpist områden, skog går åxå (men svårare), slask gillas med. Min tanke är att med Tre Toppar får man mest variation men inte hinner lära känna hela backen på en dag. Riksgränsen ger lite variation, ev bättre väder (ty senare på säsongen) och man lär hinna utnyttja hela backen, plus "förlänger" sesongen något.

Hittar grymt lite info om Abisko och Björkliden så jag vill gärna veta om det är värt att byta 2 dagar i Gränsen mot dem?

Notering: Aldrigt varit på någon av ovan nämnda skidorter

Senast ändrad:
Jag hade kört på alternativ 2 (gillar gränsenåkningen väldigt mycket och har blivt ett antal år som jag avlutat säsongen med 2 veckor där) . Björkliden och Riksgränsen har samma ägare numera och skulle man vara sugen, så har de en transferbuss mellan riksgränsen och björkliden.

Har varit en hel del på alla tre ställen. Abisko är nog Sveriges minst lämpliga nybörjarberg, så kör på alt 2.
Björkliden har bara släpliftar - funkar det med snowscoot?

Tack för era svar! Glömde att nämna att jag är helt ny på skidor och det blir nog snowscoot vid brant och stökig terräng.
Släplift är inget problem!
Största offpist erfarenhet var i Kittel på snowscoot, väldigt omtyckt! Lite jobbigt i skogen dock

Snowscootaddict sa:
Tack för era svar! Glömde att nämna att jag är helt ny på skidor och det blir nog snowscoot vid brant och stökig terräng.
Släplift är inget problem!
Största offpist erfarenhet var i Kittel på snowscoot, väldigt omtyckt! Lite jobbigt i skogen dock
Man skulle kunna tycka att Kittelfjäll påminner om Abisko, fokus på offpist och så. Skillnaden är dock att Abiskos bästa backar bitvis är ordentligt branta. Tänker mig att det inte är så roligt/säkert med snowscoot. Sedan avslutas flertalet backar med transportsträckor som nog är för flacka för att enkelt åkas med snowscoot. Men jag har aldrig åkt en sån så jag antar mest hur det är.

Alt 2 helt klart, sen tror jag Snowscoot är förbjudna i Kirunafjällen men ring och dubbelchecka.

Abisko "kan" vara en Offpist pärla vid rätta förhållanden, brant backe dessutom och troligtvis inget för dig med tanke på din beskrivning.

Mvh/D

Senast ändrad:
coldplaze sa:
Alt 2 helt klart, sen tror jag Snowscoot är förbjudna i Kirunafjällen men ring och dubbelchecka.

Abisko "kan" vara en Offpist pärla vid rätta förhållanden, brant backe dessutom och troligtvis inget för dig med tanke på din beskrivning.

Mvh/D
Hur jan det var förbjudet när Slao precis godkänt det?

Hasse_Lindborg sa:
coldplaze sa:

Mvh/D
Hur jan det var förbjudet när Slao precis godkänt det?
Ok då har jag missat det.

Tillbaka
Topp